Fosen har i løpet av de siste åra blitt stadig mer internasjonalt, og det setter sitt preg innen alle samfunnsområder. Faten Farhan sitter i kommunestyret for Arbeiderpartiet i Åfjord.

– Jeg synes det er utrolig at vi får til dette i lille Åfjord, sier arbeiderpartirepresentanten.

Som kirkeverge i Åfjord har Hoås sett behovet for å legge til rette for alle innbyggerne i kommunen. Derfor tok hun forleden kontakt med representanter for det muslimske miljøet i Trøndelag for å finne u t hvilke behov de har når deres medlemmer skal stedes til evig kvile.

– Det handler om dialog, sier Hoås.

Positivt

Farah har ikke vært direkte involvert i prosessen fra begynnelsen av, men hun sier hun har merket seg tiltaket.

- Jeg følger med i menighetsbladet. Jeg synes at dette er et flott tiltak, sier arbeiderpartirepresentanten.

Det var et dødsfall blant en av de nye innbyggerne som hadde kommet som flyktning som aktualiserte tilretteleggelsen av det nye gravstedet.

– Vi vil helst begraves der vi var født, men det er av naturlige grunner ikke alltid mulig, sier Farhan.

Informasjon

Hoås sier det er viktig å nå ut med informasjon, ikke bare til muslimene, men også til andre. Muslimske begravelsesritualer skiller seg på mange områder fra de som vi her i landet er vant med. Ved et dødsfall i Norge vil de fleste overlate det aller meste til andre. Den døde tas hand om av et begravelsesbyrå, og så vil begravelsen som regel bli tatt hand om av et livssynssamfunn. Blant muslimer er kravet at den døde skal i jorda innen ett døgn. Til sammenligning heter det i gravferdsloven at en avdød skal gravlegges senest innen ti virkedager, eller innen seks måneder når det er brukt kremasjon.

– Vi ønsker dialog om begravelser, men må ta hensyn til lokale vedtekter, klima og hva som er praktisk gjennomførbart, sier Hoås.

Ulike tradisjoner

Hos muslimer er det også vanlig at kroppen vaskes og stelles, men det er ikke prelater eller andre utenforstående inne i bildet. Familien tar seg av det meste sjøl. Farah forteller at den døde gravlegges med høgre skulder ned og ansiktet vendt mot Mekka. Ifølge Farhan er denne tradisjonen lik i forskjellige muslimske samfunn. Det betyr at den samme gravplassen både kan brukes av sjiamuslimer og sunnimuslimer, som er de to store hovedretningene innen islam.

I Norge går folk fritt mellom gravstøttene, men på en muslimsk gravplass skal en ikke trå jorda der noen er begravet.

– Jeg ble overrasket når jeg første gang fikk se hvordan det foregår her i Norge, sier Farhan.