Torsdag morgen, den 18. januar, falt en stor stein av en lastebil og ned i veibanen. Hendelsen førte til strakstiltak for å sikre at noen lignende ikke skal skje igjen.

– Vi synes at entreprenøren selv tok veldig godt fatt i dette og rapporterte kjapt og grundig videre til Statens vegvesen. De har hatt egne møter med gjennomgang av hendelsen og rutinene. Vi har avkrevd at de måtte levere rapport og se på tiltak samme dag dette skjedde, og transporten pågår videre, ut i fra at de har gjort noen innskjerpede rutiner, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen, til Fosna-Folket.

Umiddelbare tiltak

Det var i rundkjøringen på Skiftkrokan, mellom Brekstad og Opphaug, at steinen falt av lastebilen i det tidlige morgenrushet. Det er i forbindelse med bygging av den nye ferjekaia i Brekstad havn, at lastebiler frakter store mengder stein.

– Entreprenøren gjorde én umiddelbar ting. Av seks biler som kjørte, hadde to biler lav karm bakerst på lasteplanet. Denne luka er lavere enn sidekarmen. De to bilene ble umiddelbart tatt ut av drift, og ble ikke satt inn i drift igjen før tilsvarende høy bakkarm var påmontert, ifølge Johnsen.

Vitner Fosna-Folket snakket med på stedet beskrev steinen som en isoporklump, som beveget seg mye på lasteplanet før den til slutt falt av.

– Det er ingen tvil om at last på offentlig vei er sjåførens ansvar, og regulert av veitrafikkloven, men samtidig har entreprenøren et ansvar for å innarbeide gode HMS-rutiner.

Det var litt over klokken 08.00 mandag morgen at den flere hundre kilo tunge steinen landet i veibanen. Foto: Privat

Sjekkrutiner

Det er Statens vegvesen som er ansvarlig for prosjektet. I tillegg til ny bakkarm krever Statens vegvesen innskjerpede rutiner, kvittering for sikring av last, og tydeligere pålegg om at sjåføren tar ansvar og selv sjekker om lasset er forsvarlig sikret.

– Dette er et normalt krav i et sjekklisteskjema, som fungerer som en dokumentasjon på at de har gjort denne sjekken, sier Johnsen.

Vitner på stedet greide ikke å flytte steinen for hånd. De estimerte vekten på steinen til omkring fire hundre kilo.

– Det er ingen begrensninger på enkeltsteiner i forbindelse med en slik last. Det går på at lasten må ligge forsvarlig. Vi har ingen indikasjoner på at dette uhellet skyldes overlast, men bilen var i hvert fall feil lastet.

Denne steinen havnet i veibanen på Skiftkrokan i Ørland torsdag. Foto: Privat

Stort skadepotensiale

Johnsen bekrefter at det var en av lastebilene med lav bakkarm som mistet steinen.

– Dette får ingen følger for sjåføren fra vår side, men om det skjer flere ganger kan det bli represalier. Veitrafikkloven gjelder for øvrig. Jeg er ikke kjent med om andre parter har vurdert en anmeldelse eller etterforskning, sier Johnsen.

– Dessverre skjer jo slike hendelser fra tid til annen, men det skal jo ikke forekomme. Det er en hendelse som potensielt kunne ha fått svært alvorlige konsekvenser.

Granskning

Det er entreprenøren Alti bygg og anlegg som leder prosjektet med den nye ferjekaia.

– Vi gjennomfører i disse dager granskningsmøter for å bestemme endelige tiltak som følge av hendelsen, og vi avventer med å uttale oss ytterligere om saken inntil denne granskningen er avsluttet, sier prosjektleder Stig Lien, til Fosna-Folket.

Lien sier at det er Oddmund Groven AS som har ansvaret for å transportere steinmassene til Brekstadfjæra.

Fosna-Folket har vært i kontakt med Oddmund Groven AS, men blir henvist til Statens vegvesen for svar på spørsmål og konklusjoner.