Fosenbrua AS har siden selskapet ble stiftet i 2016 gått i bresjen for å realisere gamle tanker om fast veisamband mellom Fosen-halvøya og Trondheim. Samtidig har regionrådet i Orkdalsregionen arbeidet med en undersjøisk tunnelløsning for å knytte Fosen og Orkdalsregionen sammen.

Mandag ettermiddag ble det arrangert åpent folkemøte mellom private og offentlige aktører og interessenter på Litteraturhuset i Trondheim.

– Det var Trøndelag Høyre som kalte inn til møtet. De har vel ment at fylkespolitikerne har vært passive hittil, og det har de jo rett i. Så sånn sett var det betimelig med et møte, sier daglig leder i Fosenbrua AS, Olav Ellevset, til Fosna-Folket.

Michael Momyr var ordstyrer og innleder for møtet. Foto: Erik Eikebrokk

To prosjekter

Sammen med blant andre Ove Vollan, som er styreleder i Fosenbrua AS, Tom Myrvold (H), ordfører i Ørland kommune, og Håkon Kibsgaard Jordet, daglig leder regionrådet Orkdalsregionen, orienterte Ellevset om hvor de fergeløse fjordkryssingsprosjektene står i dag, og i hvilke retninger prosjektene kan gå i fremtiden.

– Det var et positivt møte, så sånt sett var det greit å få en føling med hvordan folk fra Trondheims-området stiller seg til fjordkryssingsprosjektet, og det var ikke noen negative indikatorer som kom frem. Det er helt klart interesse for å gjennomføre prosjektet, sier Ellevset.

Fjordkryssingsprosjektet består i dag av to forskjellige løsninger. Den ene løsningen er å krysse Trondheimsfjorden over bru. Den andre løsningen går ut på å krysse Trondheimsfjorden gjennom tunnel.

– Dette er et todelt prosjekt med en fellesnevner, sier Myrvold.

Felles for begge løsningene er en veiforbindelse over eller under Stjørnfjorden. Mens den første løsningen tar utgangspunkt i bruforbindelse, tar den andre utgangspunkt i to undersjøiske tunneler.

Det er heller ikke slik at én av de to løsningene utelukker den andre, noe som var viktig for partene å tydeliggjøre.

– Det er ingen konflikt eller konkurranse. Det er viktig å få frem poenget med at vi er ingen motstander av Trondheimsfjordbrua; det er det gjort enstemmig vedtak på i Fosen regionråd, og aldri noe Ørland kommune har snakket imot. Begge prosjektene er komplimentære, og har én fellesnevner, at begge vil krysse Stjørnfjorden, og vi vil samarbeide direkte om den løsningen, sier Ørland-ordføreren.

Litteraturhus var fullt av hørelystne trøndere fra begge sider av fjorden. Foto: Erik Eikebrokk

Raskere og billigere

Den eneste måten å komme seg med bil fra Fosen til Trondheim i dag, er med ferje. Avhengig av hvor på Fosen man bor, vil fremtidens fjordkryssing bli både raskere og billigere, ifølge partene.

– Slik som det er i dag pendler 16 prosent av arbeidstakere i Indre Fosen kommune til Trondheim. Fosen ligger nære Trondheim, men det koster uforholdsmessig mye å komme seg til byen, sier styreleder Vollan.

Hurtigbåten fra Trondheim til Brekstad koster 250 kroner én vei, mens ferjekryssing Flakk-Rørvik koster 252 kroner for personbil, hver vei.

– I et forarbeid ble det antydet en pris på hundre kroner. Det skal i hvert fall ikke bli dyrere enn i dag, forsikrer Ellevset, om hva det i fremtiden vil koste å krysse Trondheimsfjorden via bru.

Ellevset er daglig leder i Fosenbrua AS, som jobber for en ferjekryssing av Trondheimsfjorden omtrent på samme sted som ferjestrekket Flakk-Rørvik går i dag. Han tror det er en tett sammenheng mellom samferdsel og befolkningsvekst.

– I 1964 hadde Fosen samme folketall som Sotra og Askøy til sammen. I dag er innbyggertallet mer enn doblet der de har fått bru til byen.

Han legger frem tall som viser at folketallet på Fosen har sunket med 8 prosent siden 1964, mens Askøy og Sotra - utenfor Bergen - kan vise til befolkningsvekst på henholdsvis 115 og 181 prosent etter at de fikk bruforbindelse til Norges nest største by i 1991 og 1971, henholdsvis.

De røde strekene viser hvilke regioner på Fosen som vil ligge innenfor én time kjøreavstand fra Trondheim by. Foto: Fosenbrua AS

Til Trondheim på én time

Med løsningen som Fosenbrua AS skisserer vil man komme seg til store deler av Fosen fral Trondheim på under én time; fra Brekstad i vest, til Åfjord i nord, til Leksvik i øst. Slik det er i dag, kommer man seg knapt over fjorden på den tiden.

Framskrivninger viser at fjordkryssingstiltakene vil kunne flerdoble antall kjøretøypasseringer over fjorden, og tilgjengeliggjøre Trondheim for fosninger - og vice versa - på en helt annen måte enn i dag.

«Bru mellom Fosen og Trondheim – er det utslagsgivende vegtiltaket med tanke på trafikale endringer for Fosen. Tiltaket har ringvirkninger for trafikken flere steder på Fosen,» står det i trafikkanalysen Norconsult har gjort på oppdrag for Fosenbrua AS.

– Prosjektet er selvfinansierende. Vi forutsetter at dette skal gjøres uten at det belaster offentlige budsjetter, sier Ellevset.

«Bru over Stjørnfjorden er et tiltak som påvirker lokaltrafikk på Fosen og hvilke rutevalg reisende gjør mellom eksempelvis bosted og arbeid. Det gir vestlige deler av Fosen bedre kommunikasjon, og Rissa, Bjugn og Ørland går fra å være langt unna hverandre, til å bli integrert til ett felles område. Tiltaket kobler Ørland og Bjugn betydelig nærmere Trondheim,» står det videre.

Det er foreløpig ikke gjort noen kostnadsberegning for bruprosjektet, som etter planen skal finansieres gjennom bompengeordninger.

To forskjellige prosjekter, men med én felles visjon: Å knytte Fosen-regionen tettere sammen samt gjøre Fosen-halvøya døgnåpen og tilgjengelig 24/7.

– Det er to helt forskjellige prosjekter, men vi er enige om kryssingen av Stjørnfjorden. Den knytter tjue tusen fosninger sammen, sier Vollan.

Ove Vollan er styreleder i Fosenbrua AS. Foto: Erik Eikebrokk

Tunnel

Ifølge en rapport utarbeidet av Menon Economics vil tunneler under Trondheimsfjorden (fra Agdenes) og Stjørnfjorden (fra Fevåg) kutte reisetiden mellom Rissa og Agdenes med 87 minutter. Reisetiden mellom Rissa og Ørland vil kunne kuttes med 27 minutter, gitt skiltet hastighet på 80 kilometer i timen.

Anslått reisetid for de to tunnelene er henholdsvis tolv og seks minutter. Rapporten tegner opp en skisse for Trondheimsfjordtunnelen, som vil bli 16 kilometer lang, mens tunnelen under Stjørnfjorden vil bli 8 kilometer lang.

Totalpris for begge tunnelene: Tre milliarder kroner.

– Dette er noe folk har drømt om siden istida. Det er gjort spede forsøk på å få det til, men nå er det tatt tak i igjen, sier Håkon Kibsgaard Jordet, daglig leder regionrådet Orkdalsregionen.

Parallelt med fjordkryssingsprosjektet planlegger Statnett å legge en ny høyspentforbindelse mellom Namsos og Surnadal innen 2028. Spørsmålet er om det kan la seg gjøre å legge høyspentledningen som en undervannskabel og kombinere denne med tunnel for veitransport. En slik løsning kan potensielt sett være kostnadsbesparende for de to prosjektene sett under ett, ifølge rapporten.

Innbyggere i 61 kommuner vil ifølge rapporten få redusert reisetid ved en eventuell tunnelbygging.

To tunneler, på 16 og 8 kilometer, til henholdsvis 2 og 1 milliard kroner. Foto: Orkdalsregionen/norgeskart.no

Dårlige utsikter

Ordfører Myrvold hevet stemmen da han fikk spørsmål fra salen om den mulige bruløsningen som kan gå over Stjørnfjorden, fra Fevåg i Indre Fosen kommune, til Ørland og Bjugn kommuner.

– Jeg oppfatter det slik at riksantikvaren har en fagsnever tilnærming til alt som har å gjøre med det som er over fjorden. Dette er stikk i strid med øvrige aktører, som ser at vi ikke bare kan snakke fag, vi må også snakke samfunnsutvikling. Det er en talibanfundamentalistisk tilnærming, svarer Myrvold oppgitt.

Ordføreren snakket om riksantikvarens og fylkesmannens behov for å styrke vernet av området rundt Austrått-borgen, når det kommer til siktlinjer ut fra og inn mot det kulturrike arealet. Et slikt vern kan innebære at det å bygge bru over Stjørnfjorden ikke er realiserbart.

– Det vil for den jevne innbygger være litt uforståelig at fra ethvert punkt man ser Austrått-borgen så skal det være definerende for hva man kan og ikke kan gjøre. Min opplevelse er at ønsket fra riksantikvaren er at alle siktlinjer til Austrått skal være fritt. Jeg har fått signaler om at det å kline opp ei diger bru vil bli gjenstand for innsigelser. Men nøkkelen til god samfunnsutvkling er god samferdsel, sier Myrvold.

Kryssing av Stjørnfjorden er sentralt i planene om å knytte Fosen-regionen enda tettere sammen. Skulle broplanene kollapse, kan en undersjøisk løsning være vel så aktuell som en oversjøisk bru.

– Det kan være interessant å undersøke om det er mulig å anlegge tunnel. En tunnel som kommer opp for eksempel på Karlsenget (ligger i Opphaug i Ørland kommune, journ. anm.), og visuelt ikke vil være synlig i landskapet, eller være forstyrrende for Austrått-området, sier Myrvold.

Det var Trøndelag Høyre som innkalte til informasjonsmøte på Litteraturhuset i Trondheim. Foto: Erik Eikebrokk

Riksantikvaren

Fosna-Folket kontaktet Riksantikvaren for å undersøke hvilken betydning vern av siktlinjer kan ha for en eventuell bygging av bru.

– Jeg har sjekket alle Riksantikvarens dokumenter, og det finnes ingen uttalelse som sier noe om dette med bru, svarer en ansatt ved Riksantikvarens fagavdeling.

– Men hvilken betydning kan vern av siktelinjene ha for en brubygging?

– Dette er ikke noe Riksantikvaren har uttalt seg om enda. Du får snakke med ordføreren. Og lykke til med det.

«Game changer»

Ellevset snakket om fjordkryssingsprosjektet som en potensiell «game changer» for Fosen-regionen. Beregninger gjort i samarbeid med Statens vegvesen antyder en tredobling av trafikkveksten - minst. Dette som konsekvens av at man kan utelukke ventetid på ferje, ulempekostnader, overfartstid og høye bompengekostnader. Ellevset trekker klare paralleller mellom nærhet til større arbeidsmarkeder og befolkningsvekst for regionen.

– Framskrivninger tyder på at vi med en bru over Trondheimsfjorden kan få fem til seks tusen kjøretøy i døgnet, mot 1 750 i dag med ferjeløsningen.

«Fosen vil kunne bli en del av et større felles bo- og arbeidsmarked i Trondheimsregionen. Som følge av tiltakene vil flere tettsteder på Fosen kunne komme inn under det som ofte er definert som akseptabel pendlingsavstand til bo- og arbeidsmarkedet i og rundt Trondheim,» står det i rapporten.

«En realisering av tiltakene kan medføre store endringer i både intern kommunikasjon på Fosen, og bidra til at Trondheimsområdet blir innenfor akseptabel pendlingsavstand fra store deler av Fosen. (...) Pendling til Trondheim blir lettere, samtidig som næringslivet på Fosen vil bli mer attraktivt for pendling den andre vegen.»

– Målet er å være ferdig med en del av prosjektene i 2027, men da må vi begynne i 2025, sier Vollan.

– Statnett må ha ledning klar til 2028. Det er en drivkraft i prosjektet, så det er absolutt realiserbart, sier Myrvold.