Prosjektet er nå ute på anbud. Entreprenørene har frist på seg til 24. august på å levere sine tilbud. Det er ventet at Åfjord-entreprenører som Johs. J. Syltern og Tore Løkke vil melde sin interesse. Det er antatt byggestart i oktober i høst. Prosjektet skal stå ferdig høsten 2019.

To tunneler

Nyveien fra Ryssdalen til Herfjord er et relativt spektakulært prosjekt i Fosen-målestokk. To tunneler skal bygges. Ryssdalstunnelen blir 760 meter lang og dermed Fosens lengste tunnel. Herfjordstunnelen blir 590 meter lang. I tillegg bygges det 3,2 kilometer splitter ny vei i dagen.

Brua

Det mest ekstraordinære med hele prosjektet, er den 145 meter lange Ryssdalsbrua. Den skal bygges over det bratte og ulendte terrenget i dalen. Fremtidens veibane vil gå 45 meter over dagens vei. Det er ventet at utsikten blir formidabel. Byggeleder Olaf Rovik i Statens Vegvesen påpeker at entreprenøren skal bestemme hvordan prosjektet skal gjennomføres i detalj, men sier det synes mest hensiktsmessig å starte byggingen av nyveien på flere steder samtidig. Dagens vei på toppen av Ryssdalen skal senkes med sju, åtte meter.

- Samtidig skal vi legge om dagens vei nedi dalen. Det er fordi det ene brufundamentet blir stående i kanten på dagens vei, forklarer Rovik.

Slik bygges den

Det er totalt fire brufundamenter som skal på plass for å holde veibanen oppe. Rovik forteller at de to fundamentene som er nærmest dagens vei, naturlig nok er lettest tilgjengelig og muligens minst utfordrende. De andre to fundamentene blir bygd i mer urørt og ulendt terreng.

- Vi må blant annet lage en fylling til det ene fundamentet, forklarer Rovik.

Han anslår at brufundamentene kan stå ferdig i løpet av sommeren neste år. Da skal bjelkene som holder veibanen på brua oppe, skyves ut på bruhodene. Deretter skal veibanen oppå støpes.

Illustrasjonen viser hvor brua over Ryssdalen skal bygges. I den andre enden vil brua gå rett inn i Ryssdalstunnelen. Foto: Statens Vegvesen

Veistenging

Statens Vegvesen opplyser at det vil bli snakk om veistenging i forbindelse med prosjektet. Dette er hovedsakelig i forbindelse med senkingen av Ryssdalstoppen og selve brustøpingen. Senkingen av toppen tar etter alt å dømme til før jul i år. Det er da sprengingsarbeidet som gjør at veien må stenges for trafikk. Rovik i Statens Vegvesen sier det neppe er snakk om lange stengingsperioder.

Siden det ene brufundamentet blir stående i kanten av dagens fylkesvei nedi Ryssdalen, må veien legges om. Rovik regner med at dette også blir gjort i en tidlig fase av prosjektet. Selve brustøpningen vil sannsynligvis ta til på sensommeren eller høsten neste år. Mens brua støpes, har man ikke lov til å ha trafikken gående under. Dermed må veien stenges. Statens Vegvesen opplyser at de vil komme tilbake med detaljer om dette.

Finansieringen

Prosjektet fra Ryssdalen til Herfjord er et rassikringsprosjekt. Dagens fylkesvei 723 er på den samme strekningen svært rasutsatt.

Fylkeskommunen finansierer prosjektet ved å ta opp lån som skal betales ned med fremtidige rassikringsmidler. I tillegg bidrar Fosen vind med en betydelig andel. Prosjektet er nemlig vinn-vinn både for lokalsamfunnet og vindkraftutbyggerne. Den nye veien fører til at utbyggerne kan anlegge en kortere adkomstvei til Kvenndalsfjellet vindpark. I tillegg slipper Fosen vind å bygge ny dypvannskai for ilandføring av vindturbiner i Stoksund.

Les mer: