- Vi må først og fremst se fremover. Alt for mange er opptatt av å se bakover. Gravrøyser er vel og bra det, men det blir trangt på sykkelveiene i berga når Itab-ansatte, som har mistet arbeidsplassene, skal gå der å se. Jeg er en av dem og er meget bekymret. Sjåførene fra Litauen lurer på hvordan det går an å drive industri inni her. Vi må få til vei, uten tunnel, nede ved sjøen, sa Oddgeir Berg til stor applaus fra salen.

Han påpekte hvor viktig ny og flat vei er for Stadsbygds hjørnesteinsbedrift Itab.

Ønsker innspill

Torsdagens folkemøte om vei trakk store mengder folk til Museet Kystens Arv på Stadsbygd. Kapasiteten i salen var sprengt allerede et kvarter før start, og de resterende fikk ta plass i naborommet.

- I dette møtet håper vi å få innspill om veien videre, sa Indre Fosen-ordfører Steinar Saghaug (H) innledningsvis.

Og innspillene kom på rekke og rad, men det var langt ifra noe unisont ønske fra salen. Noen vil ha mest mulig gangvei, andre vil bruke alt på motorvei.

Stappfull sal med høy gjennomsnittsalder på folkemøtet. Foto: Alexander Killingberg

Ikke penger

Etter at prosjektet Sund – Bradden ble skrinlagt, valgte Rissa-politikerne i 2014 å prioritere tunnel og ny vei mellom Stadsbygd kirke og Vemundstad. I januar i år slapp Fosna-Folket nyheten om at prosjektet har en estimert prislapp på 534,1 millioner kroner, mens det er igjen «bare» 320 millioner kroner å bygge vei for i Rissa.

Daglig leder i Knut Sundet i Fosenvegene og fylkesdirektør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem, var i torsdagens møte tydelige på at det per i dag ikke er penger til å realisere prosjektet. Høyre i Indre Fosen har den siste tiden sett på flere muligheter for å redusere kostnaden på tunnelprosjektet. Så langt har man ikke klart å få ned kostnadene nok til å gjøre prosjektet realiserbart.

Les mer: Vil starte med Skaret.

Vil ha vei i dagen

I tillegg til Oddgeir Berg, tok blant andre Benjamin Schei, kona Vigdis Schei og Ola Oldren til orde for å legge veien i dagen gjennom berga fra Stadsbygd kirke til Vemundstad.

- Det er trist og tragisk om pengene spres utover kommunen uten at vi får ny vei fra kirka til Rørvika. Den har vært planlagt i flere tiår. Det må gå an å sette av midlene for å skaffe mer penger på et senere tidspunkt. Dagens vei fra Vemundstad til Stadsbygd hører verken nåtida eller framtida til, sa Oldren.

Også yrkessjåfør Bjørn Lage Møllegård delte denne oppfatningen.

- Vi må ha vei i berga. Vi må bygge etter «vater´n», som Oddgeir Berg sa. En lastebil på 50 tonn bruker 30-40 liter på mila opp Vemundstadbakkene mot 5 liter på flat vei. Mandag denne uka sto en utenlandsk sjåfør nederst i Vemundstadbakkene. Tirsdag sto han i en busslomme litt lenger opp, og onsdag møtte jeg ham i Rissa sentrum. Han brukte tre dager på tre mil. Hvis vi ikke har penger til å bygge veien i berga nå, må de pengene vi har til rådighet settes i fond. Når brua over Trondheimsfjorden kommer, må vi ha flat vei langs berga likevel, påpeker han.

De som kom sist, måtte ta til takke med plass i naborommet. Foto: Alexander Killingberg

- Ikke realistisk

Daglig leder Sundet i Fosenvegene tror ikke det er realistisk å bygge vei i dagen gjennom berga.

- Jeg har også spurt mine planleggere, og de sier det samme. Å bygge vei der er beheftet med så mange restriksjoner. Jeg har knapt vært borti noe annet område med så mange restriksjoner og innsigelser. I tillegg er det dårlig grunn, sier han og viser til at casen om vei i dagen har vært sett på tidligere.

Sundet mener heller ikke at forlenget bompengeinnkreving er særlig aktuelt for å skaffe nok penger til ny vei mellom Stadsbygd-kirka og Vemundstad.

- Nye bompengeprosjekt må stå i kø etter alle andre vedtatte prosjekt i Trøndelag, sier han.

Naturmangfold

På folkemøtet var det også de som argumenterte imot veibygging i berga mellom Stadsbygd og Vemundstad.

- Det er ikke fremtid i å ødelegge et sånt område, sa Arne Reitan og påpekte det unike naturmangfoldet i området.

- Dette er det området med rikest naturmangfold i Indre Fosen kommune. Det kan sammenlignes med Østensjøvannet i Oslo, sa han.

Sund – Bradden likevel?

Knut Sundet i Fosenvegene mener utbedring av dagens fylkesvei 717 mellom Sund i Rissa og Rørvik må prioriteres. Flere av de fremmøtte på folkemøtet støttet dette. Kåre Trøen lanserte ideen om å se på Rissas første Fosenveg-prosjekt Sund - Bradden med nye øyne. Også MDGs Vegard Heide støttet dette. Prosjektet Sund - Bradden ble skrinlagt i 2010 på grunn av strengere krav etter Kattmarka-raset i Namsos, men mye har skjedd innen veibygging siden da.

- Det er et spørsmål om det likevel går an å gjennomføre Sund – Bradden. Jeg har forhørt meg litt. Det har kommet fire rapporter som kaster lys over grunnforholdene i området. I en av rapportene ser ikke grunnforholdene så umulig ut som vi trodde. Vi må undersøke om det er mulig å gjennomføre det. Ulempen er at det kan ta tid å sjekke det ut, mens fordelen er at det er ferdig regulert. Det er noe å tenke videre på, sa Heide.

Sundet i Fosenvegene kvitterte med at dette kan være mulig. I møtet var det flere som ønsket å endelig gjøre noe med den bratte stigningen opp Skaret i Rissa. En realisering av Sund – Bradden, som det opprinnelig var tenkt, vil løse dette problemet.

Knut Sundet (t.v.) og Steinar Saghaug (t.h.) gjør seg klar til folkemøte. Foto: Alexander Killingberg

Mye trafikanter

Sverre Kjeldsli ønsket en mer trafikksikker vei oppe på Bradden.

- Jeg bor på Bradden og har sett mye trafikk av ulik karakter der, innledet han.

Kjeldsli påpekte at det fra toppen av Skaret og til Bradden er 11 avkjørsler hvorav 4 har dårlig sikt og 3 har begrenset sikt.

- Disse avkjørslene brukes av 65 personer som bor i området. 24 av dem er fra 0 til 17 år gamle. 2 av dem sitter i rullestol. Det er livsfarlig å gå der, sa han og trakk også fram den dårlige sikten ved en bakketopp i området.

SVs Anne Kirkeby samt flere andre ønsket at en betydelig del av veipotten bør gå til tiltak som bedrer trafikksikkerheten for myke trafikanter.

- Når vi har 320 millioner må vi bestemme oss for å bruke dem fornuftig. Nå må vi ikke begynne å bruke mer penger på utredning. Det er godt arbeid som er gjort med tunnelen, og vi må faktisk høre på ekspertene. For 320 millioner må vi finne løsninger som øker trafikksikkerheten og fremkommeligheten til gående og syklende, påpeker hun.

Arealutvalgsleder Rune Schei (H) har tidligere anslått at kommunestyret i Indre Fosen vil ta den endelige avgjørelsen i veisaken i april.

Les mer: Schei og Sundet i heftig veidiskusjon.