Søndag klokken 15.05 lettet ATR-flyet, med kjennetegnet LY ARI, fra Ørland lufthavn for første gang. Etter romjulas sjokkbeskjed om at FlyViking avvikles etter bare få måneder drift, har fremtiden for flyruta mellom Ørland og Oslo virket uklar.

– Vi har skrevet en avtale med Danish Air Transport (DAT) ut desember, med en opsjon på ytterligere seks måneder, sier han til Fosna-Folket.

Det var i forbindelse med det nye selskapets første avgang søndag, at økonomisjef Johan Marvik, i det nye selskapet, tidligere FlyViking, kom med den hyggelige beskjeden.

Johan Marvik har ambisjoner om å fylle flyruta mellom Ørland og Oslo. Foto: Skjalg Ledang, Ørland kommune

Sikret drift ut året

I utgangspunktet hadde FlyViking forpliktet seg til å drifte ruta ut juni 2018. Med de siste signaturene er flyrutas levetid forlenget med et halvt år - minst.

– Dette er mange steg videre. Nå kan det nye selskapet rette fokus mot inntektssida, ettersom kostnadene er satt gjennom avtalen med DAT, sier Marvik.

Det er DAT som vil drifte ruta, mens det nye selskapet vil stå for markedsføring og booking-tjenester.

– Nå skal vi lære oss markedet å kjenne, og vi starter med denne ruta. Nå skal vi finne suksessoppskriften her, før vi eventuelt vurderer å starte opp flere ruter. Vi vil lansere nye priser og en ny prisstrategi fra og med neste uke, sier Marvik.

Ruta vil, som tidligere, fly fra Ørland lufthavn mandag til fredag, med retur fra Oslo på ettermiddagen. På lørdag er det ingen flyvninger, men det vil være én avgang fra Ørland på søndag ettermiddager.

– Det føles bra nå, men det var litt trist at vi ikke fikk det til å fungere med FlyViking. Det var en trist dag på fredag da dét egentlig var over.

Det nye flyet er av typen ATR 42-300. Foto: Skjalg Ledang, Ørland kommune

Servering

Det nye ATR 42-300 har plass til 46 passasjerer, noe som er en økning på sju passasjerer fra det forrige flyet.

– Målet er å fylle flyene, og vi er ikke fornøyde før vi klarer det, sier økonomisjefen.

Marvik forteller om flere positive endringer som kommer med den økte fly-størrelsen.

– I dette flyet har vi en galley, så etter hvert vil vi tilby servering av mat og drikke på flyvningene.

Ett problem for FlyViking var at det ikke var mulig å kjøpe billetter gjennom reisebyråer og eksterne nettsteder som Momondo, Finn og så videre. Med nye løsninger på plass håper Marvik å selge enda flere billetter.

– Det var ett av de største problemene med den forrige løsningen. Nå har vi fått på plass DCS-system og muligheter for online innsjekk.

Det nye flyet har plass til sju flere passasjerer, og kommer til å tilby servering på flyvningene. Foto: Skjalg Ledang, Ørland kommune

Enklere innsjekk

I tillegg lover Marvik enklere innsjekk på Gardermoen, der passasjerene tidligere måtte gå langt og sjekke inn tidlig.

– Nå kan passasjerene sjekke inn på mobilen, som de gjør med for eksempel SAS, sjekke inn bagasjen selv, uten at de slipper å komme til flyplassen flere timer før.

Marvik legger til at alle passasjerer som har kjøpt flybillett tidligere vil få billettene sine automatisk booket om av det nye selskapet, og vil få bekreftelse fra DAT.

– Folk trenger ikke å bekymre seg for det.

«I tillegg vil det gi alle reisende mulighet til å bestille gjennomgående billetter, der reisen til og fra Oslo kan skje med andre selskaper som for eksempel SAS, Finnair og Emirates. Reisetilbudet svarer opp til den servicen reisende er vant med i 2018», stod det i en tidligere pressemelding fra selskapet.

Brannmannskapet sjekket ut det nye flyet etter landing, i god tid før første take-off mot Oslo. Foto: Erik Eikebrokk

Flyet

Flyet tok av fra Kaunas i Litauen søndag morgen, før den litauiske kapteinen landet på Ørland lufthavn noen timer senere.

Turbopropflyet, Atr ATR 42-312, er et to motors propellfly, er 31 år gammelt og hadde sin første flyvning 4. april 1986.