- Vi hadde en rekordomsetning på 313 millioner kroner i 2017. Det preger virksomheten. Det er bra fart i bedriften. I fjor høst var aktivitetsnivået kanskje til og med litt vel høyt i forhold til hva som var forventet, sier Glenn Andersen som er administrerende direktør i Mascot Høie.

I 2017 økte omsetningen av egenproduserte varer, som puter og dyner, laget på Brekstad med 44 millioner kroner.

En ny putelinje er i produksjon og bedriften jobber konkret med å øke dyneproduksjonen også.

Ansetter flere

Andersen forteller at det i dag er 110 ansatte i bedriften. I tillegg kommer sesongarbeidere som trår i høysesongen på høsten.

- I høst hadde vi 16 sesongarbeidere som nettopp har dratt hjem. De kom tilbake etter jul også fordi vi hadde behov for større produksjon enn først planlagt, forteller direktøren.

- Vi har også en økning på antall ansatte i bedriften i løpet av fjoråret og holder på med å få på plass flere ansatte nå. Vi er i ferd med å doble innkjøpsavdelingen til fire personer for å jobbe med supply chain-arbeid (red. anm: arbeid med verdikjeden).

Han forteller også at bedriften ønsker å komme i kontakt med flere som kan tenke seg å jobbe i produksjonen på Brekstad.

- Vi mangler også arbeidskraft til produksjonen her på Brekstad. Det er snakk om et behov for rundt 6-8 personer i ulike roller i fabrikken.

Dyner og puter

I 2017 produserte Mascot Høie 1,9 millioner puter og 1,2 millioner dyner på Brekstad. I tillegg har bedriften en fabrikk i Litauen.

- Vi fortsetter å investere i produksjonslokalene våre i Brekstad. Det er viktig at vi har produksjonslinjer av ypperste klasse for å konkurrere på det internasjonale markedet, sier Andersen.

- Vi har bestilt en ny putelinje som er under produksjon. Den skal igangkjøres i juni, og vil være i full drift fra i høst. Vi har to skift i dag, og den nye linja vil med det produsere over 900 000 puter til i året. Vi jobber konkret med å forbedre kapasiteten på dyneproduksjon også.

313 millioner

I 2016 hadde Mascot Høie en omsetning på 282 millioner kroner. I 2017 økte den til 313 millioner kroner.

Andersen forklarer at bedriften skiller mellom egenproduserte varer, som er laget på fabrikken på Brekstad, og handelsvarer som er produkter der Mascot Høie eier produktdesign og -spesifikasjoner, men kjøper varene fra andre produsenter og selger dem videre.

- Dyner og puter er egenproduksjon i Norge, mens handelsvarer produseres andre steder og er i hovedsak sengesett og pledd. Veksten i 2017 kommer fra det vi produserer på Brekstad.

- Vi hadde en omsetning av egenprodusert fra Brekstad på 246 millioner kroner 2017, som er en økning på 44 millioner eller 22 prosent fra 2016, forklarer Andersen.

Overskudd

Dyneprodusentens endelige regnskap for 2017 er ikke ferdigstilt enda.

- Vi har nylig vært i forhandlinger med viktige kunder og sikret oss bra volum fremover. Vi går en hektisk høst i møte og aktivitetsnivået blir høyt fremover, det er åpenbart allerede nå, sier Andersen.

- Vi forventer et overskudd omtrent på nivå med tidligere år. Lønnsomheten er forutsigbar, med noen svingninger. I høst økte dunprisene kraftig på grunn av endringer i tilbud og etterspørsel i markedet, for eksempel.

Produksjonsbedrift

Mascot Høie konkurrerer med produsenter fra Baltikum, Polen og fra Asia. De ansatte på Brekstad har naturlig nok et norsk lønnsnivå.

- Det er press på marginene i bransjen. Det handler om å kutte kostnadene der vi kan. Derfor må vi jobbe med å bli bedre hele tiden, sier Andersen.

- For eksempel har vi jobbet med å unngå produksjonsstopp på grunn av trådbrudd.  Et bytte av plastsnellene fra leverandøren gjør at vi reduserer trådbrudd.  Vi må kontinuerlig jobbe for å kvitte oss med flaskehalser, og plukke bort prakk og problemer.

I 2017 fikk Mascot Høie prisen som årets merkevarebygger. Fokuset på merkevaren fortsetter.

- Vi har ansatt en ny grafisk designer. For et av Skandinavias merkevarehus er den digitale og grafiske profilen viktig. Vi investerer i merkevarebygging og øker satsningen på det området, sier Glenn Andersen.