Liankrysset i Åfjord kommune er stedet der fylkesveg 723 og fylkesveg 6318 møtes. Her må det gjøres store utbedringer for å muliggjøre transportene av vindmølledeler til  Harbakfjellet. Reguleringssaken har ligget ute til høring, og fylkesmannens ulike avdelinger er blant dem som er bedt om innspill.

Klima og miljø

Fylkesmannen ber om at en utarbeider en søknad og legger ved prosjekterte løsninger av kulvert og andre biotopforbedrende tiltak i vassdraget.

– Vi gjør oppmerksom på at da NVE ikke har krevd tiltakene i vassdraget konsesjonsbehandlet, må det allikevel innhentes en tillatelse til å utføre fysiske tiltak i vassdraget. Vi kan ikke se å ha mottatt en slik søknad, skriver Fylkesmannen.

Forskrift om fysiske tiltak i vassdrag krever ifølge brevet fra Fylkesmannen dette.

Søknaden skal oversendes Fylkesmannen for behandling.

Lakseførende

Vassdraget er et viktig sjøørretvassdrag og det er og registrert som lakseførende. Vassdraget og artene der er sterkt påvirket av tilsig fra jordbruket og bestanden av sjøørret står som redusert og laks som moderat påvirket.

I forhold til kryssing og tiltak i Lianselva er Fylkesmannen tilfreds med at en krever løsninger som er i tråd med slipp fisken frem veilederen, og at en samtidig ønsker å gjennomføre biotopforbedrende tiltak i elva.

Riggområdet

Riggområdet, som er lagt inn i Nord-Østre hjørne av krysset, ligger nær vassdraget. Fylkesmannen ber derfor om at en vurderer å flytte dette riggområdet lenger unna vassdraget. Hvis dette ikke gjennomføres, mener Fylkesmannen en bør synliggjøre  risikoen for forurensing og avbøtende tiltak under anleggsperioden. Det bør foregå gjennom de analyseverktøyene Statens vegvesen har tilgjengelige, heter det.

– Vi mottar gjerne en miljøoppfølgingsplan eller lignende for gjennomlesning, skriver saksbehandleren.

Jordbruket

Hensikten med reguleringen er å justere og senke kryssområdet. Slik vil de få «en tilfredsstillende vertikal- og horisontalkurvatur for framføring av turbintransport til Harbaksfjellet». På godt norsk betyr det at det blir mindre bratt og svingete slik at det blir lettere å passere med deler til vindmøllene.

Det framgår at arealet innenfor planområdet består av kjøreveg, vegskråninger, åpen fastmark og innmarksbeite som er gjengrodd, dyrket mark og boligareal. Tilstøtende areal er i hovedsak jordbruk.

Det framgår at planforslaget er utformet slik at det legger beslag på minst mulig dyrket mark, og medfører at ca. 2,7 daa blir permanent nedbygd og ca. 3,5 dekar blir midlertidig beslaglagt.

Stor verdi

Det er i bestemmelsene sikret at overflødig matjord skal gjenbrukes til jordbruksformål og istandsetting av sidearealene. I kommunens vurdering av saken framgår det at det er relativt lite press på dyrkajorda i Stokksund, og at dette tiltaket har stor verdi. Videre anføres det at noe av den berørte jorda kan gjenvinnes på nordsida og vest for krysset.

Etter Fylkesmannens vurdering er konsekvensene for jordressursene minimert, og det er søkt løsninger som også ivaretar de midlertidig berørte områdene. På denne bakgrunn, og ut fra samfunnsinteressen i saken, har Fylkesmannen ingen avgjørende innvendinger til forslaget.