-Tom Myrvold stiller seg kritisk til mange og gjentatte kanselleringer på ferger og hurtigbåt i regionen, samt at "operasjonelle årsaker" blir for vage opplysninger for brukere av tjenesten.

Om viktigheten for de rammede reisende, om å få vite om det er tau i propellen, ødelagt gear, mangel på mannskap, sykemeldinger eller mangel på fartøy å sette inn i sambandet som er problemet for rederiet er jeg usikker på.

TIrsdag 13. september 2022 kunne Fosna-Folket melde følgende: Matros forsov seg: Tre pendlerruter innstilt.

Om denne opplysninger gavnet de reisende den dagen, stiller jeg meg litt tvilende til.

Reisende trenger i utgangspunktet kun å stole på at offentlige transport, går når man forventer det.

Tillit til at ferge, hurtigbåt, buss, tog og fly er noenlunde til å stole på er en samfunnsforventning i vår del av verden. Dette handler også om helse og sikkerhet.

Her mener jeg det er viktigere for Myrvold som politiker, å engasjere seg i årsaken bak et sterkt økende og svært godt omtalt utfordring i hele bransjen og som norske sjøfolk har beskrevet i flere år.

Nemlig sviktende rekruttering, og økte krav til økonomisk resultat, som i vesentlig grad går til eiere som i stadig økende omfang er perifere investeringsselskap i både inn og utland.

Videre så er det AtB, som er et administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Trøndelag, og har ansvaret for å planlegge, kjøpe og markedsføre kollektivtjenester. Dette ligger under fylkeskommunen.

At viktig infrastruktur, der offentlige midler i stadig økende grad tillegges større investorer i inn- og utland, og at overskudd derved føres utav fylket og i flere tilfeller nasjonen Norge, er et tema som også burde engasjere oss politikere.

Effektive selskaper, som leverer mest mulig, for minst mulig penger er selvsagt et overordnet mål. Vi snakker jo her om offentlig kommunikasjon, og derved nødvendig infrastruktur.

Da mener jeg en kommentar fra styrelederen i Norsk Sjøoffisersforbund, Marius Strømmen sitt svar i Fosna-Folket den 19. Juli burde tillegges vekt.

Der sier han blant annet:

«Norsk Sjøoffisersforbund forteller om kansellerte ferge- og hurtigbåtavganger på grunn av mannskapsmangel langs hele kysten. Og at frustrasjonen vokser blant lokalbefolkning, næringsliv og turister.»

Videre : «Det er opp til politikerne å sette krav når ruter legges ut på anbud. Det må stilles klare betingelser til hvor stor bemanning en båt eller ferge skal ha, og det bør få konsekvenser når transportøren ikke kan levere,» sier Marius Strømmen i samme artikkel.

Dette er altså en utfordring som gjelder hele landet.

Myrvold var også inne på krav og konsekvenser.

Så vidt meg bekjent, så er både krav og konsekvenser regulert i de ulike anbudene.

At disse muligens ikke er klare, eller strenge nok, kan godt være.

Norsk sjøfart har tradisjonelt vert helt i verdenstoppen i mange hundre år.

Men næringen og forutsetningene har endret seg.

«Vi som bor på kysten kan ikke akseptere at det er slik!» Sier Myrvold på Facebook som en kommentar til saken.

Det vi på kysten ikke burde ha akseptert, er etter min mening manglende politisk vilje og forståelse for nødvendigheten av å ivareta lokale bedrifter, være seg rederier, verft og støttefunksjoner, verdien av fagarbeidere og rekruttering i maritime fag, stadig innsparinger og reduksjon i bemanning på fartøy, og derved redusert sikkerhet.

Utdanning ligger også under fylkeskommunens ansvar, så dette er en utfordring rederi og fylkeskommunen må jobbe målrettet for sammen.

Dette håper jeg fylkets innbyggere tenker over før de går til valgurnene til årets valg.

Gunnar Hofstad, Nestleder i Industri-og Næringsparti Trøndelag, og 1. Kandidat for Ørland INP.