«Det nedsettes en tverrpolitisk arbeidsgruppe som sammen med lokalt næringsliv, næringsforeninger og andre skal jobbe for å få utbedret veistandarden på FV. 710 Orkanger - Valset. Formannskapet drøfter og gir mandat til arbeidsgruppen», lyder det enstemmige vedtaket i kommunestyret i Ørland kommune.

Kommunestyret anmoder også om umiddelbare tiltak på strekningen.

De stiller seg enstemmige bak Agdenes kommunes uttalelse om hvor kritisk det er at strekningen utbedres.

Men forslag om å initiere dialog med Samferdselsdepartementet om strekningen, og et punkt om vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene ble nedstemt.

Enstemmige

Alle representantene var enige i å støtte opp om uttalelsen fra Agdenes kommune som beskriver den uholdbare situasjonen på fylkesveien som innfartsåre til den sørvestre del av Fosen.

«Ørland kommunestyre støtter uttalelsen Uttalelse fra Agdenes kommunestyre ang FV 710 og anmoder om umiddelbare tiltak på Fv. 710.» lyder det videre i forslaget fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk hele kommunestyret enstemmig støttet.

«Fv. 710 Orkanger og Valset er særdeles viktig for utviklingen på Ørland og i resten av regionen. Store utbygginger på Fosen, blant annet i statlig regi når det gjelder bygging av kampflybasen, genererer svært høy trafikk på denne vegstrekningen, spesielt av tungtransport. Trafikkveksten vil sannsynligvis fortsette i mange år enda. Dette har ført til at store strekninger av Fv. 710 nå er i svært dårlig forfatning. Denne forringelsen vil forsterke seg og eskalere i årene som kommer om det ikke blir satt inn tiltak/utbedringer.» heter det videre i forslaget som fikk full tilslutning.

Kommunestyret er også helt enige i å etablere sin egen arbeidsgruppe for å se på hvordan man skal få gjennomført tiltak.

Nedstemt

Samtidig ble to av de andre forslag fra Arbeiderpartiet og SV nedstemt. Partiene foreslo følgende uttalelse, som deres seks representanter var de eneste som støttet:

«Ørland kommune er kjent med at Trøndelag fylkeskommune har et etterslep på vedlikehold til fylkesveiene på kr 4,5 mrd. Etterslepet er forårsaket av standardhevinger, arvet etterslep fra statens «øvrige riksveier» og eget vedlikeholdsetterslep. For statsbudsjettet for 2018 ble det ikke gitt noen økning i forhold til 2017, noe som betyr at etterslepet øker også i 2018.»

Videre ønsket de to partiene at Ørland kommune skulle startet dialog med samferdselsdepartementet slik at de blir kjent med situasjonen for veistrekningen. Det fikk de med seg en representant til på, men også det forslaget falt, denne gangen med sju mot 17 stemmer:

«Kommunestyret ber om at det fra kommunens side snarest råd blir initiert dialog med staten ved samferdselsdepartementet slik at de blir gjort kjent med situasjonen. Det må anmodes på det sterkeste om at Trøndelag fylkeskommune gis økonomiske muligheter til å iverksette tiltak til forbedring, samt å være i forkant av flere alvorlige ulykker, ulykker som må forventes om ingenting gjøres.»

LES OGSÅ: Rystet over veistandard: – Noe må gjøres