- Dere har ikke gitt opp tunnelen helt?

- Vi har ikke gitt opp det aldeles. Vi innser realitetene og at det koster mye. Samtidig er dette et forferdelig fornuftig prosjekt dersom vi tenker 40-50 år frem i tid. Slik vi ser det, kommer denne veien en gang uansett, sier ordfører Steinar Saghaug (H) i Indre Fosen.

Dyrt

Det ble i januar kjent at tunnelen mellom Stadsbygd og Vemundstad neppe er realiserbar. Den foreløpige prislappen ligger på 534,1 millioner kroner, mens Fosenvegene har igjen 320 millioner kroner å bygge vei for i Rissa. Statens vegvesen fikk også laget en nedskalert versjon av prosjektet. Denne versjonen, som Statens vegvesen også fraråder at blir bygd, koster 471 millioner kroner.

Fylling

Likevel har ikke Høyre i Indre Fosen helt gitt opp tunnelen. Ordfører Saghaug hadde torsdag et møte med daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene. Hensikten var blant annet å få en bedre forklaring på hvorfor tunnelen ble så dyr.

- Det er et sammensatt bilde. Det er flere faktorer som gjør at dette prosjektet blir for dyrt. Vi må ta til etterretning at dette er et komplisert prosjekt totalt sett, men siden det er såpass fremtidsrettet, har vi likevel lyst til å ta enda en runde til for å se på forenklinger. I dolpa nederst i Vemundstadbakkene må det store fyllinger til. Vi har lyst til å se på muligheten for å koble på nyveien lenger opp i Vemundstadbakkene. Da vil vi unngå fyllingen, forklarer Saghaug.

Han forteller at Sundet i Fosenvegene skal undersøke denne muligheten, men at svaret neppe vil være klart til kommunestyremøtet den 8. februar.

Skissen viser veitraseen på Vemundstadsiden. Fosenvegene skal nå se på om det er mulig å få til en billigere løsning for å unngå den kostbare fyllingen på nyveien. Foto: Fosenvegene

Vil sjekke muligheter

Ordfører Saghaug sier han ikke aner om en eventuell justering i Vemundstadbakkene kan være med på å gjøre prosjektet realiserbart.

- Vi skal jo ned 150-200 millioner i kostnader. Samtidig koster det kun 170 millioner kroner å bygge tunnelen. Da er det igjen 75 millioner å bygge vei for på hver side. Det er litt penger det og. Jeg vet imidlertid at det også er grunnerverv, fornminneproblematikk og andre elementer som drar i vei kostnadene, sier ordføreren og påpeker at det er komplisert.

Han mener imidlertid at alle muligheter må undersøkes før saken legges død.

- Å koble på nyveien lenger oppe i Vemundstadbakkene blir ingen fullgod løsning, men vi får gjort et nytt prosjekt på store deler av en strekning. Så får vi leve med Vemundstadbakkene en stund fremover. Vi må i alle fall se på om dette er mulig, sier Saghaug.

Rike onkler?

Ordføreren forteller at det ikke er noen opplagte alternative finansieringsmuligheter for tunnelen.

- Noen ønsker utvidet nedbetalingstid med bompenger, men vi har fått beskjed om at det ikke er mulig, sier Saghaug.

- Det er ingen rike onkler som kan spytte i noen millioner?

- He he. Det har ikke dukket opp noen ennå nei, sier han.

Saghaug forteller at de politiske partiene i kommunen trolig vil møtes for å diskutere saken neste uke.

- Om det viser seg helt umulig å gjennomføre tunnelen, må vi se på alternative prosjekt som Sund – Bradden og utbedring av dagens vei mellom Stadsbygd og Vemundstad. Om vi får rettet ut den, kan det også bli en adskillig bedre vei, forteller han.

Tviler

Knut Sundet i Fosenvegene har ikke særlig tro på at en endring på Vemundstadsiden kan gjøre prosjektet realiserbart.

- Nei, jeg har egentlig ikke det. Jeg har snakket med min prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen. Vi tror at dette blir en vanskelig case, men vi skal selvfølgelig se på det. Det blir for enkelt bare å avvise ting uten en god begrunnelse, sier han.

Sundet forteller at han har gitt sin prosjektorganisasjon i oppdrag å undersøke hvilken vei man kan få til på begge sider av tunnelen innenfor kostnadsrammen.

- Er fyllingen nederst i Vemundstadbakkene veldig dyr?

- Ja, den er dyr. Men veien på begge sider av tunnelen er dyr. Det er ikke enkelt å bygge vei på Stadsbygda. Jeg tror ikke vi klarer det innen for den ramma åkke som hvor vi kutter. I hvert fall blir det ingen helhetlig vei, sier Sundet som påpeker at de skal se på saken.

Han regner med å ha svaret klart i løpet av en uke eller to.

Prisanslaget

Indre Fosen-ordfører Saghaug sa torsdag at det var «litt rart» at meterprisen på tunnel mellom Stadsbygd og Vemundstad skulle ligge over normalkostnaden på et tunnelprosjekt. Daglig leder Sundet mener det er liten grunn til å tvile på kostnadsanslaget på prosjektet.

- Vi har kjørt 16 prosjekt gjennom Fosenvegene. Det har aldri vært mer enn ti prosent avvik mellom vår beregning og laveste anbud. Vi har i tillegg fått anbud som ligger skyhøyt over vår beregning. Jeg kan ikke forstå at det skal være så veldig mye i dette anslaget som er feil, sier han.