I ei tid der det bygges og utbedres veger på Fosen for store summer, er det fremdeles bygdelag med vegstrekninger som er preget av forfall. Den siste delen av vegen mellom By og Stjern er såkalt grusveg, sjøl om Ja. P. Stjern mener det er mer leire i materialet den består av enn grus.

Huller og humper

Herrene fra Stjern har flere skrekkeksempler som de kan vise til på strekningen.

Mange steder er vedlikeholdet preget av ad hoc løsninger for å løse den verste krisen.

– Å ha på grus på leira er det liten vits i, sier Jan P. Stjern.

Arnold Stjern mener det har vært minst tre møter der vegen inn til Stjern har stått på agendaen.

Det var ett møte der både Statens vegvesen og folk fra fylket var til stede.

– Vi syntes det hørtes lovende ut på det møtet, men det har fremdeles ikke skjedd noe med vegen, sier Arnold Stjern.

Utrygg veg

Arnold kan ikke huske at det har vært gjort større utbedringer på denne vegn i hans levetid, men han er litt usikker på en periode da han var ute og gikk på skole. Gjennom året forandrer vegen seg stadig etter værforholdene. Akkurat nå er den forholdsvis fast jevnt over, men hull, dolper og humper finnes det mange eksempler. Så lenge det er tørt er leira og rødjorda fast og å kjøre på.

Arnold Stjern erindrer at en fylkespolitiker sa at det måtte da gå an å bruke noen millioner år om annet, slik at en gradvis får hevet standarden. Imidlertid har det skjedd minimalt. Arnold Stjern mener det blir vanskelig å sammenligne situasjonen i dag og for flere tiår sia.

– Da for det en kar fra Statens vegvesen på moped med en spade på bagasjebæreren. De hadde ikke så mye å hjelpe seg med. I dag må vi kunne forlange mer, sier han.

Ikke prioritert

Arnold Stjern mener å ha hørt at fylkesveg i distriktet skal nedprioriteres. For Stordalens del ser ikke verken Arnold eller Jan P Stjern at det skal gå an å prioritere ned vegen stort mer.

Daglig går det tungtransporter gjennom dalføret som belaster det allerede nedslitte vegsystemet. Her går det biler med mjøl, med kraftfôr, melk, bulk og drivstoff.

Arnold Stjern mener prosjektet der elever fra Åfjord videregående skole bidro til opprusting av veg i Ugedal, var et positivt tiltak.

– Hvorfor ikke sette anleggslinja ved skolen til å utbedre de verste strekningene på vegen oppover til oss også, sier Arnold Stjern.

Vettugt arbeid

Noe av vitsen med å gå på yrkesskolen, er at elevene skal stå rustet til å møte virkeligheten som møter dem ute i yrkeslivet. Begge representantene for befolkninga i området synes elevprosjekt er en god idé både for skolen og for samfunnet.

– Det er sikkert mer inspirerende å arbeide med noe slikt enn å drive og grave i et grustak oppe på Mørre, sier Jan P. Stjern. Arnold Stjern mener prosjektet i Ugedalen viser at det går an å få det til.

– Det er blitt en helt annen hverdag for dem som bor der nå, sier han.

Dårlig grunnarbeid

Arnold Stjern har kjørt en del buss, og han er oppmerksom på at det finnes mer dårlig fylkesveg rundt om kring.

– Det finnes ikke bærelag i vegen mange steder, sier jan P. Stjern.

Mens det for tretti til førti år sia var flest bønder som bodde i dalen, er det i dag mange andre. De er avhengige av vegen for å komme seg på arbeid andre steder.

– Det er ikek bra når folk vurderer å flytte på grunn av vegen, sier Arnold Stjern.

Forleden var han på tur sørover med bil. Han var noen avstikkere på veger ved Gjøvik, og der var vegstandarden forholdsvis brukbar. Heim til Trøndelag gikk det greit, og vegen mellom Trondheim og Åfjord har etter hvert blitt bra den også.

– Så nå det er ikke noe problem å komme seg til byen, bare du greier å komme deg til By, sier Arnold Stjern.