Den siste vintersesongen i Trøndelag har gitt mer tele i vegene enn det har vært på flere år. Det har blant annet resultert i mer telehiv på flere av fylkesvegene på Fosen nå som tela løsner.

Nyvegene

LES MER: Nå stenges ferjesambandet Ferjesambandet Brekstad-Valset blir helt stengt fra lørdag 7. april til søndag 15. april på grunn av anleggsarbeid på Valset ferjekai.

At vårløsningen fører til dårligere fremkommelighet på flere veger, er et kjent årlig fenomen. Noen tall for hvor stor dybden på tela har vært på de enkelte stedene i Fosen har ikke Iversen oversikt over på stående fot, men han sier den har gått flere meter ned i vegen flere steder i Trøndelag.

– Når dette tiner fører det til sprekker i asfaltdekkene, ujevne dekker og grusveger som nærmest går i oppløsning enkelte steder. Det hjelper ikke om en går løs på vegene nå og fyller på med grus. Det vil uansett ikke bli bedre før vegene har fått tørke opp, sier Iversen

Suppe

Seksjonslederen forklarer at massiv innsats med veghøvel og grusing ikke er det som skal til for å bedre tilstanden nå. Tvert imot kan det føre til forverring av problemene.

– Hvis vi kjører på mere grus og høvler en veg i oppløsning, forsterker vi bare problemet. Det viktigste vi kan gjøre med en grusveg når isen tiner, er å lede vannet bort fra vegen. Det må få tørke opp. Noen steder der vegen er gått over til suppe, blir det bare enda mer suppe om vi kjører på med grus. Først må vatnet bort, sier Iversen.

Publikum reagerer

Iversen bekrefter at Statens vegvesen får mange henvendelser om dagen om at veger er i så dårlig forfatning at framkommeligheten er sterkt nedsatt.

Han forteller at det først er når den verste vårløsninga er over, at en ser omfanget av de skadene som tela har fått anrettet på de enkelte vegene.

– I mellomtida gjør vi avbøtende tiltak: Vi setter ned fartsgrensa, setter ned tillatt akseltrykk hvis det er behov for det og skilter at det er ujevn veg. Det som er ekstra viktig, er at folk kjører etter forholdene, understreker Iversen.

Væromslaget

I hele fylket jobber entreprenører nå med å få vannet bort fra vegen. De fjerner snø og is fra vegkanten og får ledet vannet vekk. Målet nå er få tørket opp vegene så raskt som mulig. Ved plutselige væromslag, fra flere minusgrader til flere plussgrader, byr det på utfordringer. Entreprenørene kan ikke være overalt samtidig.

I Trøndelag er det 6000 kilometer fylkesveg. Store deler av vegnettet bærer preg av at det ikke er bygd etter dagens standard. På oppdrag fra Trøndelag fylkeskommune, som eier fylkesvegnettet, prioriteres strekninger som bør oppgraderes ut fra midler som er til rådighet.

Fosningene har, med tilnærmet hundre prosent bompengefinansiering, fått mange mil med nybygde veger de siste åra. Iversen kjenner ikke detaljene rundt standarden på disse nye fylkesvegene. Imidlertid har en heller ikke her garanti mot telehiv.

– Det er bare på strekninger med høg årsdøgnstrafikk, typisk E6 eller E39, at det bygges telefritt. Vi ber folk smøre seg med tålmodighet, og kjøre etter forholdene, sier Iversen.