Ifølge Knut Sundet i Fosenvegene mangler det over 210 millioner kroner for å få realisert prosjektet. Kostnadsrammen er i dag estimert til hele 534,1 millioner kroner, mens Fosenvegene kun har igjen 320 millioner kroner å bygge vei for i Rissa.

- Formannskapet og arealutvalget ble orientert tirsdag denne uka.

- Var politikerne overrasket over beskjeden?

- De fleste var oppgitt, egentlig. Det har vært en form for faenskap hele tida. Det ble ekstra dyrt å bygge selve tunnelen, det var mest fornminner i området og vi måtte gå bort ifra det beste traséalternativet. Alt dette uten at vi har kunnet påvirke noe, sier Høyres gruppeleder Rune Schei.

Dyrt

- Er du overrasket over at det mangler hele 210 millioner kroner på å få fullført tunnelprosjektet?

- Ja. Jeg er litt overrasket over at det var så mye. Hele veisløyfa er bare på fire kilometer. Selv om det er en tunnel der, er det rart at det skal koste over 500 millioner kroner. Selve tunnelen koster 170 millioner kroner. Andre steder koster en tilsvarende tunnel 130 millioner kroner. Så er det noen små kilometer med ny vei på hver side. Det er ganske dyrt, påpeker han.

Kvikkleira

Fosenvegprosjektene i selve Rissa og Stadsbygda har vært en kronglete affære.

- Sund – Bradden var jo det første prosjektet i Fosenvegene, påpeker Høyre-politiker Schei.

Det ble skrinlagt på grunn av utfordrende grunnforhold med kvikkleire. Etter Kattmarka-raset i Namsos ble sikkerhetskravene også skjerpet, og dette spilte inn på avgjørelsen.

Skaret ble også regulert, men i 2014 ble Rissa-politikerne tvunget til å velge mellom Skaret og tunnelen på Stadsbygda. Rissa kommunestyre valgte det siste. Etter fire år med utredninger, planer, utgravinger og traséendring, ser prosjektet nå ut til å bli skrinlagt. Høyre-politiker Schei vil ikke skylde på Fosenvegene for alle problemene.

- Det er rett og slett det at Rissa er ekstra utfordrende når det gjelder kvikkleire. Vi hadde kvikkleire på Sund – Bradden og i Skaret. Regelverket ble også mye strengere etter Kattmarka-raset. En konsekvens av det, var at veibyggingen ble ekstremt dyr. I dag har man litt mer kunnskap og er kanskje nærmere å kunne realisere prosjekt som før syntes umulig. Man har tilegnet seg ny kunnskap. Ta for eksempel brua i Olsøykrysset i Skaugdalen. I stedet for å slå pælene ned, så ble de skrudd ned. Da er det mindre sjanse for å utløse kvikkleire, påpeker han.

Rune Schei (H). Foto: Arkiv

- Skuffet

Schei beskriver arbeidet med veiprosjektene de siste årene som en lang motbakke. Rissa har mange innbyggere som pendler til og fra jobb i Trondheim. Nå er det gått seks år siden bompengeinnkrevingen tok til på ferja.

- Folk er skuffet. De har betalt bompenger i mange år, men vi får ikke til løsninger noen steder. Det er lettere å betale bompenger når man kjører på vei som er bygd for pengene. Nå kjører pendlerne fra Rissa fortsatt på gamle veier til byen, påpeker han.

Schei understreker at det tross alt er bygd mye vei i gamle Rissa kommune, men at dette ikke har kommet rissværingene så mye til gode.

- Det er bygd ny vei ved Storvatnet, ned til Skaugdalen og ved Osavatnet og Rødsjøen, men stordelen av befolkningen i Rissa har ikke så stor nytte av denne.

Endret trasé

Rissa-politikerne gikk i 2014 inn for en annen veitrasé enn den som nå ligger til grunn for kostnadsrammen på 534 millioner kroner. Riksantikvaren klaget imidlertid på Rissa kommunestyres trasévalg. Kommunal- og moderniseringsdepartementet ga Riksantikvaren medhold i klagen, noe som førte til at traseen ble endret.

- Riksantikvarens klage var fordyrende. Der vi ønsket å ha tunnelpåslaget, var forholdene meget gode. Der tunnelpåslaget skal skje etter dagens plan, er forholdene ekstremt dårlige. Det er imidlertid mulig vi uansett hadde manglet 50-100 millioner kroner selv om vår trasé hadde blitt valgt, sier Schei.

Skissen viser hvor den nye traseen etter planen skulle gå fra rundkjøringen på Stadsbygda og inn i tunnelhullet. Museet Kystens Arv og Prestelva ligger til høyre i skissen. Foto: Fosenvegene

Vei i berga?

Det store spørsmålet nå, er hva Rissa-politikerne skal bruke veipengene til. 320 millioner kroner ligger fortsatt klare til å brukes på vei i Rissa. Schei påpeker at det er Rissa-politikerne i Indre Fosens nye kommunestyre som vil bestemme dette.

- Det er ingen parti som har konkludert om hva pengene skal brukes til. Vi er litt i villrede. Da vi møttes tirsdag, ble det slengt noen forslag ut i lufta. Vi mangler pengene for å få gjennomført den planlagte tunneltraseen. Et alternativ er å gjøre noe med dagens veitrasé mellom Stadsbygd og Vemundstad.

- Folk håper også at det kan gå an å legge veien i dagen gjennom berga. Noen foreslår økt bompengeinnkreving for å få bygd tunnelen. Andre mener vi skal bruke pengene på brua over Trondheimsfjorden. Vi ser mange veier. Det er også aktuelt å bruke pengene på andre veiprosjekt i Rissa, for eksempel Skaret. Vi har ikke konkludert, sier han.

Schei mener Rissa-politikerne bør ta stilling til hva veipengene skal brukes til innen kort tid.

- Vi har kommunestyremøte 8. februar. Vi vil helt sikkert bli informert da. Om vi bestemmer noe da, er jeg usikker på. Det er også snakk om å arrangere et folkemøte på Stadsbygda, nevner gruppelederen.

- Katastrofe

Leder for Indre Fosen Fremskrittsparti og kommunestyrevara, Tormod Overland (Frp), fikk nyheten om tunnelskrinleggingen av Fosna-Folket torsdag kveld.

- Det er beklagelig det da, er hans umiddelbare kommentar.

Han har naturlig nok heller ikke konkludert med hva veipengene bør brukes til.

- Nei, si det. Det er vanskelig å ta på sparket. Vi må nesten få lagt fram kostnadsoverslag på forskjellige strekninger. Dagens vei mellom Rørvik og Stadsbygd er et problemområde om vinteren. Det samme er det fra Bradden og ned Skaret. Veien mellom Rissa og Hysnes er en katastrofe. Vi har nok veier som trenger penger i Rissa, påpeker Overland.

Tormod Overland (Frp). Foto: Arkiv