I likhet med i dag er avissidene preget av ulike kuriositeter gjennom sommeren. På 60- og 70-tallet løste Fosna-Folket problemet med lite nyhetssaker med å gi ut færre aviser, eller å ikke gi ut avis i det hele tatt. Det er morsomt å se hva som opptok oss i de forskjellige ti-årene. I dag er det nesten utenkelig at man skal handle dagligvarene over disk, men for 50 år siden debbaterte man selvbetjente hyller. Mopedbilens inntog i Norge skapte også oppsikt lokalt. Og ikke minst, det å se stive millitærmenn i olabukse og rutete skjorter var ikke noe mann måtte gå glipp av.

Denne gangen tar vi for oss årene 1975 og 1988, hvor røyking og multer blant annet ble diskuter.

Fredag 18. juli 1975

Vinn ett føll

Sommeren 1975 startet Ørland Travklubb loddsalg, hvor topp premien var ett føll. Føllet var etter hoppen Lmé, som var eid av Arnfinn Reitan. Far var Juniors Nils Song «- en stortraver av format – og føllet er trolig et godt traveremne.»

Loddtrekningen startet i juni og holdt på til november.

En helt ærlig røykekampanje

Riktignok ikke artikkel, men reklame. Likevel var denne såpass fin at vi valgte å ta den med. I dag er vi vant til de ulike kampanjene mot røyking fra Helsedirektoratet. På 70-tallet var røyken mer akseptabelt enn hva det er i dag. I denne helsides annonsen har ikke direktoratet lagt noe imellom hva de synes om røykere. Og helsemyndighetene var klare på at de også hadde funnet ut en del om skadene ved røyking.

«Andre kan faktisk ha det vondt for din skyld – og særlig skal du være oppmerksom på at spebarn får mye oftere lungebetennelse og bronkitt når foreldrene røyker. Vi vet også en del om røyking og svangerskap.»

Tirsdag 26. juli 1988

Multer og blåbær

Det meldes om godt med blåbær, men mer ujevnt med multer, i hvert fall, i Bjugn-området.

Ivars mopedbil

Ivar Eidsunne fra Vestrått har skapt nysgjerrighet med en nokså uvanlig bil. Etter å ha slitt ut seks mopeder og en motorsykkel var han lei av å fryse. Dårlig til beins fikk han støtte av staten til å kjøpe seg mopedbil. Bilen kom fra det italienske merket Sulky. Ifølge Eidsunne hadde han en fart på mellom 30 og 40 kilometer i timen.

- Men den suger bensin som en svamp, den bruker vel om lag 0,8 liter på mila, sier Eidsunne.

Doningen kostet 52 000 kroner i 1988.

Turistene finner ikke fram i Fosen

Til tross for Fosen-kommunenes store satsing på turisme er tilbake meldingen at turistene ikke finner frem. Turistene må selv leke detektiver for å finne frem. Kultursekretær i Bjugn, Øyvind Rustad, lover forbedring.

Fosna-Folkets journalist ble fanget av avisas mange historier. Foto: Miriam Sandum Næss