Det er ørlending Thor Bretting som står bak initiativet der et titalls historier fra bilister som bruker veien og uttalelser fra de fire kommunene er sendt over til Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Før påske opprettet Bretting Facebook-gruppa «Aksjonsgruppe fv. 710 – Livsnerven på sørsiden av Trondheimsfjorden», som fikk over 5000 medlemmer på kort tid.

«Svære hull»

Her har debatten gått varmt om veiens tilstand og hvilke tiltak som bør gjøres på strekningen mellom Orkanger og Valset.

«Nett kjørt heim og kan ærlig si at både æ, bila foran mæ og den bak mæ låg mer midt på veien og hit og dit enn den sida vi skulle holdt.. Va som om vi spilt Mario Cart med egne bila dog var itj bananskall eller annet man prøve å unngå men svære hull, løse asfaltbita, svære rifta og vei som skjer ut som om den når som helst kjæm te å ras ut (…)», lyder ett av innleggene fra gruppa som nå er sendt videre til fylkeskommunen.

– Brannslukking og lappverk

– Nå håper jeg at veien endelig blir prioritert. Det er en voldsom trafikk, blant annet mange lastebiler bruker veien. Når den er så smal som den er i dag er det bare et tidsspørsmål før det går galt, sier Thor Bretting.

– Det som er gjort de siste åra oppfattes som brannslukking og lappverk.

Han peker på at deler av næringslivet i Ytre Fosen er avhengig av veien.

– Det blir både dyrere og lengre for dem å kjøre om Flakk-Rørvik, sier Bretting.

Arbeidsgruppe

Bretting har hentet inn uttalelser fra både Ørland, Bjugn, Agdenes og Orkdal kommuner i brevet til fylket. De fire kommunene mener det er på overtid at veien utbedres.

Ørland kommune har også satt ned ei arbeidsgruppe som skal jobbe med å forbedre veien framover.

– Vi har i avtalen for sammenslåing nedfelt at vi skal jobbe for å utvikle nevnte veistrekning og står bak dette, lyder uttalelsen fra Bjugn-ordfører Ogne Undertun (Ap).

Næringslivet bekymret

Også næringsforeningene i Ørland og Bjugn har engasjert i saken.

– Veien er sterkt knyttet til næringslivet i Ørland og Bjugn, og vi har fått tilbakemeldinger i flere år på at veien er for dårlig, sa Silje Nesset, daglig leder i ØNF til Fosna-Folket i mars.

Det er satt av 21 millioner kroner til utbedring av strekningen i 2018.

Asfaltering og nytt bærelag

–Det er jo bare småpenger. Det er behov for mye mer dersom veien skal bli bra nok. Ideelt sett bør det bygges helt ny vei enkelte steder på strekningen, mener Bretting.

Syv millioner kroner er satt av til asfaltering av strekningen Bjørnbettet – Tangvik, og seks millioner kroner til nytt bærelag på strekningene Sørlotten – Selbekk og Bjørnbettet – Tangvik.

Ytterligere åtte millioner kroner er satt av til øvrige tiltak på hele strekningen mellom Orkanger og Valset.

Orkdalspakken

Gunn Iversen Stokke (Ap), hovedutvalgsleder for vei Trøndelag fylkeskommune, sier til Fosna-Folket at hun er enig i at 21 millioner kroner er «småpenger» for fylkesvei 710.

– Men det er planlagte utbedringer, blant annet gjennom Orkdalspakken som mest sannsynlig vil omfattes fylkesvei 710. Der kommer det en rapport i juni fra Statens vegvesen, så får vi se hva den sier, sier fylkespolitikeren.

– Det er synd at det har tatt så lang tid, men slik ble det når Agdenes sa nei til å være med på Fosenvegene fordi de ikke ønsket bompenger, sier hun.

Blir bompenger

Hun mener en eventuell utbedring av veien gjennom Orkdalspakken vil medføre bompenger.

– Verden er en gang slik at vi ikke får overført nok midler fra staten til å gjøre store utbedringer uten bompenger. Uten det blir det kun lapping, slik det er nå, sier Stokke.

Hun påpeker at fylkesvei 710 slett ikke er alene om å være i dårlig stand.

– Det er mange veier i Trøndelag i dårlig forfatning, men faktum er at vi ikke har penger. Trøndelag har flere milliarder i etterslep når det gjelder vedlikehold av veiene, sier hun.