- Vi er veldig opptatt av at de som driver på en ordentlig måte skal få betingelser som gjør at de kan drive bærekraftig, sier markedsdirektør Kjell Olafsrud i NLF.

Økte krav - mindre inntekt

Mens kravene til utstyr og kompetanse har gått opp, så opplever mange som driver med bilberging av inntektene presses den andre veien. Spesielt tungbilberging, det vil si berging av lastebiler, trailere og vogntog, krever i dag mye og kostbart utstyr. Gjøres jobben feil kan det påføre kjøretøy skader for store beløp. Det samme gjelder last, som kan ha en verdi på flere millioner kroner.

- Vi ønsker profesjonalitet i bransjen, men det betinger også at inntektene er forsvarlige, sier Olafsrud. Samtidig opplever man at det er store forskjeller avhengig av geografisk plassering. I distrikt med stor trafikk og mange oppdrag er det mulig å forsvare nødvendige investeringer og driftsutgifter. I distrikter der det går lenge mellom hvert oppdrag er situasjonen vanskeligere.

Samfunnsberedskap

- Kanskje burde myndighetene tatt ett større ansvar, sier Olafsrud. Dette begrunner han med at bilberging i mange situasjoner er en del av samfunnsberedskapen. Når tyngre kjøretøy havarer på en måte som gjør av veien blir sperret, så er blålysetatene som brann, politi og ambulanse avhengige av en god bilbergingstjeneste for å få tilbake framkommeligheten på stedet. I andre tilfeller kan skadde være innesperret i bilvrak der man også trenger bilberging for å få mennesker frigjort. I slike tilfeller kan innsatsen og utstyret en bilberger stiller med utgjøre forskjellen mellom liv og død.

- Når det skjer ulykker står politiet fritt til å rekvirere bilberging, forklarer Olafsrud. Men det er bilbergeren som må vurdere om man har nødvendig utstyr og kompetanse til å utføre oppdraget. Går det som mange i bransjen frykter, så vil særlig tungbilberging bli en tjeneste som blir umulig å drive på en økonomisk forsvarlig måte i mange distrikter i Norge.

If tenker nytt

Forsikringsgiganten If ønsker å håndplukke utvalgte bilbergere til de største og mest kompliserte bergingsoippdragene. Det opplyser assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If skadeforsikring til Fosna-Folket.

Hun legger til at If samarbeider med selskapene Viking og Falck om å bruke deres nærmeste tungbilbergere over hele landet.

Innen august

«På de største og mest kompliserte bergingsoppdragene ønsker vi å benytte noen utvalgte bilbergere som vi har god erfaring med. Hvilke stasjoner som skal være med på dette, håper vi blir avklart innen 1. august,» skriver Vennesland i en epost til avisa.