Fire av Hurtigrutens nittitallsskip og det nyinnkjøpte ekspedisjonsskipet MS Spitsbergen skal bygges om ved Fosen Yard. Dette er klart etter en internasjonal anbudskonkurranse. Avtalen med verftet i Rissa har en verdi på rundt 550 millioner kroner, og sikrer den videre driften ved verftet. Dette går fram i en pressemelding.

Les mer om saken: - Opp mot 150 tilbake i arbeid

– Vi er glade for at et norsk verft var mest konkurransedyktig blant mange sterke tilbydere. Dette blir et framtidsrettet samarbeid mellom reiselivet og en verftsindustri som tradisjonelt har vært veldig avhengig av aktiviteten i olje- og gass-sektoren, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten, i en uttalelse.

– Disse oppdragene sikrer drift ved Fosen Yard framover og gir oss en helt nødvendig plattform å satse videre fra, sier fungerende verftsleder Anders Straumsheim ved Fosen Yard.

Les også: ANSATTE SOM MISTET JOBBEN: – En stor lettelse

På en pressekonferanse tirsdag formiddag om bord i hurtigruteskipet MS Midnatsol på Brattøra i Trondheim ble løsningen for Rissa-verftet presentert. Det var Hurtigruten som inviterte til pressekonferansen og deltakerne var: Daniel Skjeldam, konsernsjef Hurtigruten, Anders Straumsheim, daglig leder Fosen Yard og Ove Vollan (H), ordfører i Rissa kommune.

Vi fulgte pressekonferansen live:

10.10:

- Verftet er en hjørnesteinsbedrift som betyr utrolig mye for kommunen. På vegne av Rissa kommune vil jeg takke alle som har vært med på dugnaden, sier Vollan.

10.10:

- Dette er en stor dag for de ansatte. De får helt fortjent denne muligheten. Det er de som har bygt opp tilliten til verftet, sier Vollan.

10.08:

- Jeg vil gratulere alle sammen. Onsdag for to uker siden så alt veldig svart ut. 72 ansatte måtte gå. I dag er vi i gang igjen. Det har blitt jobbet veldig godt av veldig mange. Ledelsen ved Fosen Yard med Anders Straumsheim i spissen har gjort det umulige mulig, sier Rissa-ordfører Ove Vollan (H).

10.08:

- Tusen takk til Hurtigruten som gir oss muligheten. Nå skal vi brette opp ermene, sier Straumsheim.

10.07:

- Vi starter å ta tilbake ansatte og får i gang sysselsetting fortløpende. Dette er et steg i riktig retning. Hurtigruten har gitt oss muligheten når vi ser at offshoresektoren ligger stille og vil ligge stille veldig lenge, sier Straumsheim.

10.04:

- Dette er først og fremst en stor merkedag for kommunen Rissa og regionen og for de ansatte. Og selvfølgelig for de som nå blir ansatt ved verftet igjen. Det er ikke mer enn to uker siden Noryards Fosen ble begjært konkurs. Det er spesielt å se at de ansatte kommer på jobb dagene etter en konkurs. De fullfører det som ligger på området. Dette gjorde de for egen regning. Vi startet med en dialog med bostyret i regi av Rissa kommune. De har gått foran for å gjenreise en hjørnesteinsbedrift, sier Anders Straumsheim i Fosen Yard AS.

10.03:

- Det første skipet ankommer Fosen neste uke. Vi er glade på vegne av Fosen og Rissa, sier Skjeldam.

10:00:

- I høst har vi hatt flere kontrakter på anbud. Vi har hatt en enorm interesse. Det er nå en stor glede å meddele at både oppussing av fire 90-tallsskip og ombyggingen av MS Spitsbergen skal gjøres på Fosen Yard i Rissa., sier Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

09.59:

Pressekonferansen er i gang.

Les mer om saken: Investorer sammen om ny drift for Rissa-verftet

Husk å følge Fosna-Folket på Facebook og Instagram for jevnlige oppdateringer!

LES OGSÅ:

Derfor betalte ikke Noryard sin ukrainske eier

Rissa-verftet er konkurs

Verftet har en gjeld på 266 millioner kroner

«Noen» er interesserte i verftet

Det har blitt jobbet veldig godt av veldig mange. Ledelsen ved Fosen Yard med Anders Straumsheim (til høyre i bildet) i spissen har gjort det umulige mulig, sier Rissa-ordfører Ove Vollan (H). Foto: Sigrun H. Overland
Inne på MS Midnatsol pågikk pressekonferansen. Bildet er tatt i dag. Foto: Alexander Killingberg