Slik det er i dag er det vanskelig å kamuflere det faktum at gutter og jenter i grønt må ty til omfattende reisevirksomhet, med flere «kollektiv-overganger», for å komme seg fra «borte» til «hjemme».

– Dette er en problemstilling vi har jobbet med i mange år. Da vi drev Air Norway var dette en av de store tingene vi prøvde å få Forsvaret med på. Det er klart at vernepliktige representerer et så stort volum at det er veldig interessant å ha med de som gruppe. Grunnen til, tror jeg, at det ikke har blitt noe av, er at Forsvaret opererer med rammeavtaler. Det er Norwegian som har vunnet den rammeavtalen de to siste gangene, sier ordfører i Ørland kommune, Tom Myrvold, til Fosna-Folket.

– Vi jobber med å få Forsvaret til å benytte tilbudet da vi er klar over den «lange» reiseveien det blir om Værnes. I forhold til lønnsomheten er det flere parametre vi må se på i vurderingen, sier økonomisjef i det nye flyselskapet som enda ikke har fått navn (tidligere FlyViking), Johan Giæver Marvik.

Bruker over to timer til Værnes

Turen fra Ørland flystasjon til Brekstad havn tar noen minutter med buss. Etter det venter 55 minutter med hurtigbåten, før flybussen bruker omkring 40 minutter fra Trondheim sentralstasjon til Værnes lufthavn. Med venting og reisetid tar det fort to timer før reisende fra Ørlandet ankommer flyplassen.

– Det er helt meningsløst. Dette belaster jo hurtigbåtkapasiteten på enkelte avganger. De fleste skal jo uansett til Oslo. Her hadde jeg forventet en større fleksibilitet fra Forsvaret. Alle jeg snakker med som har tilhørighet til Forsvaret her på Ørlandet, på fast basis og i forbindelse med møtevirksomhet, lovvpriser direkteforbindelsen til Ørlandet, sier Myrvold.

Ordføreren får støtte fra lokalt hold.

– Vi ønsker en flyrute herfra, for både ansatte, for møtevirksomhet og reiser for vernepliktige. Så det ønsker også Forsvaret. Ikke bare en god flyrute, men god infrastruktur og god samferdsel. Enten det dreier seg om hurtigbåt, ferge eller fly. Vi støtter alle gode samferdselstilbud til og fra Fosen, sier informasjonsrådgiver ved Ørland flystasjon, Sigurd Tonning-Olsen, til Fosna-Folket.

Løsning på vei?

Nå kan en sterk forbedret løsning være nært forestående, spesielt for de med hjemsted i nærheten av Gardermoen.

– Den biten der går på rammeavtaler, sier Tonning-Olsen, og henviser Fosna-Folket videre til Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).

Fra og med 14. januar tok Danish airways transport (DAT) over driften av flyruta mellom Ørland og Oslo, som FlyViking tidligere opererte. Fosna-Folket får fortalt at samtaler om en avtale er tatt opp igjen mellom partene, etter at den først strandet som følge av avviklingen av FlyViking.

– Vi har en tett dialog med Forsvaret på Ørland og med leverandøren i forbindelse med nyoppstartingen av flyruten Ørland-Oslo. Vi har fått mange gode innspill i det videre arbeidet for å effektivisere reiser til og fra Ørland både når det gjelder tidsbruk og kostnader for alle ansatte i Forsvaret enten de er på tjenestereise, pendlere eller vernepliktige, sier kategoriansvarlig reise ved FLO SA, Liv Anne Kleivrud, til Fosna-Folket.

Når de reisende endelig ankommer flyplassen venter gjøremål og tidsbruk som ligner de rutiner som gjelder for innsjekking ved Ørlands sivile lufthavn.

Tids- og kostnadseffektivitet

Selv om Forsvarets personell i dag har rabatterte avtaler som reisende i kollektivtrafikken, vil muligheten til å fly fra Ørland lufthavn bety en ytterligere reduksjon i kostnader når behovet for hurtigbåt og flybuss faller bort.

– Forsvaret har som mål å gjennomføre reiser som både er kostnad- og tidseffektiv samtidig som det er innenfor Forsvarets reisebestemmelser, sier Kleivrud.

Reisetiden fra Ørland til Oslo beregnes til én time, noe som er det samme som fra Værnes lufthavn til Gardermoen. For at et mer effektivt reisetilbud skal bli aktuelt for forsvarspersonell tilknyttet Ørland flystasjon, må saken først gjennom en del offentlige prosesser, med det mål å etablere en ny rammeavtale.

– Vi har en intensjon om å få på plass en rammeavtale for Forsvarets personell på strekningen Ørland-Oslo. Forsvaret er underlagt lov om offentlige anskaffelser, noe som blant annet innebærer at vi er pliktet å lyse ut en anbudskonkurranse. Det er krav til både utlysningsperiode og karensperiode i slike anbud. Det skal også foreligge en tentativ tidsplan for gjennomføringen av konkurransen. Noen slik tidsplan er ikke på plass ennå, men vi jobber altså med saken, sier Kleivrud.

– Vinn-vinn

Billigste normalbillett for en tilfeldig valgt dato i februar på Norwegians rute mellom Værnes og Gardermoen er priset til 719 kroner én vei, mens pris for DAT, som i dag opererer flyruta mellom Ørland og Gardermoen, på tilsvarende dato, tilbyr priser til 799 kroner hver vei.

– Det er helt klart mulig å få til en avtale med flyselskapet på Ørlandet, men det må være vilje hos Forsvaret også for å få dette på plass. Det finnes ingen gode argumenter lokalt, verken fra flystasjonen eller kommunen, for ikke å gjøre dette. Det er en vinn-vinn-situasjon for alle parter, mener Myrvold.

I 2015 ble det klart at Norwegian vant kontrakten med Forsvaret, med gyldighet fra 1. februar 2016 og to år fremover, ifølge Dagens næringsliv. Forsvaret er ifølge avisen flyselskapets største kunde.

– Forsvaret har til intensjon å inngå en rammeavtale på strekningen Ørland-Oslo, og vårt mål er å utlyse en anbudskonkurranse i løpet av kort tid, sier Kleivrud.

Fosna-Folket har ikke fått oppgitt hvilke billettsatser som gjelder for forsvarspersonell, og kan således ikke estimere hva den enkelte reisende kan forvente å spare i reiseutgifter.