Per i dag har Fosenvegene igjen 320 millioner kroner å bygge vei for i gamle Rissa kommune. Prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen bekrefter overfor Fosna-Folket at kostnadsrammen på tunnelprosjektet mellom Stadsbygd og Vemundstad nå har økt til 534,1 millioner kroner.

- Vi mangler faktisk over 210 millioner kroner på å gjennomføre prosjektet. I korte trekk betyr dette at vi ikke kan bygge tunnelen. Vi har varslet Indre Fosen kommune om at vi må gjøre noe annet. Det er opp til kommunestyret å bestemme hva pengene skal brukes til nå. Vi har fortsatt 320 millioner kroner å bygge vei for i Rissa, påpeker daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene.

- Er det ikke mulig med noen annen finansiering?

- Nei, det er ikke mulig. Dessverre. Men hvis Rissa kommune smekker inn 200 millioner kroner, så bygger jeg vei. Men at Fosenpakken og fylkeskommunen skal finansiere dette, er umulig per dags dato. Vi må forholde oss til rammen som er satt for Rissa. Det har vi gjort i alle andre prosjekt, svarer Sundet og viser til at det i 2017-kroner var satt av 350 millioner kroner til veibygging i Rissa.

Nå er det 320 millioner kroner igjen, ifølge Sundet.

Ikke én meter ny vei

Fosenvegene er per i dag i gang med 16 av de 18 delprosjektene. De ferdigstilte prosjektene har så langt holdt kostnadsrammen. I bygda Rissa og på Stadsbygda har det imidlertid ikke blitt én meter ny vei.

- Når folk sier at de ikke har fått én meter ny vei i det som var Rissa kommune, så er ikke det sant. Vi har bygd vei for opp imot én milliard kroner i det som var Rissa kommune, men når vi snakker om Rissa sentrum og Stadsbygda, er det dessverre sant at de ikke har fått én meter ny vei. Bakgrunnen er beslutninger i kommunestyret og andre kompliserte forhold, sier Sundet.

Bildet er tatt ved fylkesvei 717 på Stadsbygda. Tunnelen skulle etter planen gå gjennom åsen bak i bildet. Foto: Alexander Killingberg

Første prosjekt skrinlagt

I 2017-kroner var det i utgangspunktet satt av 350 millioner kroner til veibygging i Rissa gjennom prosjektet Fosenvegene. På om lag ti år har 20 millioner forduftet i planlegging, mens 10 millioner gikk til ny rundkjøring på Sund.

Etter planen var Rissa blant de første stedene Fosenvegene skulle bygge vei. Byggestart på strekningen Sund – Bradden var planlagt til januar 2010.

- Så gikk raset i Kattmarka ved Namsos. Da ble kravene til sikkerheten økt vesentlig. Alle fikk panikk, sier Sundet.

Veiprosjektet Sund – Bradden ble skrinlagt på grunn av utfordringer knyttet til sikring av kvikkleire i området.

Skaret

Rissa kommunestyre fikk da velge hvor veimillionene skulle brukes. I februar 2012 vurderte Rissa kommunestyret veien opp Skaret som viktigst, og Fosenvegene startet planlegging av strekningen. Stigningen er på det bratteste på 14 prosent opp den bratte bakken, og målet var å redusere stigningen til 10 prosent.

Til tross for kvikkleireforekomster nederst i Skaret, var veien mulig å bygge. Rissa kommunestyre ønsket opprinnelig å bygge både Skaret og strekningen Stadsbygd – Vemundstad. Etter hvert ble kommunestyret tvunget til å velge mellom ett av de to prosjektene da det ikke var nok penger til å realisere begge.

Derfor sprakk det

I 2014 gikk Rissa kommunestyre inn for å prioritere tunnel mellom Stadsbygd og Vemundstad. Kommunedelplan for strekningen ble vedtatt samme høst. Planen ble påklaget av Riksantikvaren.

Klagen ble tatt til følge og Kommunal- og moderniseringsdepartementet som gikk for en litt annen trasé høsten 2015. Reguleringsplanarbeidet for strekningen tok til våren 2016. Nær to år senere er det klart at prosjektet ikke kan gjennomføres.

Den nye veitraseen skulle fortsette fra rundkjøringen på Stadsbygda og inn i tunnelåpningen i åsen bak i bildet. Foto: Alexander Killingberg

- Hvorfor har kostnadsrammen på prosjektet sprukket med over 200 millioner kroner?

- Det er flere årsaker. Det er generelt vanskelig å bygge vei i Rissa. Det er mye kvikkleire. Fjellet er veldig dårlig der vi skulle bygge tunnel. Det går an å bygge tunnelen, men det blir vesentlig dyrere. Prisen er én tredjedel høyere enn normalt. Dette er ikke uvanlig i veisammenheng, men dog. Det er med på å skru opp prisen.

- Så skal vi lage av- og påkjøring med sikkerhet for alle. Det må veldig høye skjæringer til og mye fyllinger. Til tross for dette, ble jeg litt overrasket over at kostnadsrammen ble så høy. Det mangler faktisk 210 millioner på å gjennomføre. Det vil veieier på ingen måte dekke, sier Sundet.

Ba om skrellet versjon

- Burde man ikke ha sett det tidligere at dette kom til å koste for mye?

- Det er alltid lett å være etterpåklok. Rissa kommunestyre holdt fast på å utrede og planlegge tunnelen. Jeg har holdt meg lojal til det. I Fosenpakken er det satt av en ramme til den enkelte kommune. Vi har latt kommunene ganske fritt bestemme hvilken del av hovedveinettet de vil utbedre. Det har vi vært ganske fleksible på.

- Det mangler ikke på veier å gjøre noe med i Rissa. Nå er det opp til kommunestyret og igjen beslutte hva de vil gjøre. Fosenvegene kan imidlertid ikke bygge Stadsbygd – Vemundstad. I tillegg til det jeg har nevnt, lå det an til å bli enda mer arkeologisk utgraving. Kostnadene på dette ville gått på tunnelprosjektet. Det gjorde det ikke enklere.

Den nye veien skulle etter planen gå inn i tunnelen i åsen bak i bildet. Foto: Alexander Killingberg

- Når skjønte du at det ikke gikk an å bygge tunnelen?

- Jeg skjønte det da vi fikk anslaget like før jul. Jeg sendte hele pakken tilbake til planleggerne og ba dem komme med en skrellet versjon. Også den er alt for dyr. Den skrella versjonen har en prislapp på 471 millioner kroner. Det hjelper ikke hva vi gjør. Det mangler 100-200 millioner kroner uansett, svarer Sundet.

Fosna-Folket skrev to saker om tunnelprosjektet for noen uker siden. Sundet sa da at han fryktet at prosjektet ville bli for dyrt, men nevnte ingenting om en mulig kostnadssprekk på over 200 millioner kroner. Sundet sier nå at han på det tidspunktet håpet at planleggerne ville klare å komme opp med en langt billigere nedskalert løsning.

Ti mill. i planlegging

Planleggingen av tunnelen mellom Stadsbygd og Vemundstad har ifølge Sundet kostet rundt ti millioner kroner.

- Hvorfor har man kommet i den situasjonen i Rissa at man skrinlegger prosjekt på prosjekt?

- Først var det Sund – Bradden. Så ble ikke det bygd på grunn av Kattmarka-raset. Staten skrinla det. Så planla vi Skaret. Rissa vedtok den planen, men ville likevel ikke bygge. De ville bruke pengene på Stadsbygd – Vemundstad. Vi har forholdt oss til Rissa kommunes vedtak. Det er ikke en spesiell situasjon. Det kan skje flere, men det spesielle er at vi ikke har fått bygd noe.

- Hva har du å si til rissværingene som har betalt bompenger i seks år i påvente av ny vei?

- Det har jeg ingen kommentar til. De må henvende seg til Rissa kommunestyre. Det er de som styrer det. Jeg har bare gjort det jeg har fått beskjed om, svarer Sundet og understreker at det er bygd vei for opp imot én milliard kroner i gamle Rissa kommune, bare ikke i selve bygda Rissa og på Stadsbygda.

Slik var den planlagte veitraseen på Vemundstad-siden. Foto: Fosenvegene

Sendte anbefalinger

Sundet påpeker at det fortsatt er 320 millioner kroner igjen å bygge vei for i gamle Rissa kommune. Han har selv sendt et brev til Indre Fosen kommune med anbefalinger om hvilke strekninger pengene bør brukes på. Sundet vil ikke røpe innholdet, men bekrefter at det er snakk om å utbedre eksisterende veier.

- Da kan man ha kontroll på kostnadene. Vi kan stoppe da vi ikke har mer penger. Starter man et veiprosjekt der det ikke går vei fra før, må man gjennomføre, understreker Sundet.