- Det blir en søyle på hver side av dagens fylkesvei nedi dalen. Den høyeste søyla vil ruve 45 meter over bakken, forteller byggeleder Olaf Rovik i Statens vegvesen.

Stans etter ulykke

Arbeidet med den 4,6 kilometer lange splitter nye fylkesveien fra Ryssdalstoppen og til Herfjord i Åfjord holder tidsskjema. Det til tross for at det nylig ble en liten ukes stans i Herfjordtunnelen etter en fallulykke.

- Heldigvis gikk det bra med arbeideren. Han er nok tilbake i arbeid ganske snart, forteller Rovik.

Per i dag er litt over 220 av totalt 580 meter sprengt i Herfjordtunnelen.

- Vi regner med å være gjennom før sommerferien. Vi holder nå på med påhugget til Ryssdalstunnelen. Den skal vi starte på etter ferien, forklarer Rovik.

Spektakulær bru

Den mest spektakulære delen av jobben er den nye brua over gaupterrenget i Ryssdalen. Der kan publikum følge arbeidet fra orkesterplass de kommende ukene.

Brua, som skal gå fra toppen av Ryssdalen, rett over dalen og inn i tunnelhullet til Ryssdalstunnelen, blir 145 meter lang. Foruten landkar på begge sider, skal brua holdes opp av to søyler.

- Disse bygges på hver side av dagens fylkesvei nedi dalen, forklarer Rovik.

Fire-fem meter i døgnet

Onsdag ble det første søylefundamentet i bunnen av Ryssdalen støpt.

- Vi har støpt 70 kubikk i dag, forteller Rovik.

Nå står det andre søylefundamentet for tur.

- Fra den 23. mai kommer glideforskalingen til søylene, opplyser byggelederen.

Fra den 4. juni skal de høye brusøylene støpes.

- Da kjører vi døgnet rundt med to skift i ti døgn. Vi støper cirka fire-fem meter i døgnet. Vi bygger også etter med stilas, slik at det blir gangvei opp. Det er Stjern betong som leverer sementen. Det vil gå en mørtelbil hvert femte kvarter, forklarer Rovik.

Lysregulering

Trafikantene må påberegne korte stopp mens støpearbeidet pågår. Trafikken nede i Ryssdalen vil bli lysregulert.

- Det blir først og fremst korte stopp. Jeg tror ikke det blir mer enn fem minutter å vente. Vi skal ikke bruke dette i utrengsmål, påpeker Rovik.

De to høye søylene blir stående som to tårn i Ryssdalen når de er ferdig støpt i midten av juni.

- Er det noen mulighet for at søylene velter?

- Nei. Dette er det gjort tredjepartskontroller og eksterne kontroller på. Hver søyle har et fundament på 70 kubikk. Videre er det forankret med åtte meter lange bolter inn i fjellet, forklarer Rovik.

Kan bli stengt i ett døgn

I august ankommer stålbjelkene som skal danne grunnlaget for veibanen oppå søylene. Disse skal skyves utpå søylene fra den ene siden. I forbindelse med dette arbeidet vil det også bli noe stopp i trafikken under.

- Vi begynner vel å få opp stålet fra Tsjekkia i august. Deretter skal dette sveises sammen. Det er en del monteringsarbeid før man kan skyve det utpå, opplyser byggelederen.

I november skal veibanen på toppen av brua støpes.

- Da kan det bli totalstenging av trafikken under i ett døgn, men dette kommer vi tilbake til, sier Rovik.

Han påpeker at de ikke tar noen som helst sjanser og viser til brukollapsen på Leangen i Trondheim som kostet to liv.

- Vi tar ingen sjanser lenger, sier Rovik.

Grovarbeid

Hele nyveien skal etter planen åpnes i november 2019. Store deler av neste år vil gå med til elektroarbeid i de to tunnelene samt asfaltering og finpuss på veibanen.

- Det er grovarbeidet vi holder på med nå, understreker Rovik.