– Vi ønsker å fremheve og inspirere personer som utstyrt med en forretningsidé satser kapital og karriere på å skape varige verdier og arbeidsplasser hele samfunnet har nytte av. Den uavhengige juryen arbeider i disse dager for å vurdere årets kandidater, sier Christian Ronæss, lokalt ansvarlig for EY Entrepreneur Of The Year i en pressemelding.

I Midt-Norge er en bedrift fra Kristiansund, en fra Trondheim, en fra Steinkjer og to fra Fosen nominert i den sekstende kåringen av prisen. Torsdag kveld deles prisen ut i Trondheim.

Vekst

For å kvalifisere seg til prisen, som EY omtaler som verdens største vekstskaperprogram, må selskapet den nominerte lederen tilhører ha en omsetning på minst 20 millioner kroner, minst 20 ansatte og minst 20 prosents vekst i løpet av de siste to årene.

– Dette er sekstende året på rad vi kårer den aller beste vekstskaperen. Norge trenger innovatører som dette for å skape et levedyktig og lønnsomt arbeidsliv. Vi ønsker å løfte frem disse hverdagsheltene, som ofte legger inn usedvanlig mye arbeid for å skape usedvanlige resultater, sier Ronæss.

To av fem

Torsdag kåres de aller beste bedriftene i regionskåringen for Møre og Romsdal, Nord- og Sør-Trøndelag og Nordland sør for Saltfjellet.

Der er Bjørnar Grøntvedt i Grøntvedt Pelagic på Uthaug i Ørland kommune og Morten Berg i Mascot Høie på Brekstad blant de fem nominerte til årets pris i regionen.

De andre nominerte er Victor Jan Jensen i havbruks- og subseaselskapet Abyss Group fra Kristiansund , Tore og Morten Lindbak i kontor og kontorteknologiselskapet Lindbak Gruppen i Trondheim og Alexander Kjølstad i programmeringsselskapet Smart Media i Steinkjer.

Til Oslo

De 12 beste kandidatene i kåringene i seks regioner går videre til en nasjonal finale i Oslo. Den nasjonale prisvinneren skal representere landet i en internasjonal kåring i Monaco, der over 60 nasjoner vil være representert.

Det er en uavhengig jury som skal kåre årets trønderske kandidat til prisen. I tillegg til omsetnings- og vekstkrav ser de på evnen til nytenking, internasjonale mål og påvirkningskraft. Lederen som nomineres må både ha eierinteresser og en ledende stilling i selskapet de nomineres for.

– Entreprenørskap handler både om kompetanse, allsidighet, energi og evne til å få folk med seg. Selv med den beste forretningsidé trenger man stahet, evne til å stå løpet ut og mye slitesterk entusiasme, sier Ronæss.

- Man må få medarbeiderne engasjert, og være smart med hensyn til rekruttering. Alt dette hjelper likevel ikke om ikke man har orden i sysakene. Det må være orden på cash, på penger og regnskap. Basistingene må være på plass, ellers går det ikke, sier Ronæss.

Store navn

EY er det nye navnet på rådgivingsselskapet Ernst & Young, som har over 250.000 ansatte på verdensbasis.

Tidligere har Odd Reitan i Reitangruppen, Petter Stordalen i Nordic Choice Hotels og brødrene Aas i Aas Mek. verksted vunnet den nasjonale prisen.