Byes far, fosningen Jens Petter Bye, kjøpte Frengen Slip og Motorverksted AS i Fevåg i 1962. Ti år senere ble selskapet omdøpt til Fosen Mekaniske Verksteder AS.

- Jeg sloss i mange år for å holde bedriften gående, og kjenner de fleste familiene utpå der. Jeg synes det er veldig beklagelig at de står uten jobb. Det er i grunnen det som slår meg. Det viktigste for både min far og meg var at de ansatte hadde en jobb å gå til.

Ønsket sterkere økonomiske muskler

Bye solgte Fosen Industrier AS med datterselskaper inkludert Fosen Mekaniske Verksteder AS til Fosen Yard AS i 2007. Det skjedde i forbindelse med omfattende nybygg og store nye kontrakter som førte til behov for kapitaltilførsel til konsernet.

- Jeg ønsket at noen med sterkere økonomiske muskler skulle ta over etter meg, forteller Bye til Fosna-Folket.

– Vanskelig

Året etter Bye solgte skipsverftet, ble Fosen Yard en del av det børsnoterte selskapet Bergen Group ASA. I 2013 fikk verftet sitt nåværende navn, Noryards Fosen. Det skjedde i forbindelse med at Bergen Group ASA opprettet et nytt selskap sammen med ukrainskeide selskapet Calexco som da ble hovedeier. I fjor solgte Bergen Group ASA seg helt ut av selskapet.

- Min personlige mening er at hvis du skal drive et verksted, så er det et stort pluss å ha føttene plantet i det miljøet du driver verkstedet.  Å komme som en fremmed på et slikt sted, blir vanskelig, sier Bye.

Nylige saker om verftsituasjonen:– Dette er helt uvirkeligNoryards Fosen slår seg konkurs– Ser dette som en ny start- 36 millioner mangler for å redde storkontraktAnsatte vurderer å slå Rissa-verftet konkursBjørnevik: - Forventer avklaring i dag- De må bli enige. Klokka tikker fort.Klubblederen om ikke å få lønnKansellering av millionkontrakt kan bety slutten for Noryards FosenKansellerer kontrakt på 700 millioner kroner