Fosna-Folket vet at noen av de ansatte som sa opp jobben i sommer, har fått seg ny jobb ved konkurrenten Ulstein sitt nye trondheimskontor. Verken verftsdirektør Anders Straumsheim ved Fosen Yard eller Ulstein-gruppen vil kommentere hvor mange dette gjelder.

Uanmeldt besøk

Torsdag kom namsmyndighetene på uanmeldt besøk på Rissa-verftet, på flere hjemmeadresser til folk som har eller har hatt ansettelsesforhold ved Rissa-verftet samt på minst én adresse i tilknytning til Ulstein-gruppen på Sunnmøre.

Fosna-Folket får også bekreftet at namsfogden i Trondheim bisto. Det skal være flere år siden en lignende koordinert aksjon har vært gjennomført i forbindelse med bevissikring i en sivil sak i regionen.

På de forskjellige adressene ble det tatt kopier av diverse datamateriell. Etter det Fosna-Folket forstår, skal de aktuelle dataene ha et innhold som kan være verdifullt for Fosen Yards.

Konkurs og oppstart

Det har vært begivenhetsrikt for verftet i Rissa de siste årene. Høsten 2015 gikk daværende Noryards Fosen konkurs. Etter en iherdig innsats i noen uker, ble hjørnesteinsbedriften igjen stablet på beina under navnet Fosen Yard AS. Siden den gang har det gått litt i rykk og napp for verftet. I perioder har det vært svært hektisk med flere hundre folk i arbeid samtidig, mens det i flere måneder også har vært langt roligere.

Så langt har ikke verftet klart å sikre seg kontrakt på nybygg, men har til gjengjeld fått en femårig rammeavtale med Hurtigruten AS, flere ombyggingsoppdrag og verkstedsjobber.

Designjobben

I januar i år kom nyheten om at Fosen Yard vant designjobben for Color Lines nye gigantferje. Samtidig påpekte verftsdirektør Anders Straumsheim ved Fosen Yards at designkontrakten ville generere mer arbeid på Fosen fremover i tid.

- Det er snakk om flere titalls tusen arbeidstimer. Trolig 40 000 eller mer. Dette griper inn i hele engineering-avdelingen, sa han til Fosna-Folket den gang.

Det er Ulstein verft i Ulsteinvik som skal utruste den nye bil- og passasjerferja. Selve skroget blir bygd i utlandet og ankommer Ulsteinvik neste år. Fosen Yard fungerer som en underleverandør, og det var ikke aktuelt for Rissa-verftet å kjempe om å få skroget til Fosen.

- Da vi startet dialogen med Color Line i fjor (2016, red.anm.), hadde vi nettopp startet opp etter konkursen. Vi var ikke klar for det da. Derfor valgte vi heller å søke allianse med Ulstein verft, forklarte Straumsheim i januar.

Faste ansettelser

Kontrakten med Color Line ville altså generere spesielt mye arbeid for engineeringsavdelingen ved Fosen Yard. Denne avdelingen jobber blant annet med skipsdesign og anbudsregning, og er av mange omtalt som noe av verftets mest verdifulle kompetanse. Flere av de ansatte har svært lang erfaring innen sitt fagfelt.

I mai i år kom nyheten om at verftet i Rissa for første gang siden konkursen i 2015 ansatte folk i faste stillinger. I første omgang ble 20 personer fast ansatt i engineeringsavdelingen.

- Design og konseptutvikling er et av verftets nye satsingsområder, sa Straumsheim til Fosna-Folket i forbindelse med designkontrakten med Color Line i januar.

Verftsdirektør Straumsheim sier han ønsker å beholde alle som har vært på Rissa-verftet tidligere. Foto: Sigrun Overland

Sa opp

I sommer sa flere ansatte på engineeringsavdelingen opp jobben. Etter det Fosna-Folket forstår, er årsaken til dette en noe sammensatt misnøye. Verken verftsdirektør Straumsheim eller ansatte ønsker å gå inn på årsakene.

Fosna-Folket vet at noen av dem som sa opp jobben, har fått ny jobb hos Ulstein sitt nye kontor i Trondheim. Ulstein slapp selv nyheten om det nye designkontoret i Trondheim på sine hjemmesider den 7. juli.

«I første omgang blir det søkt etter en avdelingsleder og senioringeniører innen følgende områder: Struktur, elektriske system, skipsdesign, hydrodynamikk, hydrostatikk og stabilitet, maskineri/ventilasjon (HVAC), innredning, 3D CAD. Avdelingen vil bli etablert i sentrumsnære lokaler i Trondheim, og er en avdeling under Ulstein Design & Solutions», skrev Ulstein.

Bevissikring

I august begjærte Fosen Yard bevissikring i henhold til tvistelovens paragraf 28-3. Fosen tingrett avsa den 21.august kjennelse om bevissikring. I Norge er det namsmyndighetene som gjennomfører bevissikringen i sivile saker. Lensmannen i et hvert distrikt fungerer også som namsmann. Rune Halvorsen, som er namsmann på Fosen, bekrefter at det torsdag ble gjennomført bevissikring på Rissa-verftet, på andre private adresser i Rissa og på minst én adresse i tilknytning til Ulstein. Besøket fra namsmyndighetene skal ha vært uanmeldt.

- Dette er ingen politisak og det foreligger ingen anmeldelse. Vi har som namsmyndighet utført ordre fra tingretten om bevissikring, opplyser han.

Namsmyndigheten tok speilkopier av forskjellig datamateriell. Selve utstyret er levert tilbake, mens kopiene blir oppbevart hos namsmyndighetene.

«Den som har framsatt begjæringen, bør ikke gis tilgang til beviset før avgjørelsen er endelig, dersom det kan være viktig for motparten å hindre det. § 32-8 gjelder tilsvarende. Fristen for å begjære muntlig forhandling er to uker fra avholdelsen er meddelt.», heter det i tvistelovens paragraf 28-3.

Fosna-Folket har ikke lyktes i å få en kommentar fra namsmannen i Ulstein- og Hareid kommune angående bevissikringen som ble gjennomført i tilknytning til Ulstein-gruppen.

Vil ikke kommentere

Kjennelsen fra Fosen tingrett er foreløpig unntatt offentlighet. Fosna-Folket får imidlertid opplyst at Fosen Yard AS har begjært bevissikringen, mens den andre parten er flere privatpersoner med tilknytning til Fosen Yard samt et firma som tilhører Ulstein-systemet. Fosna-Folket har i flere uker forsøkt å få en kommentar fra en rekke personer i engineeringsavdelingen ved Fosen Yards. Ingen ønsker å kommentere saken.

Fosna-Folket har også gjort gjentatte forsøk på å få Ulstein-gruppen sitt syn på saken. Det eneste svaret vi har oppnådd, er følgende:

«Dette har vi ikke noen kommentar til» og «vi kommenterer ikke ansettelsesforhold i avisen».

- I dialog

Anders Straumsheim, verftsdirektør ved Fosen Yard, svarer også «ingen kommentar» når Fosna-Folket spør ham om bevissikringen som namsmyndigheten har gjennomført. Han vil heller ikke si noe om hvorvidt Fosen Yard er redd for å miste viktig informasjon og kompetanse til Ulstein. Verftsdirektøren ønsker ikke å gi noe eksakt svar på hvor mange som sa opp jobben i sommer.

- Vi er i dialog og det er fortsatt mulig å finne løsninger, svarer Straumsheim.

Han håper flere av dem som har sagt opp, endrer mening og blir på Rissa-verftet. Straumsheim vil derfor ikke si noe om antall før han kjenner det endelige resultatet.

- Det at noen ønsker å jobbe et annet sted skjer daglig i alle virksomheter. Folk kommer og folk går, påpeker han og sier videre:

- Vi ønsker å beholde alle som har vært på Fosen, uttaler Straumsheim.

Det gjenstår fortsatt en del arbeid i forbindelse med designkontrakten på Color Lines nye flaggskip som Fosen Yard vant januar. Fosen Yard er underleverandør på prosjektet, og Straumsheim påpeker at verftet skal levere alt i henhold til kontrakten til tross for situasjonen som nå har oppstått.

- Vi leverer det vi har påtatt oss.

Kina-samarbeidet

Samtidig som Fosna-Folket spør Straumsheim om bevissikringen, slipper han nyheten om at Rissa-verftet nå skal ansette et 50-talls personer i faste stillinger. Verftsdirektøren sier det er snakk om å ansette fast i alle disipliner, også innen engineering. Fosen Yard slapp i juli nyheten om samarbeidet med kinesiske Hantong.

«Partene skal etablere et design- og utviklingsselskap i Trondheim med sikte på å bli en ledende utvikler og leverandør av marine design og teknologi», sto det i pressemeldingen.

Straumsheim bekrefter at de er «i prosess» når det gjelder etableringen av design- og utviklingsselskapet.

- Vi holder på med å få tak i erfarne folk innen engineering som har vært i Kina tidligere og som har vært med på lignende prosesser tidligere, påpeker han.

For målet er at Hantong-samarbeidet skal gi kontrakter på nybygg. Da er planen at skroget bygges i Kina, mens fartøyene kan sluttføres i Rissa.

- Vi trenger uansett noe nye ressurser for å få til dette, mener Straumsheim.