Torsdag kveld ble det offentlig kjent at den planlagte tunnelen mellom Stadsbygd og Vemundstad neppe blir bygd. Ifølge Fosenvegene er det igjen 320 millioner kroner å bygge vei for i gamle Rissa kommune, mens den nye tunnelen vil koste hele 534,1 millioner kroner.

«Vi må nå, dessverre, konstatere at siste vedtatte utbyggingsprosjekt Fv 717 Stadsbygd – Vemundstad, som vi har utredet gjennom kommunedelplan og reguleringsplan ikke kan realiseres gjennom Fosenvegene, da kostnaden for utbygging langt overskrider samlet avsatt ramme for prosjektet», skriver daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene i et brev til Indre Fosen kommune.

Ble informert

Ordfører i Indre Fosen, Steinar Saghaug (H), rådmann Vigdis Bolås, varaordfører Liv Darell (Sp), arealsjef Siri Vannebo, opposisjonsleder Per Kristian Skjærvik (Ap) og arealutvalgsleder Rune Schei (H) ble informert om tunnelskrinleggingen den 18. januar, mens formannskapet og arealutvalget fikk beskjeden tirsdag denne uka. Nå er det store spørsmålet hva Rissa-politikerne skal bruke 320 veimillioner til. Pengene skal benyttes i gamle Rissa kommune.

Dagens fylkesvei 717 fra Stadsbygd mot ferjeleiet går opp til venstre i bildet. Tunnelen, som nå er skrinlagt, skulle gå inn i åsen lenger til høyre i bildet. Foto: Alexander Killingberg

Forslag fra Sundet

Sundet i Fosenvegene kommer i et brev til Indre Fosen med følgende anbefalinger rundt hva veipengene skal gå til:

«1. Reguleringsplanen for Fv717 Stadsbygd – Vemundstad sluttføres, men legges ikke ut til høring og vedtas ikke. Denne kan da vedtas ved en senere anledning. Eventuelt ved å legge den inn i grunnlaget for framtidig realisering av Trondheimsfjordbrua.

2. Utbedre eksisterende Fv 717 Stadsbygd – Vemundstad etter 0+ alternativet (utredet i kommunedelplan) med nytt kryss på Stadsbygd og utbedring for øvrig etter prinsippene brukt i de andre Fosenvegprosjektene for inntil kr.130 mill.

3. Utbedre punktvis Modalen eksempelvis for inntil kr 40 mill.

4. Del-utbedre «Skalet» (tidligere vedtatt reguleringsplan) for inntil kr.100 mill

5. Andre delutbedringer på hovedvegnettet for inntil kr. 50 mill etter ønske og behov i

kommunen.

6. Eventuelle andre forslag kan selvfølgelig vurderes, men vi må holde oss innenfor restrammen på kr 320 mill.»

Avgjørelse i februar?

Varaordfører Liv Darell (Sp) i Indre Fosen forventer at politikerne fatter vedtak i saken allerede i kommunestyremøtet den 8. februar.

- Gruppelederne i gamle Rissa bør på forhånd sette seg ned å få til en felles enighet rundt hvilke veier som skal prioriteres. Vi må unngå en stor diskusjon igjen.

- Klarer dere å bli enige om dette da?

- Jeg tror vi kan bli det. Vi har ikke veldig mange alternativer å velge mellom, mener Darell.

Forslag fra 2014

Varaordføreren mener pengene bør gå til å utbedre strekningen mellom Rein i Rissa og Rørvik ferjeleie. Dette omfatter en utbedring av den bratte veien opp Skaret, muligens en veiomlegging ved Reinsalléen i Rissa og en utbedring av dagens fylkesvei 717 fra rundkjøringen på Stadsbygda og til nederst i Vemundstad-bakkene.

Darell fremmet et lignende forslag på vegne av Senterpartiet da Rissa kommunestyre behandlet saken i 2014, men flertallet valgte da å satse alt på tunnelen mellom Stadsbygd og Vemundstad.

Svingene i bakkene opp fra Stadsbygd i retning Vemundstad. Her vil varaordfører Darell rette ut veien samt anlegge gang- og sykkelsti. Foto: Alexander Killingberg

- Jeg ser at vårt forslag fra 2014 holder seg bra, men jeg skal ikke hovere, sier varaordføreren.

I sin anbefaling til Indre Fosen kommune, nevner Sundet en mulig utbedring av fylkesveien i Modalen. Darell tror det kan bli en diskusjon rundt dette når saken behandles i kommunestyret.

- Jeg vet ikke om Modalen bør være med, sier hun.

Gang- og sykkelsti

Darell mener det aller viktigste er å få gjort noe med fylkesvei 717 mellom Rein i Rissa og Rørvik ferjeleie.

- Det bør bli gang- og sykkelsti hele veien fra rundkjøringa ved kirka på Stadsbygda og til nederst i Vemundstadbakkene. Så må hele den strekningen rettes ut. Ved Rein i Rissa er veien veldig smal gjennom alléen. Selve alléen er jo fredet, men det er aktuelt å legge veien i en ny trasé ved siden av alléen. Grunneier har vært enig i et tidligere forslag. I Skaret bør vi gå for «light-versjonen», sier hun.

Darell mener det skal være mulig å gjennomføre dette innen rammen på 320 millioner kroner.

Veien er smal gjennom Reinsalléen i Rissa. Selve alléen er fredet, men det kan være mulig å anlegge en ny vei utenfor de ærverdige trærne. Foto: Alexander Killingberg

Avviser bomforslag

Høyres gruppeleder Rune Schei nevnte torsdag et forslag om å finansiere tunnelen mellom Stadsbygd og Vemundstad med ytterligere bompengeinnkreving. Sundet i Fosenvegene avviser i sitt brev at det er mulig.

«Det vil heller ikke være anledning til å søke om forlengelse av bompengeinnkrevingen, da dette kun er mulig ved svikt i inntektene innenfor fastsatt ramme for Fosenvegprosjektet samlet

En eventuell egen/ny bompengeproposisjon for prosjektet Fv 717 Stadsbygd – Vemundstad vil heller ikke kunne realiseres i uoverskuelig framtid, da prosjektet må stille i kø etter andre nye, allerede prioriterte bompengeprosjekter i Trøndelag», skriver han.

Skaret er et kjent problemområde i Rissa. Her står vogntogene titt og ofte om vinteren. Stigningen er på det bratteste på 14 prosent i bakken. Foto: Alexander Killingberg

Tunnel gjennom Blåheia?

Et annet forslag er å bruke de resterende 320 millionene i Trondheimsfjordbru-prosjektet. Varaordfører Darell mener det ikke vil være mulig.

- Slik jeg har forstått Fosenvegene, er det ikke mulig å sette pengene på vent på denne måten, sier hun.

Fremskrittspartiets Tormod Overland nevnte torsdag at dagens vei mellom Hasselvika og Rissa er en katastrofe. Varaordfører Darell er enig, men mener Rissa nå bør prioritere strekningen fra Rein og til ferjeleiet.

- Det er klart vi kan tenke oss en tunnel gjennom Blåheia, men jeg tror det er et litt for stort prosjekt med de pengene vi har igjen, mener hun.