Sør-Trøndelag fylkeskommune har sendt en foreløpig uttalelse til Forsvarsbyggs plan for den nye kampflybasen på Ørlandet. Flesteparten av temarapportene i konsekvensutredningen er besvart. Dette gjelder anleggsfasen, arealbruk og regional utvikling, befolkningens helse, energi, grunnforurensning, kulturminner og kulturmiljø, landbruk, landskap, nærmiljø og friluftsliv, naturmiljø, støy og transport.

Skoledrift i anleggsperiodeOm anleggsfasen skriver fylkeskommunen at det er forventet å pågå fra 2014 til 2020: «Fylkeskommunen er spesialt opptatt av forholdet til Hårberg skole, som etter det vi forstår vil være drift i store deler av anleggsperioden. I møte med Forsvarsbygg og Ørland kommune 26.september 2013, ble det skissert flere mulige løsninger for anleggstrafikkavvikling for å skåne skolebarn på en best mulig måte. Fylkeskommunen forutsetter at dette arbeidet videreutvikles når en har tatt stilling til hvordan transport inn/ut til flybasen skal løses, og hvilke traseer som velges».

Kulturminner må sikresForsvarsbygg og fylkeskommunen har vært i en tett dialog i forhold til kulturminnene på Ørland hovedflystasjon.  Fylkeskommunen har i løpet av forsommeren 2013 gjennomført undersøkelser etter kulturminneloven innenfor baseområdet: Undersøkelsene skal videreføres etter at vekstsesongen er avsluttet.  Fylket skrivet at konsekvenser for kulturminner og kulturmiljø i anleggsperioden er først og fremst knyttet til arealinngrep, men også visuell innvirkning, støv og støy. «Dersom en planlagt utbygging kommer i konflikt med automatisk fredete kulturminner må planen justeres/endres, eller det må søkes dispensasjon fra kulturminneloven, jf. § 8, 4. ledd. Ved en eventuell dispensasjon stiller kulturminneloven for å sikre kunnskapsverdien».

Sikre framkommelighet og redusere ulykkerDet framheves at utbyggingen kan medføre trafikkutfordringer i nærområdet og i et større omland knyttet til persontransport, ferjeavvikling, hurtigbåttilbud og anleggstrafikk. Her påpekes det at samferdselsavdelingen i fylkeskommunen er i tett dialog med Forsvarsbygg med hensyn til å kunne foreta riktige forsterkninger og løsninger som sikrer framkommelighet og reduserer faren for ulykker.

Friluftsliv ikke påvirketFylkeskommunen peker videre på at de involverte er  både innenfor og utenfor gul og rød støysone. «Det er først og fremst støypåvirkning som vurderes å ville endre opplevelseskvaliteter i både frilufts- og nærmiljøområder. Som hovedregel foregår de daglige øktene med flyvninger før og etter lunch. I helger og om natten skal det i normalsituasjonen være stille. De fleste driver friluftsliv i helgene og om ettermiddagene, og vil således ikke bli påvirket av Forsvarets aktivitet. De fleste friluftsområdene og nærmiljøfunksjonene ligger i dag utenfor gul og rødstøysone og faller derfor ikke inn under områder hvor grenseverdiene for støy overskrides».

I møte med Forsvarsbygg og Ørland kommune 26.september 2013, ble det skissert flere mulige løsninger for anleggstrafikkavvikling for å skåne skolebarn på en best mulig måte. Ny gang- og sykkelvei mellom Hårberg og Opphaug er noe av det som skal gjøres. Foto: Snorre Berg