Er hurtigbåt mindre viktig enn buss og tog?

Tenk deg at antall togavganger mellom Trondheim og Steinkjer ble halvert. Eller plutselig redusert kapasitet på alle metrobusslinjene i Trondheim. I begge eksemplene i avganger i rushtiden. Uten forvarsel. Det ville vært uakseptabelt og krevd ryddet opp i sporenstreks.

Den senere tid har det vært svært mange driftsavvik på hurtigbåtene som trafikkerer Trondheimsfjorden. Hva summen av forsinkelsene har medført for reisende i form av tapt tid og penger vites ikke, men jeg er rimelig sikker på at det er et stort tall. Nå har skolene startet og mange studenter blir i tillegg berørt.

Standard melding fra Torghatten Midt AS (rederiet) synes å være «operasjonelle årsaker». Det høres viktig ut. Og bør følgelig tolereres. Eller kanskje ikke? Begrepet «operativ årsak» kan omfatte en forklaring på hvorfor noe har skjedd, men innebærer ikke nødvendigvis en automatisk ansvarsfraskrivelse.

Der en tjenesteleverandør hevder at «operative årsaker» var årsaken til feilen eller hendelsen, kan det være nødvendig å vurdere om de har oppfylt sitt ansvar for å etablere hensiktsmessige systemer, prosedyrer og kontroller for å minimere risiko og sikre kvaliteten på tjenesten.

I mange tilfeller vil det være en juridisk, kontraktsmessig eller regulatorisk prosess for å vurdere ansvar og eventuelle konsekvenser. Har noen med ansvar og nødvendig innsikt utfordret rederiet på nettopp det? Ikke hva jeg har registrert.

For en ting er det å håndtere enkeltstående hendelser som oppstår. Men når det «uforutsette» gjentar seg kan det neppe kalles utforutsett lenger. Da kalles det uakseptabelt. Grep må tas. Og det er et politisk ansvar tilliggende våre fylkespolitikere. Før du spanderer din stemme til fylkestingsvalget kan det være verdt å høre med en av fylkestingskandidatene om akkurat det.

Tom Myrvold,

Brekstad