Han understreker at dette er plan B, og at han aller helst vil ha tunnel fra Stadsbygd til Vemundstad. Det mangler imidlertid 214,1 millioner kroner på å få gjennomført dette prosjektet.

- De 320 millionene vi har til vei i Rissa må brukes på aksen Sund – Rørvik. Pengene må ikke klattes utover kommunen med utbedring av en sving i Ofaret og en annen i Skaugdalen. Skaret og Rein må prioriteres. Så må vi også bruke noe på dagens vei mellom Stadsbygd og Vemundstad. Nå som det sannsynligvis ikke blir tunnel, blir det ingen god løsning der uansett. Da er det begrenset hvor mye penger vi bør søle bort der, sier han.

- Historisk sted

Fagervold mener Skaret og Rein i Rissa er viktigst.

- Vi bør ta en lightversjon av Skaret. Løsningen vi opprinnelig fikk presentert der kostet skjorta. En lightversjon vil uansett gjøre veien i Skaret bedre enn før, påpeker han.

Fagervold mener også det er viktig å gjøre noe med veien på Rein. Dagens fylkesvei 717 går gjennom den smale og fredede Reinsalleen. Flere steder er det ikke plass for to biler å møtes.

- Vi må komme oss forbi Rein. Det er et historisk sted med kirke og kloster. Man skal ikke ha trailer med tilhenger der, mener han.

Tunnel

På Rein ønsker Fagervold en tunnel under Reinshaugen.

- Hvis man kjører ned Skaret, bortover flata, forbi Skogly samfunnshus og frem mot krysset ved Rein, bør tunnelen gå ned litt før krysset. På den andre siden må veien enten kobles sammen med fylkesvei 141 som går mot Kvithylla, eller inn på 717 igjen mot Sund, sier han.

Fagervold mener at tunnelen kun vil bli om lag 100 meter lang. Han tror også at denne løsningen vil gjøre det mulig å unngå tidkrevende og kostbare arkeologiske utgravinger.

Frykter lange utredninger

Daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene er ikke overbegeistret for et nytt tunnelforslag.

- Jeg er litt redd for å starte nye utredningsprosjekt. Da må det ny kommunedelplan og nye undersøkelser til. Vi må tenke oss om før vi gjør det.

- Er det nødvendig med et langt utredningsprosjekt for å få til tunnel under Reinshaugen?

- Ja. Det finnes verken reguleringsplan eller kommunedelplan på dette. Så er det så mye usikkerhet knyttet til all grunn i Rissa. Alle spesialetater vil komme med sine undersøkelser. Det er ikke slik at vi kan begynne å bygge den tunnelen neste år, sier Sundet.

Han forventer at Indre Fosen kommunestyre har behandlet ferdig saken om hva veimillionene skal brukes til før påske i år.