Den kronglete fylkesvegen som binder sammen Stoksund med Åfjord og resten av omverdenen skal snart avvikles til fordel for en ny.

– Dette er en strekning med forholdsvis høg årsdøgnstrafikk. Høgere enn for eksempel sambandet Brekstad Valset, forteller byggeleder Olaf Rovik i Statens vegvesen.

Synlige framskritt

Vegprosjektet er kommet i stand takket være vindmølleutbygginga på Kvenndalsfjellet og Harbakfjellet. Vinden som jevnt blåser over disse fjellområdene, gjør at de er blitt utpekt til vindkraftproduksjon. For at en i det hele tatt skal få høstet inn energien i vinden, må de enorme delene vindmøllene består av fraktes fram. Det trengs farbare veger, og gjennom å spytte inn i fylkesvegen får utbyggerne bedre veg til frakt av vindmølledeler, og lokalsamfunnets livlinje til omverdenen blir drastisk forbedret.

De første offisielle tegningene av den nye fylkesvegen ble presentert i ei orientering under folkemøte i Stoksund oppvekstsenter i oktober i fjor.

Representanter fra Statkraft, Fylkeskommunen, Åfjord kommune, Statens Vegvesen og prosjektorganisasjonen for Fosenvegene var tilstede. En del av tegningene og skissene som ble presentert under møtet, er nå i ferd med å manifestere seg i terrenget.

Stemning i løypa

Under det nevnte folkemøtet var stemninga like så oppløftet som under de mest febrilske øyeblikkene på et vekkelsesmøte. Kun to år og ti måneder etterpå er arbeidet i gang.

Ifølge Olaf Rovik bærer trafikantene som ferdes forbi vegarbeidene stadig preg av den positive ånden som lå over møtelyden i oppvekstsenteret denne kvelden i oktober.

– Det er mang en tommel opp og folk kjører stort sett rolig og hensynsfullt der vi arbeider. Dette er et tydeligvis et prosjekt som er godt mottatt blant dem som bruker vegen, sier Rovik.

4,6 kilometer

Det skal bygges 4,6 kilometer ny veg. Toppen av Ryssdalen blir senket med om lag 9 meter. Avkjørselen til vindkraftanlegget på Kverndalsfjellet blir ved Ryssdalstoppen. Her har entreprenøren allerede begynt å sprenge seg ned. Hårnålssvingen som gikk ut mot kanten på stupet er nå historie. Her vil etter hvert brufestet komme.

– Stålbjelkene som skal skyves ut og strekkes over til den andre sida kommer fra Tsjekkia. De vil bli sveiset sammen på stedet før de skyves utom kanten her, sier Rovik.

På hver side av vegen på Ryssdalstoppen er det boret tydelige hull i berget. Mange av disse blir fylt med det flytende sprengstoffet slurry. I hver smell blir det sprengt løs mengder av fyllmasser som kommer godt med i vegbygginga.

Tilpassing

Brua over Ryssdalen får en lengde på 145 meter og blir liggende 45 meter over bakken på det høgeste. De vegfarende vil like etter å ha kjørt over brua entre Ryssdalstunnelen. Stedet der åpninga kommer er i ferd med å bli rensket og klargjort.

– Det er løst berg her, men det vil forhåpentligvis være bedre lenger inn, sier Rovik.

Tunellen vil strekke seg 760 meter gjennom fjellet og komme ut i dagen på ei fylling. Herfjordtunnelen blir 590 meter lang, og kommer ut i dagen med flott utsyn over Herfjorden.

– Her er det på tale å anlegge en rasteplass, sier Rovik.

Tunellboring

Det første strekket i denne tunnelen er påbegynt. Der det for noen måneder sia knapt var farbart til fots, går det nå fint an å kjøre med en anleggsbil. En ser fanggropa som skal hindre løsmasser å rase inn på vegen. Utenfor tunnelen kan vi se den enorme vifta som dytter inn frisk luft og dumpere som kjører inn og ut. Et rensesystem filtrerer vatnet som blir brukt. Ikke noe urenset vatn skal slippes ut i naturen.

– Det går med mye vatn til dette, sier Rovik.

Den siste delen av vegprosjektet er en kraftig opprusting av Liankrysset der fylkesveg 723 møter fylkesveg 6318. 20 dekar blir berørt av dette arbeidet, og vanntilførsel og kloakk i området kan også bli berørt av dette arbeidet. Anbudsutlysninga på denne delen av prosjektet er ikke gått ut ennå.

Herfjordtunellen

Tunnelene må ha ei høgd på hele 5,4 meter for at vindmølleder uhindret skal kunne føres gjennom. Herfjordtunnelen blir drevet ferdig først. Mellom de to tunnelene vil det gå en tilførselsveg ned til vegen ved fjorden. Her nede på Haltstranda vil det være igjen én eneste husstand som skal nytte denne vegen. Den gamle fylkesvegen vil bli stengt av når den nye fylkesvegen etter plana åpnes for alminnelig ferdsel den 30. september neste år. Så langt har arbeidet gått helt etter timeplanen.

I mellomtida ber Rovik publikum fortsette å smøre seg med tålmodighet.

– I anleggsperioden vil trafikken bli lagt om i forskjellige løp etter behov. Noen ganger må vi stenge trafikken helt, og da sender vi ut varsler på SMS. Denne tjenesten er populær, og derfor opplever vi heldigvis lite problemer i de periodene vi må stenge trafikken, sier byggelederen.