Partene ble enige på fredag, går det frem av en pressemelding.

Fosna-Folket får opplyst at det fremdeles gjenstår noen sluttforhandlinger, men at partene likevel ønsker å gå ut i markedet med nyheten.

Det nye joint venture-selskapet vil bli markedsført som Fosen Hantong. Det med umiddelbar virkning.

Et joint venture-selskap er et slags fellesforetak. Fosen Yard vil fortsatt bestå som eget selskap, og kan ta på seg prosjekter utenfor det kinesiske samarbeidet.

Verft i Kina

I pressemeldingen står det at det nye selskapet skal benytte de tekniske, økonomiske og markedsmessige fordelene til hver av partene i samarbeidet.

«Hantong vil sikre høy produksjonskapasitet, produksjon av høy kvalitet samt legge til rette for økonomisk styrke», står det i pressemeldingen.

Fosen Yards lange erfaring på utrustning og ferdigstilling av ferjer og cruiseskip, gjør at Fosen Hantong vil kunne tilby en komplett løsning for bygging av roro, ropax og cruiseskip. Det nye samarbeidsselskapet vil kunne stå for hele verdikjeden fra skrogbygging til innredning av fartøyene.

Et eksempel på hvordan samarbeidet kan fungere i praksis, er at skroget på en ny ferje bygges ved Hantongs verft i Kina. Så slepes skroget til Rissa der det blir utrustet og ferdigstilt.

I pressemeldingen står det at kinesiske Hantong vil dedikere ett av sine tre verft til samarbeidsselskapet.

«Jiangsu Hantong Ship Heavy Industry Co Ltd er et verft basert i Kina som fokuserer på å bygge ulike typer fartøyer til det verdensomspennende markedet, og har levert cirka 200 høykvalitetsskip primært til europeiske kunder og etablert langsiktig samarbeid med disse eierne», står det i pressemeldingen.

Snuoperasjonen

Rissa-verftet gikk konkurs høsten 2015. Verftet hadde da ukrainske eiere og bar navnet Noryards Fosen. Etter noen uker på bar bakke, ble det igjen vind i seilene. Det nye selskapet Fosen Yard vant en stor kontrakt på ombygging av flere hurtigruteskip. Dette ga arbeid gjennom store deler av 2016. Rissa-verftet har ikke klart å sikre kontrakter på nybygg siden konkursen. Nå som samarbeidet med kinserne er i boks, mener verftsdirektør Anders Straumsheim at mulighetene er langt større.

- Nå vil vi kunne få oppdrag vi aldri kunne fått om vi sto alene, mener han.

Straumsheim sier Fosen Yard fremstår med en helt annen ryggrad nå som verftet samarbeider med en stor kinesisk aktør.

Les mer: Veien fra konkurs til oppstart.

Åtte år

Kinesiske Hantong vil nå ha et dedikert samarbeid med Fosen Yard for en periode på åtte år innen segmentet ferjer og cruiseskip.

«Partene skal etablere et design- og utviklingsselskap i Trondheim med sikte på å bli en ledende utvikler og leverandør av marine design og teknologi», heter det i pressemeldingen.

Det er i dag om lag 20 årsverk på design ved verftet i Rissa. Verfsdirektør Anders Straumsheim sier til Fosna-Folket at det ikke nødvendigvis er snakk om at disse må skifte arbeidssted til Trondheim.

- Men vi ønsker å ha et bykontor også. Vi vil komme nærmere miljøene der, sier Straumsheim og nevner forskning- og utviklingsmiljø som NTNU og Sintef.

Straumsheim har også tro på at design- og utviklingsavdelingen vil kunne få dobbelt så mange ansatte gjennom det kinesiske samarbeidet. Om disse arbeidsplassene blir i Rissa eller Trondheim, er for tidlig å si.