- Men det står jo her, sier Schei svært engasjert og med smått irritert røst.

Han og daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene står i en intens diskusjon i pausen på folkemøtet på Museet Kystens Arv på Stadsbygda. Det er stappfullt og vel så det. To saler må til for å plassere de fremmøtte.

Reagerer

Schei nærmest vifter med stortingsproposisjon 124 (2010-2011) om «delvis bompengefinansiering av Fosenpakken i Sør- og Nord-Trøndelag». I det åtte sider lange dokumentet har han markert flere avsnitt med kulepenna.

«Det er framleis knytt stor uvisse til kostnadene for fleire prosjekt og tiltak. Det ligg imidlertid ein fleksibilitet i bompengepakka ved at omfanget på utbygginga kan bli vurdert undervegs. Dersom nokre prosjekt blir dyrare enn venta, vil dei lågast prioriterte prosjekta kunna bli tekne ut av pakka», står det i et av avsnittene i Stortingets proposisjon om Fosenpakken.

I det samme dokumentet er veiprosjektene i Fosenpakken prioritert på en liste fra 1 til 17. De 17 prosjektene er igjen delt inn i tre pakker. Rissa-prosjektene «Fv 717 Sund – Bradden» og «Fv 717 Bradden – Stadsbygd – Rørvik» står i pakke 1 og 2.

Det Schei reagerer på, er at byggingen av lavere prioriterte prosjekt i pakke 3 er igangsatt, mens tunnelen mellom Stadsbygd og Vemundstad etter alt å dømme må skrinlegges på grunn av for høye kostnader.

- Jeg vet ikke hvordan Fosenvegene har forholdt seg til stortingsproposisjonen. Der står det ganske tydelig at delpakke 1 og 2 skal gjennomføres før delpakke 3. Det blir ikke tilfelle her, sa Schei da han reiste seg og tok ordet under torsdagens folkemøte.

Pakke 3 i Fosenvegene ble startet bygd etter påske i fjor. På det tidspunktet var tunnelen mellom Stadsbygd og Vemundstad fremdeles under planlegging. Først i januar i år sprakk nyheten om at tunnelen har en estimert prislapp på 534,1 millioner kroner, mens det ifølge Fosenvegene gjenstår kun 320 millioner kroner å bygge vei for i gamle Rissa kommune.

- Men det står jo her, gjentok Schei flere ganger og viste til stortingsproposisjonen om Fosenveg-prosjektet. Foto: Alexander Killingberg

- Burde satt av 440 mill.

Gamle Rissa kommune har hatt mye motvind i prosjektet Fosenvegene. Prosjektet Sund-Bradden var opprinnelig prioritert som prosjekt nummer én i Fosenpakken, men måtte skrinlegges på grunn av utfordrende grunnforhold og strengere krav etter Kattmarka-raset ved Namsos. Da det ikke var penger til både å utbedre Skaret og bygge tunnel mellom Stadsbygd og Vemundstad, valgte Rissa-politikerne i 2014 å satse alle kortene på tunnelen.

- I et styremøte i Fosenvegene i 2014 er tunnelen mellom Stadsbygd og Vemundstad estimert å koste 350 millioner kroner. Det var da lagt inn en usikkerhet på pluss-minus 25 prosent. På det tidspunktet burde de i det minste ha tatt høyde for usikkerheten og at prosjektet kunne bli 25 prosent dyrere enn 350 millioner kroner. Derfor burde 440 millioner kroner blitt satt av til tunnelen før de startet å bygge pakke 3 i Fosenvegene, mener Schei.

Han viser igjen til stortingsproposisjonen hvor det står at de lavest prioriterte prosjektene kan bli tatt ut av pakka dersom noen prosjekt blir dyrere enn ventet. Per i dag er prosjekt som Brekstad – Botngård, Botngård – Krinsvatn og Verrabotn – Meltingen igangsatt til tross for at de er en del av pakke 3 i Fosenvegene og har lavere prioritet enn Rissa-prosjektene i bompengeproposisjonen.

Daværende Rissa-ordfører Ove Vollan (H) forsøkte allerede i 2013 å få en skriftlig garanti for at prosjektene i Rissa skulle gjennomføres før pakke 3 i Fosenvegene ble startet opp.

Benjamin Schei (t.v.) og Knut Sundet diskuterer i pausen på folkemøtet. Foto: Alexander Killingberg

Diskusjon

- Hvis prosjekt med bedre prioritet ble dyrere, da skulle det gå på bekostning av de i pakke 3, sier Schei foran forsamlingen på Kystens Arv.

- Vil kunne gå på bekostning, står det, presiserer fylkesdirektør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem.

- Men det er da innlysende at det er sånn ment, smeller det kontant fra Schei.

- Det er en mulighet til å gjøre det sånn. Det står i proposisjonen at de nederste prosjektene kan kuttes. At de kunne blitt kuttet ut, poengterer Solem.

- Intensjonen til Stortinget er helt klar, fortsetter Schei.

- Nå tror jeg noen andre må slippe til, fortsatte Solem som også styrte ordet under møtet.

Diskusjonen endte i det blå i første bolk, og fortsatte altså for fullt mellom Schei og daglig leder Sundet i Fosenvegene i pausen.

Fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem, var blant de fremmøtte på folkemøtet. Foto: Alexander Killingberg

Uenig

Sundet i Fosenvegene er ikke enig i Scheis fremstilling av saken. Han påpeker at Rissa kommunestyre i 2014 ba om å få avvike prioriteringen i bompengeproposisjonen ved å endre de opprinnelige prosjektene «Fv 717 Sund – Bradden» og «Fv 717 Bradden – Stadsbygd – Rørvik» til bygging av ny vei og tunnel fra Stadsbygd kirke og til Vemundstad.

- Det var Rissa som spurte om å få endret prioriteten, mener Sundet.

Han anser også tunnel fra Stadsbygd kirke til Vemundstad som et nytt prosjekt, og ikke en del av «Fv 717 Bradden – Stadsbygd – Rørvik» som står i stortingsproposisjonen. Sundet sier at det i det opprinnelige «Fv 717 Bradden – Stadsbygd – Rørvik»-prosjektet var snakk om utbedring av dagens vei.

- Det er satt på spissen, men dersom Schei setter det på spissen, gjør jeg også det, sier han til Fosna-Folket.

Sundet mener derfor at Rissa kommunestyre, ved å endre prioriteringen i 2014, også godtok en annen prioritet for prosjektet Stadsbygd – Vemundstad.

Daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene tok publikum med gjennom veiprosjektets historie. Foto: Alexander Killingberg

- Fikk 58 mill. ekstra

Sundet mener Fosenvegene hele veien har forholdt seg lojale til Rissa kommunes vedtak.

- I 2014 puttet vi også inn 58 millioner kroner ekstra i Rissa-prosjektene, sier han.

Sundet forteller at de 58 «ekstramillionene» var penger som var til gode fra andre prosjekt i Fosenpakken.

- Vi fikk til noen av de andre prosjektene billigere. Vi så det var lite penger til Rissa-prosjektene, så da ga vi en håndsrekning for å prøve og få det til. Dessverre lyktes det ikke, sier han.

Uaktuelt å vente

Sundet påpeker at det aldri har vært aktuelt å vente med prosjektene i pakke 3 til etter at tunnelen mellom Stadsbygd og Vemundstad sto ferdig.

- Vi kunne ikke sette sju prosjekt på vent for at Rissa skal få ferdig planene sine. De er fortsatt ikke ferdige, sier han.

Sundet viser også til at fylkeskommunen høsten 2015 valgte å forskuttere midler for å få ferdig pakke 3 i Fosenvegene på et tidligere tidspunkt. Han mener det ville vært feil overfor de andre kommunene i prosjektet å sette hele pakke 3 på vent.

- Schei viser til et styremøte i Fosenvegene i 2014 hvor kostnaden på tunnel mellom Stadsbygd og Vemundstad ble satt til 350 millioner kroner med en usikkerhet på pluss-minus 25 prosent. Schei mener dere burde tatt høyde for usikkerheten oppover og satt av 440 millioner kroner til tunnelen før pakke 3 ble igangsatt.

- Jeg synes vi har gjort det riktig. Vi puttet inn 58 millioner kroner ekstra i prosjektet slik at vi hadde 350 millioner. Vi mener vi har vårt på det tørre. Hadde tunnelen blitt 10 prosent dyrere, hadde vi sikkert funnet en løsning på det. Når resultatet ble 50 prosent dyrere, er det ikke mulig, svarer Sundet.

Veien videre

Rissa har fortsatt 320 millioner kroner igjen å bygge vei for. Nå er spørsmålet hva som skal prioriteres. Arealutvalgsleder Rune Schei (H) i Indre Fosen forteller at de hovedsakelig jobber med to spor:

  • Undersøke alle muligheter for å se om tunnel eller vei i dagen fra Stadsbygd kirke til Vemundstad likevel kan være mulig.

  • Se på hvilke andre områder fra Sund i Rissa og til Rørvik ferjeleie som kan oppgraderes. Her er ny trasé forbi Rein, utbedring av Skaret og oppgradering av dagens fylkesvei 717 mellom Stadsbygd og Vemundstad allerede lansert som hete kandidater.

Schei har tidligere uttalt at kommunestyret i april trolig vil ta avgjørelsen om hva veimillionene skal brukes til.

Salen på museet var stappfull av engasjerte staværinger og rissværinger. Ungdommen glimret imidlertid med sitt fravær. Foto: Alexander Killingberg

Vei i dagen?

Torsdagens folkemøte ble arrangert for at folk flest skulle få komme med sine forslag til hva Rissas 320 veimillioner bør brukes til. Lokalpolitikerne lovte å ta med forslagene i sin vurdering.

En rekke ideer ble lansert fra salen, men det var langt ifra noe unisont ønske som kom. Noen holdt knallhardt på tunnel eller vei i dagen gjennom berga fra Stadsbygd kirke til Vemundstad, mens andre vektla gang- og sykkelsti samt andre tiltak for myke trafikanter.

Flere påpekte både pendlerne og industriens behov for rask og strak vei til ferja, mens andre understrekte hvor viktig det er å ta vare på dyreliv og fornminner. Tidvis var det også opphetet stemning. Fosenvegene fikk kjeft. Og Fosenvegene fikk ros for å holde tidsplan og kostnadsrammer på alle prosjekt så langt. Politikerne fikk også så ørene flagret.

- Temperaturen steg litt her inne, men det tåler vi. Det er så kaldt ute, sa Indre Fosen-ordfører Steinar Saghaug (H) til latter fra salen.

Benjamin Schei er blant dem som fortsatt ivrer for ny vei gjennom berga fra Stadsbygd til Vemundstad.

- Vi må i alle fall ikke klatte pengene utover kommunen. Det virker som det er ganske stor stemning for en åpen løsning uten tunnel mellom Stadsbygd og Vemundstad, men der er det også en del hensyn å ta. Så ser jeg helt klart at det er store behov mellom Sund og Bradden, sier Schei.

Benjamin Schei var raskt på pletten og stilte spørsmål til Fosenvegene. Diskusjonen varte gjennom pausen og ut i andre akt. Foto: Alexander Killingberg

- Ikke realistisk

Sundet i Fosenvegene er krystallklar på at det per i dag ikke finnes midler til å få realisert tunnelen mellom Stadsbygd og Vemundstad. Han har heller ingen tro på at vei i dagen gjennom berga er mulig innen rammen på 320 millioner kroner.

- Da vi startet kommunedelplanarbeidet for Stadsbygd – Vemundstad, var vei i dagen i berga en av casene. En annen case var å legge veien helt nede langs sjøen. Det sa Riksantikvaret at var bare å glemme. Det var så mye viktige fornminner der. Kommunestyret landet til slutt på en trasé med tunnel. Da la Riksantikvaren også der inn innsigelse og fikk medhold av departementet. Dermed ble også den traseen endret.

- Ser du at vei i dagen gjennom berga på noen måte kan være realistisk?

- Ikke som jeg ser det. Jeg har også spurt mine planleggere, og de sier det samme. Å bygge vei der er beheftet med så mange restriksjoner. Jeg har knapt vært borti noe annet område med så mange restriksjoner og innsigelser. I tillegg er det dårlig grunn, sier Sundet.

Lest denne? - Dette er ressurser og penger vi kunne brukt på noe langt mer nyttig