Den første lasten med deler fra Esbjerg i Danmark kom onsdag, om lag tre dager forsinket i forhold til den opprinnelige planen. Delene er imidlertid på plass på kaia på Monstad. Det drøyt 40 mål store området har god kapasitet til å mellomlagre delene før de transporteres videre opp på fjellet der de skal stå og omdanne energien fra vinden til elektrisitet. Området er, ifølge Bjerke valgt med omhu. Fjellene på Fosen er blitt utpekt til gunstige områder for vindkraftproduksjon fordi det blåser mye her. Det gir også utfordringer. For mye vind setter begrensninger når vindmøllene skal monteres.

– Framdrifta av prosjektet er veldig avhengig av vær og vind. Det kan bli forsinkelser, sier Bjerke.

Stor trafikk

Transportene vil foregå mellom 18.00 om kvelden til klokka 02.00 om natta. Den 37,8 kilometer strekninga mellom Monstad og internvegen i Roan vil bli stengt i lange perioder av de tre konvoiene som går i denne perioden. Konvoiene går fra søndag til og med fredag, med unntak av de offentlige helligdagene.

– Vi har regnet ut at en konvoi vil ta mellom en og en halv time til to timer fra de starter til de kommer fram, forteller Bjerke.

Avgangene til konvoiene vil gå klokka  18:00, 21:00 og 24:00, med forbehold om endringer og justeringer under vegs. Fra kaia til de kommer fram til internvegene vil konvoien ha politieskorte.

– Når de er ferdige med fylkesvegen er vår jobb over, sier operativ leder Hallgeir Stjern i politiet.

Sikkerheten

For å understreke viktigheten av sikkerheten, ble presentasjonen i Kulturstua ved Åset skole innledet med å fortelle hvor nødutgangene befinner seg.

Med strenge krav til trafikksikkerhet og HMS vil både vindmølleprodusenten Vestas og Statkraft nå målet med null ulykker. Så langt har det vært få hendelser og så langt ingen alvorlige. Åfjord Utviklings Rolf Øia lurer på om det blir skilting og merking på andre språk.

– Det ferdes mye turister her om sommeren, påpeker Øia.

– Det har vi ikke tatt stilling til, men det er et innspill vi skal merke oss, sier kommunikasjonsansvarlig for prosjektet, Geir Fuglseth.

Øia mener også at det kan være lurt å kjøre en ekstra runde med informasjon blant skoleungdom og i barnehager i kommunen.

Opplasting

Mens konvoiene kan ta mellom halvannen og to og en halv time, vil returene ikke hindre avvikling av vanlig trafikk.

– Det går an å abonnere på trafikkmeldinger om stengninger fra Fosenvegene, opplyser Bjerkan.

Trafikken opplasting på Monstad kai vil i hovedsak foregå på dagtid. Her gjelder imidlertid samme forbehold som med mye annet.

– Planer kan endres, understreker, Fuglseth.

Det er 18 skip med last som skal landes på Monstad. Herfra vil det gå 568 trailere med turbindeler. 40 lastebiler med annet utstyr. 70 trailere går med deler til kraner og 9 trekkvogner med spesialhengere.

På de fleste av konvoiene vil det følge to politibiler med tre politibetjenter. Hvis programmet holder vil transportene gå regelmessig fra 3. april og til den siste forlater havna 30. juli.

– Det planlegges ikke transporter på søndager og øvrige offentlige fridager, opplyser Statkrafts mann.

I rute

Utbygginga av møllefeltene på Fosen er en del av ei større satsing i Trøndelag. Ifølge kommunikasjonsansvarlig for prosjektet, Geir Fuglseth, kan det det oppstå forsinkelser i programmet under vegs. Så langt er de i rute med det meste i programmet. Tre av seks parker er under bygging. Det meste av kontrakter er tildelt, og nylig kom nyheten om at åfjordsfirmaet Johs. J. Syltern AS får utbygginga av det resterende på Fosen samt én på den andre sida av fjorden. De skal bygge vegene til anleggene på Kvenndalsfjellet, Harbakfjellet og Geitfjellet vindpark. Ifølge Fuglseth er 90 av 241 kilometer veg allerede  ferdig bygd.

Infrastruktur

Monstad kai sto ferdig i uke 1o og første skip kom til kai i uke 12. Den første uka etter påske

Den første turbininstallasjon starter på Roan i mai 2018. Alt skal stå ferdig til 2020.

Det er vindmølleprodusenten Vestas som har det overordnede ansvaret for transportene. De

utvikler, produserer og installerer vindturbiner rundt om i verden. Selskapet som startet som ei beskjeden smie på Jylland i Danmark i 1898 er i dag representert på seks kontinenter og i 33 land.

– Det er bare på Antaktis vi ikke er representert ennå, men vi vil gjerne sette opp vindmøller der også, sier Bjerkan.

Roan Vindpark skal sette opp 71 av turbinene og samtlige kommer over Monstad havn. Det var folk av mange nasjonaliteter til stede under folkemøtet.

– Jeg telte åtte nasjoner, påpeker Stjern.

Ulike laster

Det er forskjellige kategorier ekvipasjer som vil bli å se etter vegen. En lastebil med Nacelle

Måler 33,5 meter og veier 203 tonn. En midtseksjon tårn lastebil måler 58,6 meter og veier 122 tonn. En såkalt Baseseksjon lastebil er 45,5 meter og veier 127 tonn. Lastebilen med vingeblad er 62 meter og det går tre i hver konvoi på 250 meter. Ekvipasjen med topptårn er 44,5 meter og veier sine 98 tonn. Lastebiler med en HUB er skarve 23,2 meter og veier 78 tonn.  Denne kan ferdes uten eskorte fra politi, kun med sivil eskortebil. Disse kan bli avviklet både dag og på natt.

– Det avhenger av operasjonelle forhold, sier Fuglseth.

Trafikkfare

Hallgeir Stjern opplyser at det ikke vil være mulig å kjøre forbi konvoiene mens de er på vegen mellom Monstad og Roan Vindpark. Både Bjerkan og Fuglseth understreker viktigheten av at dette forbudet ikke brytes av andre bilister etter vegene.

– Det vil være livsfarlig å kjøre forbi konvoiene, forklarer Fuglseth.

Politieskortene vil bestå av to politibiler til alle konvoier med unntak av de nevnte HUB-transportene. Ellers består en konvoi av tre lastebiler samt eskortekjøretøyene.