Representanter fra næringslivet og politikere i Rissa har nå hatt to møter med Statens Vegvesen om Fosenvegenes utbygging i kommunen.

Den opprinnelige traseen Sund-Bradden er skrinlagt. Det anslås at det vil koste 230 millioner kroner bare å sikre den strekningen med saltinfiltrasjon. Da er det ikke penger igjen til å bygge veg for.

– Vi ønsker derfor å stanse dette prosjektet snarest, og heller diskutere kvikkleireproblematikken med NVE, sier ordfører Ove Vollan (H).

– Vi ønsker ikke bompenger i det hele tatt, men siden det ikke går an å komme ut av det, har vi forslag til en plan B, sier Pensjonistpartiets Harald Fagervold.

– Vi har i lang tid kjempet for å redusere og få en mer rettferdig innkreving av bompenger i forbindelse med Ei tim' te' by'n prosjektet. Vi har benyttet to uavhengige advokater, begge  sier vi ikke har noen sak juridisk. Vi kan klare å ta bort veiene i Rissa, men ikke bomstasjonene. Med andre ord, vi kan melde oss ut av Fosenvegene, men vi oppnår ikke annet enn at vi mister veiene, beholder bomstasjonene, og mister all innflytelse i hele prosjektets levetid. Vi har klaget på bompengevedtaket til Statens Vegvesen i Oslo, sammen med 2050 innbyggere og vi har nylig fått svar på klagen. Blankt avslag. Vi har derved prøvd alle mulighetene vi har, og vi bør derfor ta kontroll på de veiene og traseene som kommer i Rissa, slik at vi får mest mulig ut av det prosjektet vi ikke kommer oss ut av, sier Ove Vollan.

Knut Sundet i Fosenvegene AS har sagt at de er åpen for at Rissa kan komme med alternative trasevalg innenfor en kostnadsramme på 260 millioner kroner.

Forslaget er derfor at arbeidet med å få Skaret mindre bratt, fra 12-14 prosents stigning og ned til åtte prosent starter så raskt som mulig. Forslaget er å starte på toppen og arbeide nedover. Samtidig med at arbeidet med planleggingen av vegen fra Stadsbygd til Rørvik starter.

– Der må det en kommunedelplan til, og det er viktig at synspunkter fra grunneierne kommer fram, sier Olbert Aasan i Rissa Utvikling.

– Det er viktig at arbeidet med Skaret startes opp nå. Da kan vi få byggestart om et års tid, kanskje før, sier Aasan.

Politikerne mener at eksisterende trase skal beholdes bort til Skaret. De vil også se på hvordan veien kan passere Rein på en god måte.

– Dersom vi melder oss ut av Fosenvegene, vil også budsjettet for Sørbotn halveres, i og med at argumentene overfor fylkesmannen om avlastningsveg da vil falle bort. Nå sender vi inn en søknad om utbedring og asfaltering av Sørbotnveien med en gang. Gang og sykkelveg til Langsand, og rundkjøringa på Sund, sendes ut på anbud før påske, sier Vollan.