Over helga begynner støpninga av to søyler på Ryssdalsbrua. Støpninga er en såkalt glidestøp, der det støpes om lag fire meter i døgnet. Den ene søyla skal bli 30 meter høg og den andre 45 meter.

– Glidestøpen er i utgangspunktet planlagt å pågå i ti dager. Arbeidet avhenger av vær og herdeforhold, sier byggeleder Olaf Rovik i Statens vegvesen.

Envegs

I støpeperioden blir det innsnevring til ett kjørefelt og lysregulering, slik at trafikken kun vil gå i én retning forbi arbeidstedet.

– Årsaken til vi regulerer trafikken på denne måten, er sikkerheten til trafikantene. Vi ønsker ikke at biler skal møtes mellom aksene på brua. Det er mye som skjer i området og vi ser også at trafikantene er opptatt av det som rører seg både over og på siden av vegen, sier Rovik.

Sikkerheten

Med lysregulering blir det også perioder uten trafikk gjennom området. Dette åpner for at den som kjører heisekrana kan svinge last over vegen uten risiko for liv og helse.

– Det er sikt gjennom anleggsområdet, så det kan være fristende å kjøre når vegen er fri. Men det er altså denne tida kranføreren skal benytte for å svinge over vegen. Trafikantene oppfordres til kun å kjøre på grønt lys, sier Rovik.

Arbeidet vil pågå døgnet rundt mens det støpes. Med én time og et kvarters mellomrom vil det komme en betongbil med påfyll. Betongbilen vil snu i vegbanen og rygge inn på riggområdet.

Løfteoprasjoner

Lysreguleringa vil på Stokksundsida bli plassert ved enden av Ryssdalsvatnet for å unngå stans under det mest rasutsatte partiet i Ryssdalen. På sørsida vil lyssignalet bli plassert nærmere kranen.

Noen ganger skal det utføres løfteoperasjoner som utløser behov for total stengning av vegstrekninga. I disse tilfellene har kranføreren mulighet til å stille lysene på rødt i begge ender.

Alle stengninger utover 15 minutter vil som vanlig bli varslet via SMS i forkant til dem som har meldt seg på denne ordningen.