Det er Sindre Blindheim i Norconsult Ålesund, som har utarbeidet analysen. Blindheim har tidligere arbeidet sammen med daglig leder i Fosenbrua, Olav Ellevset, blant annet med ferjefri E39. Blindheim er samfunnsøkonom og har arbeidet 15 år med regional utvikling og effekter av ulike tiltak, blant annet hva infrastruktur kan bety for næringslivet.

Anerkjente modeller

Modellene som er brukt i analysen er anerkjente og gir et godt bilde, selv om det selvsagt er usikkerhetsmomenter.

I analysen som er gjort beregnes det en formidabel økning i trafikken når brua er på plass.

- Vi har tidligere gått ut fra en døgntrafikk på 4000. Og med en slikt tall er brua finansierbar. Nå viser denne analysen 7500 ådt (årsdøgntrafikk) ut fra den modellen Sindre har brukt, når alle tiltakene i pakken er realisert, påpeker Olav Ellevset.

Firedelt pakke

Pakken er delt inn i fire.

Først bru over Trondheimsfjorden som tiltak 1.

Deretter fjordkryssing av Stjørnfjorden enten bru eller tunnel som tiltak 2.

Tiltak 3 beskriver ny veg mellom Flakk og Ila/Sluppen.

Og til slutt tiltak 4 som er ny veg mellom Rissa og Fevåg (tunnel gjennom Blåheia)

Svært positivt for Ørland

Styremedlem Ragnar Lyng påpekte at når brua kommer vil det også bli vesentlig kortere veg inn til Trondheim for innbyggere i både Mosvik og på Inderøya.

De som vil tjene aller mest tidsmessig fra Fosen og inn til Trondheim når alle fire tiltakene er på plass, vil bli ørlendingene.

Tiden det vil ta å kjøre fra ulike deler av Fosen og inn til Trondheim etter at hele pakken er realisert (til høyre).Gult 0-15 min, oransje 15-30 min, rød 30-45 min, og mørk rød (Åfjord) inntil 60 min. Foto: illustrasjon Norconsult

Dersom man tenker seg hvor langt man rekker å kjøre på inntil én time omfavnes hele Fosen i forhold til å nå Trondheim på den tiden. Når alle fire tiltakene er på plass er det beregnet kjøretid mellom Rissa/Stadsbygd på inntil 15 minutter inn til byen (se illustrasjon) Ørland- og Bjugn-innbyggere vil komme seg til byen på under én time avhengig av hvor de bor i kommunen.

- Styrket Fosen

Sindre Blindheim konkluderer med at det ligger et stort potensial i samtlige tiltak, alene eller som helhet. Han mener tiltakene vil styrke Fosen sin posisjon i regionen, og at Fosen vil bli en del av det store bo- og arbeidsmarkedet som Trondheimsområdet representerer, på en helt annen måte enn i dag.

- Frysninger på ryggen

- Vi har operert med alt for defensive tall i starten av prosjektet. Dette er fantastisk å se. Jeg får frysninger på ryggen, sa Olbert Aasan etter presentasjonen.

- Det er kun finansieringen det står på nå. Teknisk sett trenger vi ikke vente med å starte. Deloitte skal nå analysere finansieringskonsept for å få fram hvilke muligheter vi har. Det skal være klart til sommeren, opplyste Ellevset som regnet med at en finansieringsplan vil være klar i løpet av ett års tid.

Bil over i 2025?

Håpet er å få ut en anbudskonkurranse i 2020, og første bil over brua i 2025.

Styret i Fosenbrua Foto: Sigrun Overland

Styret i Fosenbrua AS består av følgende personer:

Olav Ellevset er ansatt som daglig leder i Fosenbrua,  styreleder Ove Vollan, styremedlemmer Olbert Aasan, Eigil Erbe, Siri Stjern Strøm, Ola Setsaas og Elin Harbak og Ragnar Lyng.