I papirutgaven av Fosna-Folket i dag, fredag, forteller bilberger Håvard Hermstad at Bilhjelp1 i Rissa har sagt opp avtalen med Falck da de mener de økonomiske sidene ved avtalen ikke gjør det mulig å drive berging med beredskap døgnet rundt. Samtidig hevder Hermstad at Falck i mange tilfeller fakturer forsikringsselskapene for summer som ligger langt over det bilbergerne får betalt for å utføre oppdragene. Bilhjelp1 planlegger nå å halvere bilparken de har til bilberging.

Vaktsentral koster

Administrerende direktør i Falck Redning AS, Peter Sinervo, ville torsdag ikke kommentere utsagnene fra Hermstad over telefon, men sendte fredag morgen følgende kommentar på e-post til Fosna-Folket:

«I dag kanaliseres mesteparten av alle veihjelpsoppdrag gjennom de store veihjelpsaktørene, nettopp fordi kundene ønsker en profesjonell part som kan håndtere alle sider ved en assistanse, ikke bare selve bilbergingen.

Falck Redning har i tillegg til sine egne medlemmer avtaler med de største forsikringsselskapene på veihjelp. Det koster å opprettholde en vaktsentral og en administrasjon for å håndtere veihjelp i hele Norge.

Vi kjenner oss ikke igjen i de store påslagene i prisene til forsikringsselskapene som det nevnes her.

Falck legger seg ikke opp i hvordan den enkelte utøver som ønsker å kjøre for Falck organiserer sin drift, men vi forlanger 24 timers beredskap, akkurat som hos vår egen vaktsentral, slik at våre kunder får den hjelpen de ønsker.

Falcks beredskap i området Rissa vil være tilnærmet uendret. Det vil fortsatt være tungbilberedskap fra Åfjord, Bjugn, Inderøya og Namsos, med støtte fra Orkanger, Trondheim og Steinkjer ved behov. Vi vil også ha tilgjengelig lettbilberger i Rissa.»

Svar skyldig

Får ikke en krone

Bilberger Svein Erik Nebb, som driver Bjugn Bilberging og har avtale med både Falck, Viking og NAF, bekreftet overfor Fosna-Folket at han ikke får en eneste krone fra noen av de tre selskapene for å opprettholde døgnkontinuerlig beredskap, til tross for at selskapene krever dette.