Når Fosna-Folket er på besøk hos klassen, har elevene nettopp fått tilbake resultatene fra en test i Varme arbeider. Samtlige elever har bestått prøven med god margin og lærer Idar Ramsø kan levere ut sertifikatene som er de synlige bevisene på at de har kompetansen inne.

Positive

Tormod Melum er leid inn som lærer fra bedriften Systembygg. Sammen med Torunn Rømma, Iris Larsen, Idar Ramsø, Ketil Tokstad og Frode Mørreaunet geleider han elevene gjennom noen hektiske kursuker.

– Vi har hatt et veldig godt samarbeid med det lokale næringslivet i planleggingen av kurset, forklarer Rømma. Hun arbeider ved ressurssenteret ved Åfjord videregående skole.

Elev Hamad Alezaldeen sier det har vært interessant og nyttig hele vegen.

– Den første dagen traff vi Iris og Torunn, vi tok lunsj i lag og fikk vite hva vi skulle lære i løpet av kurset, sier Alezaldeen.

Sertifikater

Astrid Petterson fra Åfjord kommune sier de har vært i kontakt med det lokale næringslivet for å finne ut hvilke kvalifikasjoner de etterspør. Dette har de brukt til å sette sammen en pakke som skal være til gjensidig nytte for både arbeidsgiverne og de potensielle arbeidstakerne.

Alezaldeen forteller at de har fått flere sertifikater. De har blant annet blitt kurset i bruk av Personløfter/Lift.

– Vi har fått både teori og praksis. Det vi ikke forsto, fikk vi forklart, forklarer han på tydelig og godt forståelig norsk.

Samfunnsfag

Iris Larsen forteller at gruppen gjennomførte prøve i samfunnsfag rett før påske og også der sto alle med glans. Alezaldeen er klar på hvem som skal ha æren for det.

– Vi har veldig flinke lærere, sier han.

Astrid Petterson sier elevene møter store faglige utfordringer.

– Det er mange ord og uttrykk som skal forstås og nye fagområder de skal bli fortrolige med.

Lærer Idar Ramsø sier at elevene her må lære det samme som elever i ordinært Byggfag.

– Faguttrykkene må alle kunne, der stiller alle likt, sier Ramsø.

Alezaldeen sier at de har fått lære mye nytt som vil være nyttig å ha med seg videre i både jobb og utdanning.

Sikkerhet

Helse, miljø og sikkerhet, HMS, har vært en del av undervisninga. De har vært gjennom modul 1 i Sikkerhetsopplæring og her ble også alle eksamener bestått.

Astrid Petterson sier at gjengen nå skal ut i praksis når de kommer til april/mai.

– Vi gleder oss til det, sier Alezaldeen.

Videre veg framover for elevene kan være jobb eller utdanning eller en kombinasjon av dette. Petterson sier Åfjord kommune har et godt samarbeid med næringslivet i kommunen og at de er åpne for å ansette nye arbeidere med ulik språk- og erfaringsbakgrunn. Hun vil spesielt nevne Fosen Fjordhotell og Stjern AS i denne sammenhengen. Der har Introduksjonsprogramdeltakerne fått nyttig praksis som har gitt dem høve til å praktisere norsken de har lært og samtidig bygge ny kompetanse ut fra de arbeidserfaringer de har med seg fra heimlandet.

LES MER: Han ville slåss mot IS

Kompetanse

Rømma framhever smådriftsfordelene som et samfunn som kommunene på Fosen har. I det oversiktlige samfunnet finnes en vilje til å lykkes, også på dette området.

Gjennom ulike kurstilbud har de tatt fatt i de grunnferdighetene som skal til for å komme seg ut i yrkeslivet. Det er i første rekke evnen til lesing, skriving, IKT og muntlig kommunikasjon.

Arbeidet i Åfjord, Roan og Osen for å forberede nye og gamle innbyggere til yrkeslivet, er kommet i stand gjennom samarbeid med Kompetanse Norge, et direktorat underlagt Kunnskapsdepartementet. Pågående tiltak har kommet i gang gjennom et samarbeid mellom Frivilligsentralen, Åfjord Helselag, Nav, Åfjord videregående skole og Åfjord kommune. Kompetanse Norge kan bidra med midler til å forberede folk til fagbrev, men dette er noe som normalt krever at den som skal ta fagbrevet er i jobb. Gjennom et nytt program, KompetansePlussFrivillighet, har det blitt mulig å tilby arbeidsrettede kurs hvor det legges vekt på de grunnleggende ferdighetene også til voksne som ikke har en tilknytning til arbeidslivet. Kursene skal kvalifisere og motivere for arbeidsdeltakelse, videre utdanning og arbeid innen frivillig sektor.

Flere prosjekter

Det er for tida flere prosjekter i gang i distriktet som ressurssenteret ved den videregående skolen er med på å administrere i samarbeid med NAV og Åfjord kommune.

De er enige i at en skal ha tre satsingsområder. Det er IKT i samfunnslivet, tilnærming til samfunnsliv og kultur. Felles for alle prosjektene er at språk- og begrepsinnlæring står i fokus, men tilnærmingsmåtene er ulike. Kursene favner voksne med både norsk og utenlandsk opprinnelse, både arbeidsinnvandrere og flyktninger, både folk i og utenfor arbeidsmarkedet.

– Dette er et spleiselag der vi får midlene fra Kompetanse Norge til å favne så bredt som mulig, sier Petterson.

Idar Ramsø deler ut sertifikater for varme arbeider Foto: Snorre Berg