Kjennelsen ble avsagt mandag i denne uka, etter at rederiet Fosen-Linjen fra Kråkvåg på Ørlandet valgte å gå til sak mot AtB (administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag).

AdtB er også pålagt å betale 193 400 kroner i saksomkostninger. Forbudet mot kontraktinngåelsen er gitt inntil det er rettskraftig avgjort, trolig i en ny rettssak, om Fosen-Linjen har krav på å bli tildelt kontrakten.

Fosen-Linjen planlegger å sette inn to splitter nye ferger i sambandet, mens Norled skal bruke materiell som totalt er eldre. Samtidig har Fosen-Linjen lagt inn et tilbud som er seks millioner kroner rimeligere enn Norled. Dette betyr at Norled-sambandet i løpet av en tiårsperiode vil koste 60 millioner kroner mer å drifte enn tilbudet til Fosen-Linjen.

Pris, kvalitet og miljø

Saken har sin bakgrunn i AtB sin utlysning av anbudskonkurransen i juni fjor. Kontraktsperioden for sambandet Brekstad – Valset er satt til 1. januar 2015 til og med 31. desember 2024, med en ensidig opsjon for AtB til å forlenge tidsperioden på 1 + 1 år.

Tre tilbydere innga tilbud på sambandet, - Fosen-Linjen, Norled og Boreal Transport Nord. AtB meddelte 17. desember i fjor at tilbudene var evaluert og at sambandet gikk til Norled.

I vurderingen av anbudene er det tre hovedkriterier som ligger til grunn. Dette er pris som er vektlagt med 50 prosent, samt kvalitet og miljø som hver er vektlagt med 25 prosent. I vurderingen brukes det videre en poengskala fra 1 til 10 (best). Norled oppnådde 9.39 poeng, Fosen-Linjen 9,06 poeng og Boreal 5,73.

Fosen-Linjen hadde den gunstigste prisen, samtidig med de scoret det samme som Norled på kvalitet. AtB sin avgjørelse falt på miljø, hvor Norled ble betraktet som den beste. Fosen-Linjen har bestridt denne evalueringen, noe som var grunnlaget for rettssaken.

Tvist om drivstofforbruk

Fosen-Linjens advokat, Arild Ove Paulsen, mener at en riktig evaluering ville gitt ørlandsrederiet høyest score. Paulsen påpekte flere punkter som bakgrunn for saken mot AtB. De trekker blant annet fram at de ikke fikk innsyn, jamfør offentlighetslovens paragraf 23. I kjennelsespapirene står det blant annet følgende:

«Fosen-Linjen fikk først innsyn i tilbudspris og oljeforbruk i revidert tilbud den 15. januar 2013. Forretningshemmeligheter er unntatt offentlighet. I henhold til KOFA-praksis er dette ikke forretningshemmeligheter. Det foreligger en rekke brudd på anskaffelsesprosedyrene, blant annet at det foreligger flere forhold som medfører at konkurrentens tilbud skulle ha vært avvist. Tilbudet fra Norled har inntil oppklaring i rettsmøtet fremstått som et tilbud om en «batteriferge». Det er nå avklart at det dreier seg om en hybrid, det vil si at en dieselmotor skal drive et batteri som igjen skal levere strøm til en elektrisk motor. Det finnes ingen båter med et slikt fremdriftsmaskineri i dag. Tilbudet fremstår som et utviklingsprosjekt, hvilket er i strid med konkurransegrunnlaget fordi prosjektet hverken er spesifisert eller basert på godkjente løsninger. I tillegg er opplysningene fra Norled om drivstofforbruk åpenbart uriktige».

-Ikke realistisk

Videre mener Fosen-Linjen at den mest graverende feil er knyttet til hovedkriteriet miljø, og hevder blant annet følgende: «På grunn av begrensede sanksjoner blir tilbyderne «fristet» ut fra økonomiske motiver til å oppgi for lavt oljeforbruk. Det oljeforbruk som Norled har oppgitt, er åpenbart urealistisk og vil alene være avgjørende for utfallet av konkurransen. Basert på driftstimetallet for B-fergen, som er en dieselmekanisk ferge, vil det som er igjen av dieselforbruk til A-fergen innenfor det oppgitte totalforbruk, ikke på noen måte være realistisk».

Fosen-Linjen baserer hovedsakelig dette på at de hevder at Norleds hybrid-løsning ikke har vært prøvd på ferger som er i drift i dag.

Nytt og gammelt

Fosen-Linjen bruker også en rekke argumenter for sitt syn, og har nevnt dem punktvis:

- Fosen-Linjen har to nye ferjer hver på 50 PBE (red.anm.: personbiler) mot Norled som har en ny på 50 PBE og en åtte år gammel ferje på 38 PBE. Likevel er det lik score.

- Vedlikehold av ferjene. Fosen-Linjen har serviceavtale med leverandør. Det er få opplysninger om Norleds opplegg. AtB har gitt Fosen-Linjen for liten uttelling for dette.

- Funksjonalitet og planløsning. Dette skal vurderes i forhold til General Arrangement (GA). Norled er åpenbar trukket for lite for disse forhold.

- Opplegg for forsinkelser og for reservemateriell. Fosen-Linjen har fergene liggende på Ørlandet. Norled vil ha den liggende i nabofylket Møre og Romsdal. AtB har gitt Fosen-Linjen for liten uttelling for dette.

- Tidspunkt for innsetting av ferge. Fosen-Linjen vil innsette A-fergen 1. januar 2015 og B-fergen 1. april 2015, mens tilsvarende for Norled er 1. juli 2015 og 1. januar 2015. AtB har gitt Fosen-Linjen for liten uttelling også for dette. Den matematiske beregningsmetode, som er bebudet i tilbudsgrunnlaget, er ikke benyttet.

Basert på disse ulike punktene mener Fosen-Linjen at dersom pris, kvalitet og miljø hadde vært evaluert korrekt, ville dette dette gitt Norled 8,41 poeng og ørlandsrederiet 9,06 poeng.

-Ingen uriktige opplysninger

AtB sin advokat i saken er Brynjulf Næss. Selskapet mener at forhandlingene er gjennomført i tråd med anskaffelsesloven og anskaffelsesforskriften. Selskapet bestrider også at begrunnelsen for tildelingsbeslutningen er mangelfull.

AtB mener at det fremgår av konkurransegrunnlaget at det relevante vurderingstemaet knyttet til miljø er drivoljeforbruk i liter per år, og påpeker at det er gjennomført en evaluering av dette: «AtB har ikke holdepunkter for at tilbudet fra Norled inneholder uriktige opplysninger om drivstofforbruk».

-Alder skal ikke evalueres

Om andre innsigelser bemerker AtB følgende:- Endringen av konkurransegrunnlaget fra 50 PBE til 35 PBE kan ikke anses vesentlig. Det er full adgang til å endre konkurransegrunnlaget før tilbudsfristens utløp så lenge endringene ikke anses som vesentlige, jf. forskriften § 8-2(1). For øvrig er overoppfyllelse av minstekravet vedrørende PBE tatt med som positivt ved under kriteriet pris.

- Alder på fartøyene er i seg selv ikke en del av det som i henhold til konkurransegrunnlaget skal evalueres. Det fremgår heller ikke av Norleds tilbud at «Norled i omfattende grad tar sikte på å bruke MF Ytterøyningen som A-ferge».

- AtB mener at evalueringen av tilbudene om vedlikeholdet av ferjene er i tråd med anskaffelsesregelverket.

- AtB mener at evalueringen av tilbudene for kriteriet «funksjonalitet og planløsning» også er i tråd med anskaffelsesregelverket.

- AtB fastholder at evalueringen av tilbudene for kriteriet «opplegg for forsinkelser og for reservemateriell» er i tråd med anskaffelsesregelverket. Det vises for så vidt til tildelingsbeslutningen med vedlegg.

- AtB fastholder at tildelte poeng for kriteriet «tidspunkt for innsetting av ferge» reflekterer relevante forskjeller mellom tilbudene og at beregningen er i tråd med konkurransegrunnlaget.

- AtB sin tildeling er ulovlig

Sør-Trøndelag tingrett gir Fosen-Linjen medhold på flere punkter, og skriver blant annet i rettsavgjørelsen : «Retten finner sannsynliggjort at AtB ved å unnlate å gjøre dette har tilsidesatt de grunnleggende krav som fremgår av § 5 i lov om offentlige anskaffelser av 16. juli 1999 nr. 69, og at AtB sin tildeling derfor er ulovlig og kan settes til side».