På kommunestyremøtet i Bjugn kommune sist uke, ba Høyre-politiker Jan Vollan om ordet. Fra talerstolen fremmet han følgende forslag.

– Bjugn kommune støtter arbeidet med å etablere kryssing av Stjørnfjorden og Trondheimsfjorden med kroner 100 000.

Det er Fosenbrua AS som ser på mulighetene for å finansiere et fast samband mellom Fosen og Trondheim. En prosjektpakke på rundt tolv milliarder kroner består av to fjordkryssende bruer samt tunnel- og veitiltak.

By til bygd

Forslaget ble enstemmig vedtatt av kommunestyret. Overfor Fosna-Folket forklarer Vollan bakgrunnen for at kommunen nå støtter prosjektet som har som hovedmål å korte ned reisetiden mellom Fosen og Trondheim betraktelig.

– Vi ønsker at Bjugn kommune skal vise at for å knytte Fosen bedre sammen så trenger vi en bedre samferdselsløsning. Det ligger allerede inne som et ledd i avtalen om kommunesammenslåing, å få sambandet realisert så fort som mulig, sier han.

Bruforbindelse eller sjøtunnel; Vollan er ikke fremmed for begge deler, men tror den ene løsningen er mer realistisk enn den andre.

– Bru er en bedre løsning enn tunnel. Staten må gjerne bygge begge deler, men jeg ser på det som mer realistisk å få klar brua før tunnelforbindelsen. En dyp sjøtunnel er ingen god løsning for tungtransport, og så kommer den på feil side av Trondheimsfjorden, sier Vollan.

Tiltaket vil medføre at store deler av Fosens befolkning vil kunne nå Trondheim på under én time - uten å måtte ta ferje.

De to bruene, over Stjørnfjorden og Trondheimsfjorden, gjør at de fleste fosninger kan komme seg til Trondheim på under én time. Foto: Fosenbrua AS

Symbolverdi

Det er ikke første gang forslaget om å støtte bruprosjektet har vært diskutert i kommunestyret.

– Saken har vært oppe tidligere. Da hadde ikke kommunen råd til det, men det har vi nå. Vår sum er ganske liten, men det er symbolverdien som er det viktigste her.

– Vi håper at alle kommuner på Fosen går inn i prosjektet med en viss sum, sier Vollan.

Fosenbrua AS har så langt formulert en bompengepakke, som sammen med bru over Trondheimsfjorden også inneholder bru over Stjørnfjorden og tunnel mellom Flakk og Ila i Trondheim.

Det er så langt forutsatt at prosjektet blir et fylkesvegprosjekt, men at det fullfinansieres av trafikken selv.

– Utrolig bra!

Styremedlem i Fosenbrua AS, Olbert Aasan, er ukjent med vedtaket før Fosna-Folket tar kontakt.

– Det har jeg ikke fått med meg. Det er et fantastisk vedtak, og en strålende gest. Det er utrolig bra for prosjektet at vi har med flere aktører som vil at prosjektet gjennomføres.

– Jeg syns summen fra Bjugn kommune er stor; ved å oppfordre flere til å gjøre det samme, sier de noe mer enn bare å komme med pengene. Det betyr veldig mye for oss. Vi har jo et inntrykk at hele Fosen vil dette, og nå synliggjør de det også, sier Aasan.

Da Olav Ellevseth, som er daglig leder i Fosenbrua AS, la frem forslaget for politikere i juni, sa han følgende om den videre prosessen:

- Det er nesten det vanskeligste å spå, når brua står ferdig. Det er teknisk mulig å bygge brua. Fra man lyser ut prosjektet for å bygge bro, vil det ta i størrelsesorden fem år før den er ferdig.

Fosen Regionråd har tidligere gått inn med en halv million kroner i aksjekapital i selskapet. Fosenbrua har signalisert at håpet er å få første bil over brua i 2025.