- Vi merket at trafikken har økt. Alle tellinger viser at det har skjedd raskt. Det blir flere trafikksituasjoner, og flere muligheter for at ting kan gå galt når flere kjører, sier Gunnhild Tettli, som er leder for trafikksikkerhetsutvalget i Ørland kommune.

I 2014 offentliggjorde Forsvarsbygg prognoser med estimat for trafikken i Ørland kommune dersom man bygget ut Ørland flystasjon med Norges nye kampflybase, og ikke gjorde det.

Alt nå er trafikken langt over prognosene for år 2030 på flere strekninger inn mot Brekstad.

Mer enn dobling

Forsvarsbygg gjennomførte en grundig konsekvensutredning i forbindelse med utbyggingen av ny kampflybase. Trafikkutredningen presenterer trafikkbildet i 2012, og prognoser for hvordan trafikken kan komme til å se ut i 2030 med og uten kampflybasen.

I 2012 kjørte 1800 biler fylkesvei 710 fra kommunegrensen til Opphaug. Prognosene regnet med at trafikken på strekningen ville øke med 50 prosent frem til 2030 dersom med baseutbyggingen, og 27 prosent uten.

Ved utgangen av 2016 var trafikken 4160 biler i døgnet, som er 54 prosent mer enn trafikken beregnet for 2030. Det er 2,3 ganger flere biler enn i 2012.

- Trafikksikkerhetsutvalget er et underutvalg av Komité plan, drift og landbruk. Det gjør at vi får tatt med sikkerhetsperspektivet inn i planarbeidet i kommunen, sier Tettli.

- Vi tar med oss erfaringene med store trafikkmengder inn i arbeidet med ny sentrumsplan som er under arbeid, fortsetter hun.

Her ser vi trafikkmengden i antall biler per døgn, årsdøgnstrafikk, for utvalgte veistrekninger i 2012. Kilden er Nasjonal vegdatabank og målinger gjort av Statens vegvesen i 2013. Foto: Forsvarsbygg

Hele 710

Trafikkprognosene for hele fylkesvei 710 i 2030 i Ørland kommune er allerede mer enn nådd, med unntak av fergestrekningen og Havnegata inn mot fergesambandet.

Prognosene for fylkesveien fra Opphaug til Skiftkrokan var på 4400 biler hvert døgn i 2030. Trafikken er i dag på 6200 biler i døgnet.

Trafikken fra krysset på Skiftkrokan og inn til Brekstad sentrum ble beregnet til 5700 biler, mens trafikken ved inngangen til 2017 var 7500 biler i døgnet, ifølge det samme kildematerialet, Nasjonal Vegdatabank.

På fylkesveiene rundt selve flystasjonen, fylkesvei 241 sør for gjerdet, fylkesvei 244 vest og nord for flystasjonen og fylkesvei 245 øst for flystasjonen har trafikken økt med mellom 10 og 15 prosent fra 2012 til inngangen av 2017.

Det gjelder også strekket fra Brekstad mot hovedporten på Hårberg.

Sammensatt

Her ser vi trafikktallene for 2012 i biler per døgn i svart, og prognoser for trafikken i 2030 med kampflybaseutbyggingen (blått) og uten utbyggingen i grått. Foto: Forsvarsbygg

Tettli sier det ikke finnes en enkelt grunn til at trafikken øker så mye mer enn beregningene gjort for bare to år siden.

- Det er litt vanskelig å si om toppen er nådd tidligere enn antatt, eller om trafikken vil øke enda mye mer, sier hun.

Hun forteller at trafikksikkerhetsutvalget spesielt ser at det er store utfordringer rundt hurtigbåtkaia i tidsrommet akkurat når hurtigbåten går.

- Rundt avgang er det mange biler, sykler og fotgjengere på samme tid. Vi må løse utfordringene og håper å få med oss Forsvarsbygg på tiltak rundt pendlingen som har sammenheng med den nye kampflybasen, sier Gunnhild Tettli, leder for trafikksikkerhetsutvalget på Ørlandet.