Med bakgrunn i trafikkfarlig kryssing av fylkesvei 710 ved Haugenkrysset har Bjugn kommune igangsatt arbeide med å planlegge en undergang for myke trafikanter.

- Vi har sett på to plasseringer for undergang, en ved kulvert ved elva og en øst for kryss med fylkesvei 113 ved Vasskogveien, skriver Rambøll i sin rapport.

Rambøll AS har presentert en rapport med fire alternativer for kryssing av fylkesvei 710. Foto: Rambøll AS

To alternativer

I det første alternativet har Rambøll sett på muligheten for å krysse fylkesveien ved elva, for så å bygge gang- og sykkelvei enten langs fylkesveien eller langs elva. Her er det visse utfordringer med stigningsgraden på veien, ifølge rapporten.

Ved å legge gang- og sykkelsti langs elva vil den maksimale stigningsgraden bli 5,5, prosent. Foto: Rambøll AS

I det andre alternativet er det tatt utgangspunkt i å bygge to underganger i forbindelse med rundkjøringa, og bygging av nytt kryss, mellom fylkesvei 710 og Alf Nebbs gate.

- Løsningen krysser under fylkesvei 710 og under Arnfinn Astads vei. Sammenheng med gangtilbud langs Arnfinn Astads vei via gang- og sykkelvei fra Alf Nebbs gate langs rundkjøringa til gangkryssing over Arnfinn Astads vei, står det i rapporten.

Enhetsprisen for en kulvert (undergang/tunnel) på 3x3 meter er beregnet til 2 500 000 kroner per stk. Dermed er det billigste alternativet beregnet til å koste 3 600 000 kroner, mens det dyreste - med to kulverter - vil koste 6 600 000 kroner.

Utfordringer og pris

Det er flere utfordringer knyttet til alternativene. Ved kryssing av fylkesveien ved elva, vil løsningen bli bratt, opp mot ti prosent til sammen, noe som vil føre til utfordringer, spesielt på vinteren med glatte veier.

Ved å legge gang- og sykkelsti langs elva vil den maksimale stigningsgraden bli 5,5, prosent. Foto: Rambøll AS

Om det dyreste alternativet skriver Rambøll:

- Alternativet som krysser under fylkesvei 710 og under Arnfinn Astads vei følger bilvei og er lett lesbart for gående og syklende langs fylkesvei 133. Den leder direkte inn i Alf Nebbs gate og vil fungere også for andre enn de som er på veg til barne- og ungdomsskolen og til Bjugnhallen. Den ligger riktig i forhold til til Fosen videregående skole og vil fungere i forhold til eventuelle nye skoleetableringer på jordene nord for Arnfinn Astads vei.

Den totale lengden på det dyreste alternativet er 220 meter, og inkluderer, i tillegg til to kulverter, belyst gang- og sykkelvei og støttemur.

Det kommer ikke tydelig frem hvilket alternativ Rambøll anbefaler.

Det dyreste alternativet, som settes i forbindelse med bygging av nytt kryss mellom fylkesvei 710 og Alf Nebbs gate, vil få to underganger. Foto: Rambøll AS

Vedtak

Trafikksikkerhetsutvalget har behandlet Rambølls rapport i samråd med rådmannens innstilling. I et møte 14. september gjorde utvalget følgende vedtak; som er likelydende med rådmannens innstilling:

Trafikksikkerhetsutvalget ber Statens vegvesen gjennomføre følgende strakstiltak for å bedre trafikksikkerheten i Haugenkrysset:

  • Trafikksikkerhetsutvalget ber Statens vegvesen om å redusere fartsgrensen til 60km/t på strekningen Haugenkrysset – rundkjøringen.

  • Trafikksikkerhetsutvalget ber Statens vegvesen om å utføre siktutbedring ved å senke terrenghøyden i siktlinjen vestover mot rundkjøringa.

Bakgrunnen for tiltaket er et ønske om å bedre trafikksikkerheten.