- Det blir fort et 50-talls nye stillinger. Vi skal ansette i alle disipliner, sier han og nevner drift, administrasjon og engineering.

Fra konkurs

Rissa-verftet gikk for første gang konkurs i 2015. Kun noen få uker senere gjenoppsto verftet under navnet Fosen Yard. En storkontrakt med Hurtigruten AS sikret den gang ny drift. Først tidligere i år begynte Fosen Yard å ansette i faste stillinger. Den gang ble 20 fast ansatt i engineeringsavdelingen. I sommer sa flere av disse opp jobben, og noen har fått seg ny jobb hos Ulsteins nye designkontor i Trondheim.

Verftsdirektør Straumsheim sier at de fortsatt jobber for en løsning.

Kina-samarbeid

Tidlig i juli kom nyheten om at Rissa-verftet har innledet et samarbeid med kinesiske Hantong. De to skal blant annet danne et joint venture-selskap for bygging av cruiseskip og ferjer.

- Nå vil vi kunne få oppdrag vi aldri kunne fått om vi sto alene, sa Straumsheim den gang.

For Hantong har kapital og eier tre verft i Shanghai i Kina. Ett av verftene skal etter planen dedikeres til Fosen-samarbeidet. Sammen vil Fosen Yard og Hantong dermed kunne stå for hele verdikjeden fra start til sluttføring. Et aktuelt scenario er at skroget bygges i Kina, at det så fraktes sjøveien til Fosen og Rissa hvor fartøyet utrustes og ferdigstilles.

- Gode utsikter

Straumsheim avviser at det kun er Kina-samarbeidet som gjør at verftet nå kan ansette i faste stillinger. Han beskriver ansettelsene som en del av planen for å stable Rissa-verftet på beina igjen.

- Vi har to ombyggingsoppdrag i vinter. Samtidig er utsiktene gode, påpeker han.

Ombyggingen av MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord vil generere arbeid på verftet utover høsten og et godt stykke inn i nyåret. Samtidig har Straumsheim stor tro på at Kina-samarbeidet vil generere store kontrakter til Fosen.

- Nå har vi et skrogverft i Kina og kontrollerer hele verdikjeden. Det er viktig for kundene, understreker han.

Straumsheim påpeker også at han synes det er vel fortjent at de som har stått på og jobbet i prosjektstillinger ved verftet siden konkursen, nå kan få seg faste jobber igjen.

- Ny kompetanse

Straumsheim forteller at samarbeidet med Hantong har blitt godt tatt imot i markedet. Han opplyser at de allerede er i kontakt med aktuelle kunder. Fosen Yard og Hantong skal etter planen også opprette et design- og utviklingsselskap i Trondheim. Straumsheim sier de er «i prosess» rundt dette. Han påpeker at Kina-samarbeidet også gjør at Fosen Yard trenger ny kompetanse innen engineering, nærmere bestemt folk som har erfaring fra Kina.

- Vi holder på med å få tak i erfarne folk innen engineering som har vært i Kina tidligere og som har vært med på lignende prosesser tidligere, sier Straumheim.

- Positivt

Tidligere klubbleder Øyvind Kimo er ikke kjent med nyheten om nye faste ansettelser når Fosna-Folket ringer.

- Men det er jo fint at de ansetter folk. Det tyder jo på at noe skjer. Det er positivt, men jeg vil sette meg mer inn i dette før jeg sier noe mer, sier han.

- Kjempepositivt

Daglig leder i Rissa utvikling Olbert Aasan jubler også over nyheten om faste ansettelser.

- Dette har vi ventet på. Det er kjempepositivt. Det ser ut som det er noe på gang nå, sier han.

Aasan håper Kina-samarbeidet nå skal generere utrustingsjobber til Fosen.

Verftsdirektør Anders Straumsheim. Bildet er tatt da nyheten om storkontrakten med Hurtigruten AS kom noen uker etter konkursen høsten 2015. Foto: Sigrun Overland