Frem til «nye» Ørland kommune trer i kraft fra og med 1. januar 2020, er det fellesnemnda som skal ta viktige avgjørelser som omhandler den nye kommunen. Kommunestyrene i Ørland og Bjugn kommune har tidligere truffet likelydende vedtak om at nemnda skal bestå av 21 folkevalgte politikere fra hver av kommunestyrene, totalt 42.

Men nå må den ferske fellesnemnda trimme «stallen» med to.

– Jeg er overrasket, jeg hadde forventet at vi fikk medhold i søknaden. Nettopp med bakgrunn at kommunesammenslåingen er et tvangsvedtak, og at sammenslåingsprosessen mellom Ørland og Bjugn historisk sett har vært så lang og brokete, sier leder i fellesnemnda og ordfører i Ørland kommune, Tom Myrvold.

Fra venstre: Tom Myrvold (ordfører i Ørland kommune) og Ogne Undertun (ordfører i Bjugn kommune). Foto: Terje Dybvik

Avslag

Dette ble klart etter at Kommunal- og moderniseringsdepartementet, i et brev datert 12. september, avslo søknaden fra de to kommunene om unntak fra bestemmelsen om at et medlem av kommunal nemnd ikke kan velges til kontrollutvalget i kommunen.

Sagt med andre ord: En kommunestyrerepresentant kan ikke sitte i fellesnemnda hvis han også sitter i kommunens kontrollutvalg.

– Jeg ser ikke at departementet har tatt hensyn til alle momentene vi henførte i søknaden. Tidsplanen er så stram at vi behøver all mulig ro rundt prosessen, men det ser det ikke ut til at departementet har tatt hensyn til i det hele tatt.

– Så det er jeg skuffet over, sier Myrvold.

«Etter vedtaket i kommunestyrene 22. august er det ingen medlemmer fra Ørland kontrollutvalg som sitter i fellesnemnda. Fra Bjugn kommune er det tre medlemmer. Dette er da i strid med inndelingsloven,» står det i skrivet som rådmennene Emil Raaen og Snorre Glørstad har sendt ut.

Innstilling

Både kommunestyret i Bjugn og Ørland sendte torsdag 19. oktober ut innkalling til ekstra kommunestyremøte torsdag 26. oktober. Vedlagt innkallingen fulgte også en felles innstilling til løsning.

– Det kan se ut som vi har funnet en løsning som gjør at vi kanskje kommer greit ut av det, men likevel er vi ett knepp lenger unna det bi ønsket. Jeg skulle sett at departementet hadde vist større grad av innsikt i utfordringene vi står overfor.

Ørland og Bjugn kommune skal bli én fra og med 1. januar 2020. Det betyr at kommunene begynner å få dårlig tid for å få alt på plass.

Fra venstre: Tom Myrvold (ordfører i Ørland kommune), Ogne Undertun (ordfører i Bjugn kommune) og fylkesmann Brit Skjelbred. Foto: Erik Eikebrokk

Løsningsforslag

«Etter drøfting i arbeidsutvalget for Fellesnemda, foreslår rådmennene at Fellesnemnda reduseres til 20 medlemmer fra hver kommune. For Bjugn kommune må det velges nytt kontrollutvalg hvor to av dagens medlemmer som sitter i kommunestyret erstattes av to medlemmer som ikke sitter i kommunestyret. Det medlem fra kommunestyret som fortsetter i kontrollutvalget vil utgå fra Fellesnemnda,» står det i det felles skrivet som er sendt til de to kommunestyrene.

Ifølge kommunelovens §77 må minst ett av kontrollutvalgets medlemmer sitte i kommunestyret. Hvis rådmennenes innstilling vedtas, blir det dermed denne personen som trer ut av fellesnemnda.

– Dette er svakt utøvd skjønn, sett i fra min side. Men det vi legger opp til nå er at Bjugn kommune gjennomfører et nyvalg på sitt kontrollutvalg, der det sitter tre fra før, sier Myrvold.

Endringer i Bjugn

Problemstillingen gjelder bare for Bjugn, ettersom det ikke er noen i Ørland kommunes kontrollutvalg som sitter i fellesnemnda. Saken får likevel ringvirkninger for Ørland på grunn av vedtaket om at det skal være likt antall representanter i fellesnemnda fra hver kommune.

Dermed må kommunestyrene fjerne minst ett medlem hver fra fellesnemnda, ettersom de to kommunene tidligere har blitt enige om at kommunene skal være likt representert i nemnda.

Hvem dette blir er foreløpig uklart, men den praktiske betydningen er at størrelsen på fellesnemnda reduseres fra 42 til 40 folkevalgte.

Konsekvenser

Avslaget fra departementet gjør at fellesnemnda må ta stilling til om de beslutningene den så langt har gjort er ugyldige, og må besluttes på nytt.

– Det har jeg ingen indikasjoner på. Fellesnemnda må konstitueres på nytt, men det er ikke fattet noen vedtak i nemnda som jeg ser at krever ny behandling. Men dette må vi undersøke nærmere, sier Myrvold.

– Dette har vi ikke diskutert i arbeidsuvalget, men hvis så skulle være tilfelle, er det bare en formalitet og ikke noe praktisk problem. Alt som er gjort i fellenemnda, så langt, har vært enstemmig. Så det er ingen dramatikk i dét.

– Sånt sett ville det vært verre å få en slik beskjed om ett år, for eksempel.