- Vil vi se F-35 fly over Fosen, for eksempel 13., 14. og 15. november, spør Fosna-Folket sjef for Luftving 132, oberst Hans Ole Sandnes.

- Så tidlig tror jeg ikke arbeidet på bakken med mottakskontroll er unnagjort. Det er tidlig å angi datoer nå, svarer Sandnes.

Dermed blir F-35 i lufta over Fosen ikke hverdagslig med det aller første etter den planlagte landingen av Norges første norske F-35 på norsk jord når de ankommer Ørlandet fredag.

Mottakskontroll

Norge mottok sine første F-35 ved Luke Air Force Base i USA i 2015. Der står det nå totalt sju norske F-35 som brukes i utdanningen av norske F-35 piloter. Disse flyene har blitt overtatt av Norge på basen i USA.

- Fly nummer åtte, ni og ti kommer til Ørlandet nå. Vi skal gjennomføre en mottakskontroll for å føre flyene inn i norske system. Det er første gang vi gjør det i Norge, på en ny base og med infrastrukturen der. Det skal vi gjøre riktig og rolig i starten, sier generalmajor Morgen Klever, som er sjef for Norges F-35 program.

På sine nettsider skriver Forsvaret at Forsvarsmateriell vil bruke fem arbeidsdager på å gjennomgå at rundt 230 ulike deler har riktige serienummer, at rundt 50 forskjellige dokumenter som følger med flyet stemmer og at rundt 17 forskjellige tester av hvert flys funksjoner gjøres som del av mottakskontrollen.

- Vi planlegger å ha fly i luften til markeringen 10. november med norske flygere og med norske markeringer på flyene, men det er ingen garanti for at vi rekker det, sier Klever.

Verdiful signatur

- Når flyene lander her i morgen signerer luftvingsjefen for at han mottar flyene og tar dem da over, selvfølgelig med støtte fra Forsvarsmateriell, som skal gjennomføre mottakskontroll. Når han signerer for mottatt F-35, utløser det at vi betaler for dem, sier forklarer Klever.

Sjef for Luftving 132, Hans Ole Sandnes, skal signere for å motta flyene, som Luftforsvaret da umiddelbart begynner å ta i bruk til trening og annet arbeid.

- Vi har som plan å fly to norske fly den 10. Det blir en flott dag. Vi håper vær og forhold gjør det mulig å fly. Ankomst av flyene i rett tid for å få gjennomført kontrollen er også en forutsetning for den planen, sier Sandnes.

Både han og Klever understreker at F-35 ikke skal overta oppgaver fra F-35 før mot slutten av 2019, da de skal inn i som en initial kapasitet og operere sammen med F-16 i en overgangsperiode før F-16 fases ut.

Morten Klever (t.v.) og Hans Ole Sandnes ved F-35 flymodellen i Ørland kultursenter. Foto: Jakob Ellingsen

Flere fly

Så langt har Stortinget bevilget penger til innkjøp av 40 F-35. I det politiske planverket skal Norge anskaffe inntil 52 fly, som er det antallet Forsvaret har sagt i sine uttalelser at de trenger for å utføre de oppgavene de er satt til av politikerne på Stortinget.

- For de neste 45 flyene, skal mottaket og mottakskontrollen skje på Ørlandet. Vi skal motta 6 fly hvert eneste år fremover, tre om våren og tre om høsten, sier Klever.

Han forklarer at produksjonen av F-35 skjer i kontraktsenheter der prisen gradvis går ned for hver generasjon år etter år.

- Senest i september var jeg i Fort Worth (Texas, USA) for å se de norske flyene som er i produksjon. De seks flyene som skal leveres til neste år er i rute, og de ferdigstilles med omtrent en måneds mellomrom. Etter planen er det første flyet ferdig i slutten av februar, sier generalmajoren.

- Planen er å levere flyene tre og tre av gangen her på Ørlandet, med første levering i mai. Jeg vil ikke møte hver gang det kommer nye fly. Alle flyene kommer hit og leveres av amerikanske piloter de 15 gangene det kommer tre fly over Atlanterhavet, fortsetter Klever.

Symbolsk

Det vil ta mange år før det er full aktivitet med F-35 på Ørlandet inn mot midten av 2020-tallet. Opptrappingen vil skje gradvis i takt med at stadig flere fly leveres. Norges satsning på F-35 underbygger hele langtidsplanleggingen i norsk forsvarssektor.

Storparten av de norske flyene skal ha sin base på Ørlandet. Dagens sju fly til pilotutdanning i USA skal reduseres til fire i omkring 2023-4 etter at Norge har utdannet flere piloter i overgangen til den nye kampflytypen. Ytterligere rundt ti prosent av de norske flyene skal stå i beredskap på en framskutt base på Evenes.

Dermed blir en velfungerende Ørland flystasjon viktig for norsk forsvarsevne i fremtiden.

- Det gode samarbeidet fra stasjonens opprettelse i 1954 er vi avhengige av at fortsetter, også med nytt utstyr fremover. Det er både nødvendig og veldig viktig for oss, sier luftvingsjef Sandnes.

- Dere klør vel i fingrene for å få F-35 i lufta, spør generalmajor Klever med et smil.

- Det er ikke ubetydelig akkumulerte forventinger til F-35 fra det politiske nivået. Det kulminerer nå noe symbolsk ved at flyene har begynt å komme, svarer Sandnes diplomatisk.

- Det er mitt inntrykk at kommunen og lokalmiljøet rundt flystasjonen har lagt opp et veldig flott og velplanlagt program for den første ankomsten, sier oberst Hans Ole Sandnes.