Sia Holmen tok over Åfjord Fjordhotell i 2014 har det skjedd mye med både drifta og eiendommen. Hotellet er i ferd med å gjenoppstå i sin opprinnelige prakt. Da Holmen tok over, var det preget av bruken. I dag har de nye eierne malt den tidligere røde fasade i kvitt.

– Da vi tok over her var utskifting av sengene det første vi gjorde, minnes Holmen.

Den gangen understreket han viktigheten av at gjestene skulle være sikret ei god natts søvn. Da var det naturlig å starte med det viktigste først.

Tilårskomment

Det er vindkraftprosjektet som har gjort det mulig for Holmen å satse på dette arbeidet. Hotellets 40 rom er alle utleid i toppsesongen mens vindkraftarbeidet pågår som verst. I tillegg har de ansvar for det faglige ved Fosen Bo og Catering. Det er brakkeriggen som står på Frøneset. Tilbakemeldingene fra begge plassene har vært gode.

I sommer vil hotellet gå over til et nytt nøkkelsystem og det skal oppgraderes med tanke på brannsikkerhet.

– Nøkkelsystemet består i en kode som åpner via mobiltelefonen, sier Holmen.

Denne fasiliteten vil leverandøren ha klar utpå høsten en gang, men dørene er forberedt for å legge om.

Kostbart

Noe beløp har ikke Holmen på rede hånd, men han medgir at oppgraderinga koster.

– Det er mye penger, men noe av det tas over drift. Vi tjener inn investeringene gjennom en kombinasjon av hotelldrift og drifta av riggen. Det er ikke tvil om at det som skjer der er med og løfter hotellet, sier hotelldirektøren.

At riggdrift skal være med å bygge opp hotellet har vært planen hele tida.

– Det skal være et flott produkt som står ferdig i 2021, sier reiselivsveteranen.

Markedsføringa

Som alle profesjonelle reiselivsfolk ser Holmen markedsføringa av hotellet i sammenheng med hele regionen hotellet ligger i. De har vært tro mot prosjektet Kyst-Norge og har nytt godt av samarbeidet der.

– Vi får også masse markedsføring gjennom oppmerksomheten rundt vindkraftutbygginga. Den vil være der også når prosjektet er ferdig utbygd, og da vil det absolutt være behov for kurs og konferanser, sier hotellmannen. Han sier de allerede og turer til vindparkene. De ar et strategisk samarbeid med sine kolleger i Kuringen Bryggehotell og Stokkøya Sjøsenter. Han berømmer de sistnevnte for det de har gjort for å sette Fosen på reiselivskartet både nasjonalt og internasjonalt.

– At de profesjonelle setter seg sammen er viktig for Fosen som destinasjon, sier han. Holmen trur det fremdeles er upløyd mark i utviklinga av Fosen som reisemål.

– Med Stokkøya har vi en motor som selger Fosen og Åfjord. Vi andre i bransjen er komplementære, vi utfyller hverandre, sier han.

Ringvirkninger

Holmen mener Fosen har naturlige fortrinn som reiselivsdestinasjon som gjør at regionen stiller sterkt. Reiselivssatsinga er en ringvirkning av annen satsning i lokalsamfunnet. Vindkraftutbygginga er en del av det som kalles det grønne skiftet. Slik holmen ser det kan de både spille på dette med vindkraft samtidig som de spiller på lokal tilhørighet som lokalt produsert og tilvirket mat.

– Kortreist mat er en del av konseptet, sier han.

Hotellet er på godt og vondt en integrert del av den lokale reiselivssatsinga.

– Vi har ikke råd til å kjøre de prosjektene som de kan kjøre i byene. Vi må satse langsiktig. Sjøl om det ikke er noen business på kort sikt, kan vi tjene penger om noen år.

Ungdommen

Holmen er også opptatt av at en tar vare på den lokale ungdommen. Han kunne tenke seg en lærlingering på Fosen. En del av disse vil garantert reise ut i verden, men noen vil komme tilbake. De som blir i utlendighet har også en misjon. De blir ambassadører for stedet de kommer fra. Holmen sier de gjennomførte et slikt opplegg i Finnmark for 25 år sia da han jobbet der. De oppnådde både å få gode søkere på stillinger og ambassadører blant de som ikke kom tilbake.