NB! Verftet slår seg selv konkurs. Les mer her.

Det var i slutten av september at Boa kansellerte en kontrakt til en verdi av 700 millioner kroner med Noryards Fosen. Kontrakten er livsviktig for Rissa-verftet som har slitt med å få andre oppdrag. Nå har Rissa-verftet akutt pengemangel, og de om lag 70 ansatte truer med å begjære bedriften konkurs dersom de ikke får utbetalt lønn.

De siste ukene har den ukrainske milliardæren Kostjantin Zjevago, som eier Calexco som igjen eier Noryards Fosen, vært i dialog med Boa og skipsreder Bjørnevik i håp om å redde kontrakten.

Ingen dialog i dag

Bjørnevik og Zjevago var i går kveld i dialog på telefon, uten å finne en løsning.

Skipsreder Bjørnevik hadde i 13.00-tiden onsdag ikke hørt mer fra Zjevago.

- Det er egentlig opp til Noryards nå. Det er de som sitter på nøkkelen, sier Bjørnevik til Fosna-Folket.

Mangler millioner

Årsaken til uenigheten mellom Noryards-eier Zjevago og Boa-eier Bjørnevik henger sammen med et felles selskap de skulle opprette i forbindelse med 700-millionerskontrakten. Etter det Fosna-Folket forstår skulle selskapet være et felles byggeselskap for byggingen av skipet. Normalt kreves det 20 prosent egenkapital for å kunne lånefinansiere byggingen.

- Vi har betalt det vi skulle i egenkapital, men vi mangler 36 millioner kroner fra Kostjantin Zjevago. Viss pengene kommer, vil prosjektet sannsynligvis fortsette etter planen, sier skipsreder Bjørnevik til Fosna-Folket.

Han beskriver dialogen mellom ham og Zjevago som god.

- Det har stått i noen aviser at det har vært krangling, men det er ikke tilfelle. Vi har prøvd å få til en løsning.

Arbeid satt på vent

Kontrakten på 700 millioner kroner mellom Noryards Fosen og Boa gjelder byggingen av et avansert IMR-fartøy. Noryards Fosen skulle stå for design, bygging og utrustning av fartøyet. Skroget ble påbegynt ved Tersan-verftet i Tyrkia i slutten av august, og skulle etter planen ankomme Rissa-verftet sommeren neste år. Nå er arbeidet satt på vent ettersom kontrakten er kansellert.

- Er det 36 millioner kroner fra Zjevago som skal til for å redde kontrakten?

- Kommer pengene, vil det være opp og avgjort. Byggefinansieringen må også på plass. Dette henger sammen. Vi har i hvert fall gjort vår del, sier skipsreder Bjørnevik.

Pengeknipen hos Rissa-verftet fører nå til at de ansatte truer med å begjære bedriften konkurs. Bjørnevik synes situasjonen er trist.

- Det er trist at det blir sånn, men sånn er det. Vi har oppfylt vår del, sier skisprederen.