- Tviler dere på kostnadsberegningen?

- Vi har fått forklart at meterprisen for tunnel fra Stadsbygd til Vemundstad ligger over det som er normal kostnad for et tunnelprosjekt. Det er litt rart, og vi har ikke fått noen god forklaring på hvorfor.

- Hva gjør dere for å få en bedre forklaring?

- Vi må kanskje i en dialog med Statens vegvesen om kostnadsrammene. Vi må få en forklaring på hvorfor det er vesentlig dyrere på Stadsbygda enn andre steder.

- Prosjektledelsen har forklart den høye tunnelprisen med blant annet dårlig fjellkvalitet. Er ikke det en god nok forklaring?

- Det kan godt hende, men vi har ikke fått noen grundig redegjørelse ennå. Det har vært antydet årsaker, men vi må få en kvalifisert forklaring på hvorfor dette ble dyrere, svarte ordfører Saghaug torsdag formiddag.

Like etterpå skulle han i et møte med daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene nettopp med tanke på å få en grundigere forklaring rundt kostnadssprekken.

Prosjekt på prosjekt

Mens det langs fylkesvei 715 i gamle Rissa kommune har blitt bygd svært mye vei gjennom prosjektet Fosenvegene, har prosjektene i selve bygda Rissa og på Stadsbygda strandet på rekke og rad. Først ble Sund – Bradden skrinlagt på grunn av dårlige grunnforhold. Deretter ble Rissa kommunestyre tvunget til å velge mellom Skaret og tunnelprosjektet på Stadsbygda.

Kommunestyret gikk i 2014 inn for det siste. Nå fire år senere viser det seg at prosjektet etter alt å dømme er 214,1 millioner kroner for dyrt. Ifølge Fosenvegene har de igjen 320 millioner kroner å bygge vei for, mens tunnelen har en estimert prislapp på 534,1 millioner kroner.

- Vil ha alle fakta

Ordfører Saghaug innser at det nå blir svært vanskelig å gjennomføre tunnelprosjektet mellom Stadsbygd og Vemundstad. Han ønsker imidlertid å undersøke alle muligheter før saken legges helt død.

- Har dere ikke gitt opp tunnelen ennå?

- Vi i Høyre skal diskutere forskjellige prosjekt videre. Vi har ikke konkludert med noen ting. Vi tar innover oss at tunnelen ble vesentlig dyrere enn forutsatt, men vi vurderer fortsatt alle muligheter.

- Men når det mangler 214,1 millioner kroner. Hvordan skal det da være mulig å realisere det?

- Det ser ut som det blir tungt. Vi innser det. Likevel vil vi se på om det går an å redusere lengden på veien og nedskalere prosjektet, men sannsynligvis blir det vanskelig. Vi vil bare ha alle fakta på bordet før vi gir opp.

- Det er allerede laget en nedskalert versjon som Statens vegvesen ikke anbefaler. Den har en prislapp på 471 millioner kroner. Det er også altfor mye.

- Det ser vanskelig ut, men vi har ikke konkludert ennå, sa Saghaug i går formiddag.

Han opplyser at Høyre skal diskutere saken i et møte i kveld.

Slik er den planlagte traseen fra rundkjøringen ved kirka på Stadsbygda og inn i tunnelåpningen. Foto: Fosenvegene

Forklaringen

Prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen har til Fosna-Folket tidligere forklart kostnadssprekken slik:

- Det er ikke mulig å forklare kostnadssprekken med én enkeltting. Det var vanskelige grunnforhold, dårlig fjellkvalitet samt vanskelig topografi i det sidebratte terrenget på Vemundstadsiden. Det er bratt terreng der, og det ville vært nødvendig med store fjellskjæringer. Det var også nødvendig med store fyllinger i det området.

- Generelt er dette terrenget vanskelig å bygge i. På Stadsbygd-siden kommer tunnelen ut i mer flatt terreng, men der var det et problem hvor vi skulle gjøre av steinen. I kostnadsanslaget er ikke dette løst. I verste fall hadde vi måttet transportere massene til Kvithylla i Rissa. Tunnelpåslaget på Stadsbygd-siden var heller ikke enkelt å få til. I tillegg ligger det et bolighus ved tunnelinnslaget, og det var utfordrende å få til adkomstvei til huset under byggeperioden.

- Et annet moment er arkeologiske utgravinger. Både Vemundstad- og Stadsbygd-siden er spesielt interessant med mange fornminner. Det lå an til full utgraving av hele veitraseen på Stadsbygd-siden. I tillegg ville det trolig blitt utgravinger på Vemundstad-siden. Vi har gjettet at dette kunne kostet 10–15 millioner kroner, forteller Moe.

Hun legger til at det også var flere andre mindre kostnadsdrivere. Prosjektlederen påpeker at det generelt er vanskeligere å bygge ny vei i et kulturlandskap der det er mye å ta hensyn til.

Kostnadene for tunnelprosjektet fordeler seg omtrent slik:

  • Tunnel. 170 millioner kroner.

  • Vei i dagen på Stadsbygd- og Vemundstad-siden. 190 millioner kroner.

  • Konstruksjoner, kulverter, underganger, overganger, busslommer, prosjektering og planlegging, grunnerverv og innløsning av to hus, nye arkeologiske utgravinger og oppgradering av eksisterende fylkesvei 717 før overlevering til kommunen. 174,1 millioner kroner.

Forslag

Etter at kostnadssprekken ble kjent, har det kommet inn en rekke andre forslag til hva Rissa kan bruke 320 veimillioner til. Daglig leder Sundet i Fosenvegene har i et brev til Indre Fosen kommune kommet med forslag til hvilke strekninger han mener bør prioriteres. På listen står en utbedring av dagens fylkesvei 717 fra Stadsbygd til Vemundstad, en punktvis utbedring av Modalen samt en utbedring av Skaret. Sundet skriver også at eventuelle andre forslag kan vurderes, men at man må holde seg til rammen på 320 millioner kroner.

Flere andre forslag har allerede blitt brakt på banen muntlig. Høyres Rune Schei har nevnt muligheten til å bruke hele potten på 320 millioner i bruprosjektet over Trondheimsfjorden.

- Da må i så fall vi og veieier gå inn for å se på muligheten. Men jeg tror det er lite aktuelt å i en bompengeproposisjon sette penger på vent til etter at fosenvegprosjektet er avsluttet, sier Sundet.

Han påpeker at de endringene som så langt er gjort på prosjektene i Rissa, skyldes at det første prosjektet, Sund – Bradden, ble skrinlagt.

- Hva gjør du dersom kommunestyret vedtar å bruke pengene på brua?

- Jeg vet ikke. Jeg må i så fall ta det videre med veieier og Vegdirektoratet. Så spørs det hvordan de vil tyde bompengeproposisjonen. Men jeg har liten tro på at det er en gangbar mulighet.

- Men du vil ikke avvise det bombastisk?

- Nei, det har jeg ingen mulighet til. Det jeg sier er basert på min erfaring rundt hvordan veieier og Vegdirektoratet håndterer slike saker, svarer Sundet.

Indre Fosen-ordfører Steinar Saghaug (H) vil ikke kommentere hva han mener om forslaget om å bruke hele 320-millionerspotten i Trondheimsfjordbrua. Han sier at han ikke har deltatt i noen diskusjoner om dette.

Et annet forslag som har blitt brakt på banen av innbyggerne, er tunnel gjennom Blåheia fra Langsand til Hasselvika. Sundet i Fosenvegene avviser at dette er aktuelt.

- Nå er det utredet så mange prosjekt i Rissa, at vi går ikke på en ny tre-fire års utredning. Vei til byen må stå i fokus, sier han.

Vil bruke tid

Indre Fosen-ordfører Saghaug synes ikke man skal ha hastverk med å beslutte hva de 320 veimillionene skal brukes til. Mens varaordfører Liv Darell (Sp) har signalisert behandling av saken allerede 8. februar, mener ordføreren at det er altfor tidlig. Saghaug sier man ikke rekker å få ferdig en sak til 8. februar, og at det da fort tar én måned før saken blir behandlet.

- Vi må bruke nødvendig med tid for å få til en god løsning her. Det må bli noe som både Rissa og Stadsbygda er tjent med. Jeg synes ikke det skal være et sånt hastverk. I et så stort prosjekt må man tenke seg godt om.

- Hva annet enn tunnel kan veipengene brukes til?

- Fra Fosenvegene er en utbedring av dagens fylkesvei mellom Stadsbygd og Vemundstad signalisert. En lightversjon av Sund – Bradden er også foreslått. Dette må vi diskutere, svarer Saghaug.

Veimillionene skal brukes i Rissa og Stadsbygda. Etter sammenslåingen er det likevel hele kommunestyret i Indre Fosen som formelt må ta avgjørelsen.

- Det er naturlig at det er gamle Rissa som har de sterkeste meningene om dette. Hvordan vi legger opp den diskusjonen, har jeg ikke tenkt nøye igjennom. Men det er kanskje naturlig at det gamle formannskapet i Rissa drøfter dette internt. Samtidig er ikke det lenger et formelt organ, så saken må til syvende og sist behandles i Indre Fosen formannskap og kommunestyre, sier Saghaug som inntil nyttårsaften i fjor var Leksvik-ordfører.

Ordfører i Indre Fosen Steinar Saghaug (H). Foto: Knut Inge Blix Furuseth