- 2018 er oppstartsåret. Vi har ganske mange kostnader med å sette opp og sette i stand festivalområdet. Vi har tatt høyde for å selge det meste av billettene for å gå i null økonomisk. Inntekter fra serving vil definere hvordan dette går til slutt i år. I oppstartsåret er vi opptatt av at vi kommer i mål med festivalen og at vi klarer å gjennomføre uten stor risiko, sier festivalsjef Thomas Ryjord i Stokkøya festival.

I september i fjor lanserte flere fosninger involvert i Bygda 2.0 i Åfjord festivalprosjekt i samarbeid med krefter fra Trondheim.

Alt på lanseringsfesten ble planer for flere år fremover lansert.

Fredag og lørdag finner den første utgaven av Stokkøya festival sted.

Festivalsjefen gleder seg til endelig å bli kjent med publikum.

Billettsalget

Årets festival har plass til 1500 publikummere. Det foredler seg på 1200 festivalpass for begge dagene og 300 enkeltbilletter for hver dag.

I starten av uka før festivalen opplyser arrangørene at det er 102 festivalpass og 82 billetter til festivallørdagen.

Det er 39 teltplasser igjen, mens alt av innendørs overnatting og ferdig oppsatte «glampingtelt» (glamorøs camping) er solgt.

Den siste båtplassen på Stokkøya marina ble revet bort tidligere i vår.

- Det er en liten brøkdel av billettene som er igjen. Selv om vi ikke selger billetter i døra, er disse fortsatt ute for salg på nettsidene våre så lenge det er noe igjen, sier Ryjord.

Festivalsjef Thomas Ryjord. Her fra lanseringsfesten i fjor høst. Foto: Jakob Ellingsen

Brød og bunnlinje

Festivalsjefen understreker at salg av mat og drikke kan avgjøre resultatet fra den første festivalen.

Stokkøy bakeri jobber for fullt i forbindelse med festivalproduksjonen. De skal levere 800 brød og 2000 kanelsnurrer til festivalen.

- Bakeren står på kjøkkenet nesten hele døgnet. Vi har ikke budsjettert med at alle skal kjøpe mye mat og drikke mens de er på festivalen, så vi får se hvordan det går. Vi har en buffer, sier Ryjord.

Tilreisende

Over 90 prosent av publikum til festivalen er tilreisende som ikke bor i Åfjord.

- Vi har over hundre frivillige som bidrar til gjennomføringen. De aller fleste av dem er også tilreisende fra Trondheim og andre steder i landet, sier Ryjord.

- Vi har ikke hilst på publikum enda. Det blir spennende å møte dem. Hva spiser og drikker de? Hvilke musikk er de opptatt av, andre kulturtilbud, hvem er de, spør festivalsjefen.

Slik ser kanskje steinbruddet i festivalområdet ut om ti år? En fremtidsvisjon fra et arkitektfirma fra i fjor høst. Foto: Samskape arkitekter

Neste års festival

Oppriggingen for festivalavviklingen begynte sist helg. Fire snekkere på sommerferie snekrer terrasse og det er mye som rigges opp for at området rundt Bygdeboksen er festivalklart.

- Syltern har satt i gang grunnarbeid i steinbruddet. Det blir ikke noen konsertarena der i år, men de er straks ferdig med det som blir del av fremtidens festivalområde, forteller Ryjord.

- Vi er godt i gang med både grunnarbeid og litt booking for framtidens festival. Nå som det trykker på som mest er det veldig godt å være innom framtiden også. Det er en deilig avveksling, sier han.

- Alle som er med på oppstarten av årets festival er inne i prosjektet på lang sikt. Det viktigste for oss i oppstartsåret er alle erfaringene vi har med oss videre.

- Vi gleder oss veldig til folk kommer og det blir festival jeg er veldig spent og forventningsfull sier Thomas Ryjord.