Den nye hurtigbåtkaia skulle etter planen åpne i oktober. Så ble 9. november, dagen før markeringen av de nye F-35-flyene på flystasjonen, siktet ut som ny åpningsdato.

Flyene landet, prominente gjester takket av, men fremdeles stod den nye hurtigbåtkaia ubrukt.

– Vi gjennomførte befaring 11. desember for å vurdere om kaia kunne godkjennes eller ikke. Der viste det seg at det gjenstår behov for utbedringer knyttet til universell utforming. Det går på høydeforskjeller mellom kaidekket og fartøyet. Det er for bratt, sier Grethe Opsal, direktør for kommunikasjon og drift i AtB, til Fosna-Folket.

– Rett rundt hjørnet

Den 2. desember sa prosjektleder Roger Lund til Fosna-Folket at den siste prøvekjøringen av anlegget var rett rundt hjørnet, og at trafikken trolig ville flyttes over til det nye anlegget i løpet av den kommende uka.

Når Fosna-Folket snakker med AtB er det 15. desember, men fortsatt står den nye hurtigbåtkaia ubrukt.

– Når det blir åpning må Ørland kommune svare på. De må følge opp tiltakene som er kommet frem på befaring. Før kaia kan åpnes må det sjekkes ut at det er i henhold til kravene, sier Opsal.

Den nye hurtigbåtterminalen er fortsatt ikke i bruk. Foto: Terje Dybvik

Hvilket hjørne?

Prosjektet er et samarbeid mellom Ørland kommune, AtB og FosenNamsos Sjø. Det er de to sistnevnte aktørene som, ifølge Lund, skal godkjenne hurtigbåtkaia før den kan tas i bruk.

– Det det står på er å få rettet opp stigningsforholdet for universell utforming. Per 11. desember var det i tillegg seks mindre forhold som også må lukkes, men de kan akseptere at det brukes noe mer tid på å utbedre, sier Harald Størrønning, avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB.

– Men vi tar ikke i bruk den nye kaia før den fyller kravene til universell utforming. Det er til det beste for alle sammen.

Ifølge Storrønning er det 70 centimeter avvik på stigningsgraden på den nye kaia, mens det på den gamle dreier seg om et avvik på 50 centimeter.

– Etter det jeg forstår er det snakk om å lage en rampe som utligner denne høyden.

Maria Dahlen Tinbod har sendt inn dette bildet til Fosna-Folket av den gamle hurtigbåtkaia; «trikken».

Bruker den gamle

Inntil videre brukes den gamle hurtigbåtkaia - med økenavnet «Trikken» - ved Ørland kysthotell til av- og pålossing av passasjerer og gods.

Men heller ikke den er godkjent.

– Det stemmer. Det er ikke bra at ting ikke er helt topp, men den gamle kaia er per i dag bedre enn nykaia i forhold til bratt adkomst. Så sånn sett ville det vært en forverring å ta i bruk nykaia nå. Jeg ser ingen grunn til å videreføre noe som ikke er i henhold til nasjonale krav i dag, sier Harald Størrønning, avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB.

Åpningsdato

Storrønning henviser til Ørland kommune på spørsmål fra Fosna-Folket om åpningsdato.

– Vi har sagt at vi kan ta i bruk kaia når bakdelen av rampen er i orden i forhold til universell utforming. De andre forholdene foreligger det en tiltaksplan for å få lukket. AtB oppfatter at Ørland kommune er proaktiv og løsningsorientert.

– Det er viktig at når vi skal ta i bruk ny infrastruktur så er det avgjørende at nødvendige forhold og krav er ivaretatt, sier Storrønning.

Fosna-Folket har vært i kontakt med prosjektleder Roger Lund, men ble da bedt om å ringe tilbake senere. Men Lund svarer ikke når Fosna-Folket ringer på nytt.