- Det som skjer bortenfor mottaket av de første F-35 flyene, er jobben med å sette flyene i drift. Det ser vi frem til, driftssettingen der vi ved hjelp av materialet vi har mottatt tar fatt på oppdraget vi har fått. Det har vært siktemålet hele veien, sier stasjonssjef Hans Ole Sandnes ved Ørland flystasjon.

Utviklingen på flystasjonen og i Luftving 132 skjer raskt før Norges første tre F-35 Joint strike fighter-jagerfly offisielt lander på Ørlandet 10. november. Også Forsvarsbygg, som er byggherre har store oppgaver på planen etter landing.

Godt spor

Oberst Sandnes, som er sjef for Norges eneste luftving med kampfly, er ansvarlig for ansatte både på Ørland flystasjon og Luftforsvarsbase Bodø. Han var sjef for 338 skvadronen på Ørland frem til sommeren 2012.

- Før sommeren beskriver den forrige luftving-sjefen et godt spor både med tanke på utviklingen, det bygningsmessige og infrastrukturen. Det samme gode sporet har vi fulgt videre, sier Sandnes.

-  Vi ligger godt an, slik vi har planlagt, fortsetter han.

Stasjonssjefen sier han godt husker vedtaket om at kampflybasen skal ligge på Ørlandet før sommeren 2012 før han fikk nytt arbeidssted.

-  Jeg har ikke vært til stede på Ørlandet og sett detaljene. Mitt inntrykk når man ser det overordnede bildet er også at prosessen er vel gjennomført over tid, sier Sandnes.

- Dette er en prosess over tid, og det ønskede resultatet kommer også over tid.

Landing

- Vi har vært klar over at vi har hatt dårlig tid. Fokuset har vært på å bygge opp basen til å ta imot F-35, sier Olaf Dobloug, direktør i Forsvarsbygg kampflybase.

- Alt er klart til å ta imot de første flyene, slik vi markerte i august. Vi har også klart å åpne en mannskapskaserne og en befalsforlegning. Det er viktig for bo- og bli-lysten til de ansatte. Vi skal ha klar nesten 500 sengeplasser i løpet av 2018. Skikkelige boforhold er dem vel unt, sier Dobloug.

Befalsforlegningen ble levert fra utbyggeren helt på tampen av september. Det gjorde også det nye brannøvingsfeltet på flystasjonen.

Ikke ferdig

Både stasjonssjefen og direktøren i Forsvarsbygg sier det tette og gode samarbeidet med Ørland kommune og andre lokale og regionale myndigheter har vært en nøkkel for å få alt klart til landingen av de første femtegenerasjonsflyene i november.

- Den 10. november er Luftforsvarets bursdag. Det er en stram progresjon med gjøremål som skal utrettes før «first aircraft arrival» (FAA). Det blir en milepæl, sier Sandnes.

Arbeidet med flystasjonen er ikke ferdig ved ankomst av de første flyene. Etter planen fortsetter anleggsarbeidet minst til 2020 for å gjøre Ørlandet godt rustet for å være vertskap for alle de nye flyene som etter dagens anskaffelsesplan blir levert gradvis frem til 2024.

- Arbeidet fortsetter. Vi har bare brukt en tredjedel av pengene. Det er mye arbeid som står igjen, som vi skal løse på en god måte videre, sier Dobloug.

Initial operativ kapasitet

Ørland flystasjon har vært i full operativ drift under hele anleggsfasen. Dobloug sier perioden med størst utfordringer er den der hovedrullebanen har vært stengt. Den perioden er over.

- Nå beveger vi oss unna rullebanen og de mest sensitive byggene. I høst skal vi begynne med den største jobben Forsvarsbygg har i forbindelse med utbyggingen. Det er arbeidet med å bygge hangarer, sier Dobloug.

Sandnes forteller at Luftforsvarets gradvise opptrapping på Ørlandet fortsetter.

- For flyet sin del, starter arbeidet med å ha det som kalles initial operativ kapasitet på plass frem til og med 2019. Alt ligger til rette for å nå det målet, sier stasjonssjefen.

- Vi står foran en slags fler-fassetert milepæl i november som markerer det store arbeidet som er gjort, og samarbeidet mellom Forsvarsbygg, Luftforsvaret, og også kommunen og regionale myndigheter. Det er en stor begivenhet, sier Hans Ole Sandnes.